Mindenki tudja, mi a sorozatok lényege: a pénz. Anno a szappanoperákat például azért nevezték el úgy, ahogy, mert miközben mentek, szappan-hirdetéseket adtak. Tehát a tévé-sorozat feladata annyi, hogy adott napokon vagy minden egyes nap ugyanabban az időszakban odaszegezze a nézőket a képernyő elé, azért, hogy miközben a történetet figyelik, aminek sokszor semmi értelme (pl.: Barátok közt, Templomosok, Titans, Doom Patrol, stb.), minél többször lássák ugyanazt a reklámot („De büdös vagy Joe, spricceld be magad FA dezodorral!” – amint egyik nagyszerű tanárunk mondta a főiskolán). A film-sorozatoknak pedig annyi az értelme, hogy ha jön a következő rész, akkor fizess érte. Ez ennyiről szól, semmi többről…
Ennek tudatában vágjunk neki Az új mutánsoknak, ami a befejező darabja a hivatalosan 13 részesre duzzadt 20th Century Fox-féle X-Men film-folyamnak. Én a két Deadpoolt nem számolom bele ebbe, de mindegy is, nagy vonalakban annyi történt, hogy az első film (X-Men: A kívülállók, 21 évvel ezelőtt jött ki!) óriási siker lett, és kb. ezt követően kezdtek el a nagy stúdiók lecsapni a végtelen képregény-folyamok licensz-jogaira. A Sony megszerezte Pókembert, a Fox a Fantasztikus Négyest, az igazi kaszálást azonban a Disney rendezte, akik az egész Marvel Studios-t és ezzel a teljes Marvel-Univerzumot a magukévá tették. (Utána meg még megvették a Star Treket és a Star Wars-t is, most már csak a Warhammer van hátra…) A licensz-jog annyi, hogy fizetsz a szellemi tulajdon használatáért – nem lesz a tied, csak felhasználhatod. Azonban ez a szerződés határozott idejű, ennél fogva muszáj kezdeni vele valamit, különben visszaszáll az eredeti tulajdonosára…
Emiatt lettek a szuperhősös filmek egyre pocsékabbak, mert amíg a 2000-es évek elején még tényleg szórakoztatni akartak velük, addig alig pár évvel később már csak a megvásárolt címek megtartása plusz a moziba járók bukszájának karcsúsítása maradt célkitűzésnek. Ezt megsínylette az amúgy se jó Fantasztikus Négyes, a túlspilázott és totál érdektelenné váló Star Wars és az X-Men is (igaz, az úgymond „rajongókat”, akik örömmel fizetnek azért, hogy számítógépes grafikával telenyomott szart toljanak le a torkukon, miután megmondják nekik, hogy ezt kell várniuk, majd el kell menniük megnézni, és el is mennek, úgysem érdekli, ők tovább támogatják pénzükkel ezt a mocskot). Utóbbi széria a lényeg, tehát térjünk rá!
Az eredeti trilógia befejező darabjával (Az ellenállás vége) a sorozat már kritikai fronton elvérzett, ám pénzügyi tekintetben még korántsem, úgyhogy megkísérelték az újítást. Az Origins névvel eltervezett előzményekből csak a Farkas-epizód jött össze, ami azonban rajtam kívül senkinek se tetszett, ezért a készülő Magneto-előzményből lett a második trilógia (Az elsőkkel kezdve). Ez ismét a harmadik darabnál fulladt ki, mikorra már mindenkinek a könyökén jött ki Jennifer Lawrence, és Oscaar Isaac sem lett a legjobb Apocalypse. De, ahogy a Queen énekelte, a shownak mennie kell tovább, ezért jöttek a különálló Farkas-filmek, a két Deadpool, majd végül az újabb trilógia-indító: Az új mutánsok. Nyilván nem lövöm le a poént, ha elárulom, cikkem tárgya egészen másként vonult be a filmtörténetbe, ez lett ugyanis a legutolsó „eredeti” X-Men-film…
A történet középpontjában Dani (úgy mint Danielle, tehát lány – Blu Hunt) áll, aki egy szörnyű éjszaka után ismeretlen helyen köt ki. A leginkább kórháznak nevezhető épületben rajta kívül még öten vannak: a barátságos Rahne (Maisie „Arya Stark” Williams), az ellenszenves Ilya (Anya „Sakknagymester” Taylor-Joy), a kissé összetört Sam (Charlie „Sztréndzsör Tingz” Heaton), a laza Roberto (Henry Zaga) és az őket felügyelő Dr. Reyes (Alice Braga). Mindnyájan mutánsok, akik állítólag azért kerültek ide, mert még nem tudják irányítani a képességeiket, ezért veszélyesek – elsősorban önmagukra. Az új lány érkezése azonban különös eseményeket indít be, rég elfeledett, rémes emlékek kerülnek felszínre, aztán kiderül, hogy a múlt víziói igencsak ártalmasak lehetnek az egészségre, plusz az intézmény se az, aminek látszik. Vajon mi zajlik a színfalak mögött és mi lehet az, ami a lidércnyomásokat okozza?
Mielőtt beleugrunk a történet meg a figurák elemzésébe, nézzünk vissza egy picit a közelmúltba, ugyanis érdekes események mentek végbe, mire ez a film a mozikba kerülhetett…
Már a 2016-os Apokalipszis idején érezhető volt, hogy a készítők rossz irányba haladnak – a végeredmény szerintem korántsem pocsék, ám mivel a címszereplőt fizikai valójában ledegradálták, helyette pedig a lényegtelen mellékalakokat tolták a középpontba, ez így együtt kissé savanyú utóízt hagyott. A három évvel későbbi Sötét Főnix unalomba fulladt, viszont a színvonal még akkor sem esett vissza annyira, mint mondjuk a Resident Evil utolsó felvonásánál. Ám a hősök lefutották saját köreiket, így lassan mindenkit elengedtek közülük (lásd: Logan). A háttérben viszont mentek a munkálatok az új trilógia előkészítésén!
A már a kezdetektől jelen lévő producer, Lauren Shuler Donner (Maverick) 2009-ben felvetette az ötletet, hogy csináljanak egy mozit a The New Mutants-ből, amely 1982 és 1991 között jelent meg, Chris Claremont író és Bob McLeod rajzoló munkájaként. A tényleges projekt 2015-ben kezdett formálódni, amikor a Csillagainkban a hiba című nyálas tinifilmmel nagyot kaszáló Josh Boone (Színlelők) megjelent a fő-pénzember Simon Kinbergnél (Fantasztikus Négyes), mondván vállalkozik egy ilyen mozgókép összerakására. Kinberg úr pénzt szimatolva megadta a kezdőlökést. Hogy itt egy éven át mit csináltak, arról nincs hír, de 2016-ra összeszedték a két húzónevet: Maisie Williams-et a Trónok Harcából (ami ekkor még mindenki kedvenc sorozata volt) és Anya Taylor-Joy-t, akit A boszorkányból meg hasonló horrorokból ismerhettek az emberek. Ezek után még egy évig eltartott megtalálni a többieket, mivel a stúdió „jelentős erőfeszítéseket tett a megfelelő etnikumú színészek összeválogatására”. Az itt jelen lévő hatosfogat eredetileg skót (Rahne), orosz (Ilya), amerikai őslakos indián (Dani), átlag amerikai (Sam), fekete brazil (Roberto) és fekete puerto ricoi (Dr. Reyes), az meg ugye megengedhetetlen, hogy ettől el lehessen térni… Ennek ellenére Maisie angol, Anya angol-argentin, Henry nem fekete, Alice meg se nem fekete, se nem puerto ricoi. De legalább leszbikus.
Szóval 2017 nyarán (két évnyi ki tudja mi után) elindult a forgatás, ami összesen 3 hónapot vett igénybe, ezt követően elkezdődött a huzavona. Josh Boone (aki saját bevallása szerint csak a „klasszikus” horrorokat szereti) horrort akart összerakni az alapból, ehhez gyerekkori legjobb barátját, a Jackass felett bábáskodó Knate Lee-t vette maga mellé alkotótársnak, ám az ekkor még ereje teljében lévő 20th Century Fox nem akart ijesztő filmet. Ők megelégedtek volna egy újabb YA (Percy Jackson, Éhezők viadala, A beavatott, stb.) mifenével, úgyhogy az lett belőle. Amikor úgy 90%-ban már készen állt, kijött az Az, ennek váratlan sikerét látva a Fox hirtelen meggondolta magát és mégis horror kellett nekik. Meg szerették volna elkerülni a felemás megítélésű előző résszel való asszociációt, ezért megváltoztatták az idősíkot (három évvel az Apocalypse után), a történetet, meg kihagytak pár figurát (X Professzor, Ciklon, Warlock, Mister Sinister és Roberto milliárdos apja).
Mialatt Boone és Lee a The Stand című sorozaton dolgoztak, még 13 (!) embert vettek fel a forgatókönyv újraírására, ám a Disney bekebelezte a Fox-ot és az addigra tervezett újraforgatást törölték a napirendről – valószínűleg azért, mert a szereplők láthatóan megváltoztak az eltelt két év alatt… Visszahívták a rendezőt, hogy fejezze be a művét, amin a vágással még formálhattak valamennyit, plusz el kellett készülnie a rengeteg speciális effektnek is. Bizonyos források szerint az új tulajdonos korántsem volt elégedett azzal, amit kapott, de az újraforgatás esélye oda lett, ezért azzal kellett beérniük, ami volt. Mind Boone, mind Maisie azt nyilatkozták később, hogy a kész The New Mutants pont az, amit akartak…
Cikkem tárgya viszont a számos elhalasztott premier miatt lett igazán hírhedt. A 2017-es forgatás végeztével durván egy évvel később, 2018. áprilisában akarták bemutatni, amihez közbejött a horror-vonal felerősítésének vágya. Az újabb halasztást a Fox és a Disney összeolvadása indokolta, közben jött a Deadpool 2, a Sötét Főnix, utána meg a koronavírus… A tényleges premier aztán 2020 augusztus végén történt meg, három évvel a felvételek befejezését követően. Engem egyébként szintén csak az említett vírus akadályozott meg abban, hogy elmenjek a moziba megnézni a The New Mutants-et. Márciusban felmerült bennem a letöltés lehetősége, ám annyira mégsem izgatott, most azonban debütált a szivárványos HBO-n, ezért mégis megtekintettem.
A negatív visszhangok miatt valami trágyára számítottam (lásd ismét: Resident Evil utolsó része), a nyitánynál látható két felirat pedig tovább erősítette bennem a rossz előérzetet: 20th Century Studios – nem 20th Century Fox, valamint „in association with Marvel” (a Marvellel együttműködésben) – tehát nem Marvel (ami egyébként pozitívum). Fél füllel még hallottam egy véleményt a munkahelyemen („a kiscsaj is ferde hajlamú”), ez se feltétlenül rossz… Ki lehetne térni a politikai korrektségre, csak az X-Men esetében ez olyan, mintha egy kosármeccsen azért ágálnék, hogy miért nem rúghatják a labdát. Ez a sztori-folyam mindig is a másságról, a kirekesztettségről szólt, ebbe pedig beletartozik mindaz, amit megvetettünk a MÚLTBAN. Pillanatnyilag azonban nyugaton mindaz, ami mondjuk 50 éve megvetendő vagy kevésbé elfogadott volt, az a támogatott meg a kívánatos. Szóval csak gyorsan, felsorolásként nézzük a liberális szennyet: a főszereplő leszbikus, a doktor nő és nem fehér (a hatalom egyetlen nyilvánvaló birtokosa ismét oldalbordáink egyike), a másik lány is leszbi, összesen háromszor láthatunk nőket csókolózni, elhangzik a „maszturbáltam” kifejezés, utalnak a drogfogyasztás menő mivoltára, az „orgia” lány lánnyal, fehér barnával, miközben a fehér fiú hoppon marad. Végezetül a „ha hiszel a mesében” meg a gonosz pap figurája egyértelmű kereszténység-ellenesség, plusz kis extra az orosz figura rasszista megjegyzéseinek sora az elején, amik valahogy erőltetettek és még csak humorosnak sem humorosak. Leszögezem: Az itt felsoroltak egy részével nem az a baj, hogy vannak, hanem hogy ITT vannak – se Dani, se Rahne nem homokosok a képregényekben…
Lendüljünk tovább: A 6. perc körül a doktornő elmeséli Dani-nek és nekünk, mi a fedősztori, ami nyilvánvalóan tartogat valami csavart („itt nem eshet bajod” – naná). Mivel a speciális effektek puszta jelenléte már senkit se izgat (kb. 1999 óta minden nagyszabású mozi velejárói), ezért az első fél órában a cselekmény lassan folydogál, mindössze a rejtélyek sora tartja fenn a figyelmet: Mi Dani képessége? Mi pusztította el a rezervátumot? Mit tud Roberto és Ilya? Mi van a fedősztori mögött? A karakterek kidolgozottnak mondhatók, ezért a köztük lévő interakciók megteremtenek egy sajátos atmoszférát: amikor bolondoznak, az például tök jó; Roberto viccein lehet nevetni, mert az igazi, bunkó férfi-humort képviseli; azonban Sam szinte semmit se tesz hozzá a nagy egészhez. Az ő titka hamar kiderül, a képessége érdektelen és háttérbe szorul. Amikor felmennek a padlásra, az viccesen indul („Hány csajjal voltál már?”), utána viszont Ilya és Dani beszélgetése életidegen, bár el kell ismerni, a medvés történet megindító (de csak amíg nem látod a végkifejletet).
Pozitívum, hogy ezek a figurák kevésbé ismertek, ezért az adottságaik meg a háttértörténetük meglepetésként érheti a legtöbb nézőt. A srácok játékában nincs igazán kifogásolható dolog, ami mégsem működik, az a forgatókönyv hibája. Az egész mozit kétségtelenül Taylor-Joy viszi el a hátán, aki egyrészt nagyon jól néz ki (nekem tetszenek az ilyen fura nők), másrészt az ő alakjának adták a legjobb mutáns-erőket meg a velük járó csúcs effekteket. Maisie Williams-et direkt a lehető legfiúsabbá tették, a kétszer is ismétlődő zuhanyzó-jelenetben például hátulról meg se lehet mondani, hogy lány lenne; ez nyilván a szerelmi szálat szolgálja, ami Rahne és Dani között alakul ki. A főszereplőnő egyébként fele annyira se izgalmas, mint orosz kolleginája.
SZPOJLEREK ITT
Jobban belegondolva ezeket a képességeket már mind láttuk korábban: Rahne = Bestia, Roberto = Az Emberi Fáklya mínusz repülés, Sam = Higanyszál a levegőben, Ilya = Nightcrawler felturbózva, Dani pedig talán az X2-ből Stryker fia. A „gonosz” eredete hamar kitalálható, ezért nem okoz meglepetést, az eredetileg fő ellenfélnek szánt Essex Társaságot pedig csak az fogja felismerni, aki olvasta a képregényeket (szóval kb. senki). Három hibát vettem észre a játékidő során: 1. Amikor Dani orra vérzik, a vágások között egyszer mintha eltűnne a két csík az orra alól, utána meg a színe változik (ezt az imdb megerősíti). 2. Hogyan sérül meg a doktornő a hasán, ha Rahne a fejét támadja? 3. Amikor a vigyorik körbeveszik Samet és Ilyát a folyosón, akkor a fiú mintha Sarah-nak szólítaná a lányt a magyar szinkronban.
SZPOJLEREK VÉGE
Következzen néhány érdekesség! A figurák az alábbi szuperhős-neveken találhatóak meg a Marvel-univerzumban: Dani – Mirage (délibáb), Rahne = Wolfsbane (sisakvirág:D), Ilya = Magik (varázslat), Sam = Cannonball (ágyúgolyó), Roberto = Sunspot (napfolt). Blu Hunt a valóságban is homokos és tényleg indiánok a felmenői. A vigyorikat Marylin Manson szólaltatta meg. A végefőcím alatt Maisie nevét írják ki elsőként. Az egyik producer neve az egyik legkirályabb, amit stáblistában olvastam: Michele Imperato Stabile.
A 30. perc körül elhangzik a cím. Ez az utolsó mozi, aminél Stan Lee-t még kiírták mint társproducert. Josh Boone-t saját bevallása szerint megviselte a forgatás, amiért le kellett tompítania a horror-elemeket, amiket látni akart. Dr. Reyes eredetileg az X-Men tagja, az általa viselt kitűző, amit közelről is mutatnak, az Essex Társaság logóját ábrázolja – érthetetlen, hogy ezt minek hagyták benne. Ilya az acél-bőrű mutáns Kolosszus kishúga. Dani víziója a harcra kényszerített mutáns gyerekekről a Loganhez készült, fel nem használt felvételekből lett. Sam azért éli túl a saját képességének használatát, mert repülés közben egy nagy erejű energia-védőfalat hoz létre maga körül, ami a landolásnál foszlik szét, szóval mégiscsak megsérül, de korántsem veszélyesen. A srácok a tévében a Buffy-t nézik, és amit ott látnak, az előre vetíti a velük később megtörténő eseményeket (lányok csókolóznak, a hősnő egy vigyorgó szörnnyel harcol).
A Disney állítólag nem szólt bele direkt módon a film alakulásába – ezt valahogy nehezemre esik elhinni. A helyszínt a massachusetts-i Medfield Állami Kórház szolgáltatta, amely eme amerikai állam első mentális betegek gyógyítására létrehozott intézménye, korábban ugyanitt vették fel a Viharszigetet. Egyes beszámolók szerint a stáb tagjait kirázta a hideg a helytől és többük különös dolgokat tapasztalt ott… A rendező egy nyilatkozata rádöbbentett, miszerint tényleg „nincsenek egyenruhák, se szupergonoszok”, utólag meg az is feltűnt, hogy egyetlen fekete szereplő sincs. Viszont egyik se hiányzik. Henry Zaga beválogatása Sunspotként felháborodást keltett, hiszen, amint fentebb írtam, nem néger, pedig az eredeti figura az. Még a rajzoló Bob McLeod is felszólalt emiatt. Alica Bragát is támadták, amiért nem puerto ricoi. Ezek aztán tényleg nagyon sokat számítanak a sztoriban…
Az új mutánsokat nem építik be a Marvel Film-Univerzumba, vagyis sosem fogjuk viszontlátni őket. Pedig Boone úr még két részt vizionált: egy űrlény-megszállást és egy démon-inváziót – de sajnálom, hogy ezt nem láthatjuk:P A bemutatók előtt a nagy stúdiók sajtóvetítéseket rendeznek, cikkem tárgyánál azonban az újságírók bojkottálták a rendezvényt a COVID miatt. Két idézet a wikipediás oldalról: „a film fiatal és kemény női főszereplő triója csavar egyet ezen az általában férfiak uralta műfajon” – azért baromság, mert Dani nem csinál semmit, Rahne meg nagyrészt csak sajnálkozik, és mindketten másodhegedűsök Ilya mögött. „Felépítik a nagy csattanó lehetőségét a végére, aztán nem kapunk semmit” – ez viszont igaz, a végső csata, bár korántsem pocsék, mégsem okoz katarzist.
Még egy utolsó szpojler
Az imdbn írta valaki a Hibák oldalra, hogy „A karaktereket egy erőtérrel elzárt helyen tartják, ezért nem tudnak kijutni. Ilyana mutáns ereje a teleportáció. Először el kell mennie a Köztes Helyre, aztán viszont bármely helyre/időbe teleportálhat. Mutatják is, ahogy teleportál a csatában. Vagyis az erejét semmi sem gátolja. Bármikor leléphetne és magával vihetné a többieket is.” Ehhez jön a Wikipediáról a Magik-szócikkből: „Magik képes volt kontinensnyi távolságokra teleportálni magát, egyik földrészről a másikra, sőt, bolygóközi vagy galaxisnyi távolságokat is meg tudott tenni.” Plusz, amint az ismeretlen kommentelő írta, az időben is tud ugrálni. Akkor miért nem megy el?
Szpojler vége
A The New Mutants megközelítőleg 80 millió dollárt emésztett fel, a bevétele kb. 48 millió lett, a kritikusoktól vegyes értékeléseket kapott. Nekem végülis tetszett, egészen jó volt, a hangulata megfogott és az effektek is szépek. Értékelhető befejezése egy húsz éves film-folyamnak, de korántsem kiemelkedő.
Pontozás:
imdb: 5.3
Szerintem: 4/5 (Helyenként picit unalmas, a politikai üzenete dühítő, úgyhogy kap egy pont levonást.)
Hírek:
- Maisie Williams a Pistol című miniszériában játszik legközelebb, amely a Sex Pistols egyik tagjáról mesél.
- Anya Taylor-Joy filmográfiájában három (ilyen vagy olyan okból) említésre méltó cím akad: Utolsó éjszaka a Sohóban, valami időutazásos thriller vagy horror, amiben egy mulató táncosnőjét játssza; The Northman, egy újabb vikinges film Trónok Harca szereplő-találkozóval; és Furiosa, a Mad Max: Feminist Road hősnőjének eredettörténete, mintha ez bárkit érdekelne. Asszem az elsőt majd megnézem, ha adja a tv.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.