Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (346) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (88) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2020.09.24. 23:09 Tévésámán

Addams Family (2019)

addams-family-2019-poster-10.jpg

Ha azt mondom: Addams Family, mindenkinek elindul a fejében a jellegzetes, csettintgetős főcímdal – újabb példája annak, hogy milyen híres lehet egy film darabja, amit azok is ismernek, akik talán a mozgóképet nem látták még. Az 1991-es mozi óta nagyon sokan rajonganak ezért a különcökből álló, halál-imádó családért, akik még háromszor tértek vissza a képernyőkre a 29 évvel ezelőtti sikeres újra-debütálásuk után: 1992-ben rajzfilm-sorozat formájában, 1993-ban a ’91-es szereplőgárda ismét felöltötte jelmezét a Még galádabb a családhoz, majd 6 évvel később jött a katasztrofális Addams Family 3. (ami valamiért mégis eredményezett egy 65 részes sorozatot). Aztán 20 évig Addams-ék nyugodtan nyugodhattak kriptáikban, míg egy leállított Tim Burton-projekt révén a 2010-es évek második felében újra feltámasztották őket. Ebből lett cikkem tárgya, a família első számítógéppel animált kalandja:

Főhőseink egy furcsa szerelmespár: Morticia (magyarban Mortenzia, eredeti hangja Charlize Theron) és Gomez (Gustavo, Oscar Isaac), akiket éppen a házasságkötésük napján üldöznek el lakóhelyükről. Szerencséjükre találnak maguknak egy elhagyatott elmegyógyintézetet, amihez rögtön jár egy lassú, de rémes inas, Lurch (Görcs, Conrad Vernon), szóval kezdődhet a sírig, vagyis az örökké tartó boldogság. A köddel borított hegyen az Addams-család szépen sokasodik, megszületnek a gyerekek: Wednesday (Szerda, Chloe Grace Moretz) és Pugsley (Mopszli, Finn Wolfhard). Talán semmi sem állna a tökéletes jövő elé, ha hirtelen nem ütne be a krach – egy feltörekvő építész/lakberendező, Margaux (Allison Janney) lecsapoltatja a mocsarat, így a permanens ködből előtűnik a kastély, ami mindenkinek szemet szúr; Wednesday elkezd érdeklődni a külvilág iránt; Pugsley-nak meg fel kell készülnie a felnőtté válási ceremóniára, a Szablya Mazurkára, mert csak ezzel válhat igazi Addams-é. Ehhez pedig hozzájön a rengeteg furábbnál-furább rokon, élükön Fester bácsi (Ragya, Nick Kroll) meg a Nagyi (Bette Midler). A káoszt csak úgy lehet megszüntetni, ha hőseink eldöntik végre, mi a fontosabb: a hagyományok, amiket a család képvisel, vagy a jelen, ami odakint vár rájuk?

033_nfh_400_0465_v00428c1_rgb.jpg

Pár percig eléggé zavarban voltam a magyar szinkron miatt, mert mindenkinek megváltoztatták vagy lefordították a nevét, emiatt azt gondoltam, talán egy előzményt nézek. A főcím és az előtte lévő rész valóban azt meséli el, hogyan „keletkezett” kedvenc rémes családunk, utána viszont egy régi-új sztori bontakozik ki előttünk. Valljuk be, a korábbi moziknak se volt igazán izmos története, a lényeg mindig annyi, hogyan szívatják egymást szeretetből Addams-ék, meg miként ijesztgetik a normális szomszédaikat furcsaságaikkal. Vajon mi lehet akkor ebből ezúttal?

addams-family-blu-ray.png

Engem akkor sikerült megvenni, mikor Lurch először ült le az orgonához, gondolom, rájöttök, mit játszott rajta. Érthető módon mindig Wednesday volt a kedvencem az Addams-ek közül, hiszen rajongásom régi tárgya, Christina Ricci játszotta, ezúttal pedig másik régi kedveltem, Chloe Moretz vette át tőle a stafétát. Sajnos a szinkron miatt nem tudom, milyen volt, de a magyar hang kitűnően teljesített – ez a karakterek összes hazai megszólaltatójára igaz. Szóval Szerda cuki a nagy fejével és a hajából font fojtóhurkokkal, a hozzá kapcsolódó szál hasonlít egy kicsit az Addams Family 2-ben látotthoz, csak ezúttal egy lánnyal barátkozik fiú helyett. Pugsley konfliktusa hidegen hagyott, sose szerettem ezt a figurát, a szülők esetében pedig Morticia és Gomez helyet cserélnek, itt egyértelműen matriarchátus van.

Az alapkonfliktus szintén nem izgatott különösebben, inkább a kizárólag a humort képviselő mellékalakokra koncentráltam: Festerre, aki egyrészt nagyon cukin néz ki, másrészt majdnem minden jó poénban részt vesz valahogy; a kissé háttérbe szoruló óriási inasra; meg a Nagyira, akinek hatalmas ötlet volt Bette Midlert adni hangként. Bár nem hallhattam, mégis a figurához annyira illik az egykori Hókusz Pókusz főboszorkánya! Ilyen kis utalások egyébként akadnak még: Ichabod, a fa –> Az Álmosvölgy Legendája –> Christina Ricci, az egykori Wednesday; illetve Szerda az iskolában, mint Chloe Moretz -> Kick-Ass 2 (oké, ezt belemagyarázom, de észrevehető).

the-addams-family-netflix-release.jpg

Az effektek szépek, már-már túlzottan realisztikusnak hatnak az egyébként karikatúra-emberekkel teli világban (pl. a por, amit Lurch szétfúj); a zene se rossz, az inas orgonálása jelenti a váltást a nagyobb szekvenciák között. A muzsikához azonban köthető két oda nem illő dolog: 1. Amikor Fester énekel a városban, azt valamiért angolul hagyták, felirat sincs hozzá – a szövegét értettem, csak homályos, hogy miért maradt ez így. 2. A vége felé, majd a záró stáblistánál is egy-egy nagyon pocsék mai popsláger nyerít, ami tökéletesen elüt a mozi hangulatától. Van két olyan szereplő, akik korábban kimaradtak: Cicus, a házi oroszlán (a filmből korántsem derül ki, de ő az anyuka állata) és Szókratész, a polip, Szerda kedvence. Nyilván az élőszereplős alkotásokban minimum az utóbbit lehetetlen lett volna összehozni… Ugyanilyen rejtélyes „új” szereplő a ház szelleme, aki szerintem egyetlen korábbi inkarnációban se szerepelt – hozzá kötődik az egyik legjobb vicc az elején a kávézással:D Kicsi változtatás, hogy az elmaradhatatlan Cousin Itnek (akit Snoop Dog „szólaltat meg”) most vannak végtagjai; Lurch pedig nem ghoul, vagy ha mégis az, akkor se derül ki, vajon kicsoda és miért teremtette. (Wednesday békás kísérletét látva ez még érthetetlenebb.)

SZPOJLER ÉS GYŰLÖLET ITT

die-addams-family-tv-moderatorin-rcm992x522u.jpg

Nem tetszett, hogy mind a kislánynak, mind a nagybácsinak tetoválásai vannak – előbbinek semmi értelme, utóbbi meg egy gyenge poén kedvéért van, de a mai világ nézőinek szól, akik ugyanígy tetováltak, életkortól függetlenül. Az se jó, hogy miután végiggondoltam a látottakat, arra jutottam: nincs egyetlen igazán pozitív férfi szereplő sem. Gomez egy fura, de kedves fickó, akiből 80%-ban hiányzik a tűz és a harciasság, amiket Raul Julia belevitt; csak másodhegedűs a felesége mellett, aki minden döntést önállóan hoz meg, viszont sokszor a többiek unszolására. Pugsley végülis elbukik a próbán, amin a hús-vér Fester 1991-ben átment, aztán mégis nyer, de szerintem nem dicsőül meg; a nagybácsi és az inas meg csak a humort képviselik. Sokkal nagyobb tér jut a női szereplőknek, főleg Morticiának, de a Wednesday-jel barátkozó gyerek is lány, sőt, még a főgonosz is a gyengébbik nemet képviseli.

„Gáz lenne, ha más lennél (…) boldog leszel, ha nincs választás.”

Rohadtul visszataszítóvá vált ez a Margaux, amikor rájöttem, hogy egy ügyesen, de a legkevésbé sem diszkréten becsempészett Donald Trump-paródia: a hihetetlenül eltúlzott haja elárulja, később egy hazafias amerikai dalt dúdol, egy Twitter-szerű izére írogat, a bevándorlók ellen bujtogat, titkos eszközökkel megfigyeli az embereket és a városát Asszimilációnak hívják. A végén ilyeneket mond: „Az a küldetésem, hogy mind egyformák legyünk!” meg „Ez az én városom, ti maximum csak statiszták lehettek benne!” Senki sehol se írt erről, legalábbis a szokásos fórumokon semmit se találtam róla, pedig annyira nyilvánvaló… Ez az egész számomra megmérgezte az Addams Family egyébként jópofa, nevettető hangulatát.

SZPOJLER VÉGE

oip.jpg

A sztori sajnos a végére leül, ahogy ez az összes vígjátéknál lenni szokott, hiszen a konfliktus mindig valamilyen dráma, ami ilyen típusú megoldást igényel, a befejezésnél pedig jön egy már megszokott húzás plusz egy (talán politikailag motivált) ötlet, ami azért mégsem rossz. Nézzük meg, kiket hallhatunk még a figurák szájából az eredeti szinkronban! Morticia szüleit abban az egyetlen jelenetben Martin Short és Catherine O’Hara veterán komédiások keltik életre (szó szerint), a suliban az ikerpár hangja meg Pom Klementieff, Mantis a GotG 2-ből. A Pugsley-t játszó Finn Wolfhard a Stranger Things egyik oszlopos tagja, Allison Janney meg Ellen Page anyukája a Junoból.

A készítőkről: Két rendező volt, egyikük az ír Greg Tiernan, aki korábban a Fecsegő tipegőkön meg a Thomas, a gőzmozdonyon dolgozott; a másik a már említett Conrad Vernon - ő író és producer is volt, filmográfiájában a Szörnyek az Űrlények ellen a legkiemelkedőbb; Lurch mellett még a pap-rokon, a lángoló fejű Dr. Flambé és a ház szelleme is az ő hangját használja. A három író közül az egyetlen hozzáértő Pamela Pettler, aki a Rém rommal és A halott menyasszonnyal bebizonyította, ért a gótikus vígjátéki horror-animációhoz, a másik kettőről azonban ez nem mondható el. A szép mosolyú Erica Rivinoja csupa szemét sorozaton dolgozott, Matt Lieberman meg eddig gyakorlatilag semmit se csinált, 2008-ban írt valami Dr. Doolittle-folytatást, de 2018 óta hirtelen rengeteg munkája lett, csupa újrázásra kérték fel (pl: Rövidzárlat). Nyilvánvaló, valakinek a valakije…

addams_family_sketch_charles_addams.jpg

Érdekességek: Charles Addams képregénye, amin cikkem tárgya alapul, 1938-ban jelent meg először, erre utal a családi autó rendszám-táblája (CHAS 1938 – Chas a rajzoló művészneve); a família első mozgó adaptációja 1964-es. New Jersey, a helyszín, Charles Addams születési helye. Zander, akit Gomez megemlít, létezik a képregényben, a család fekete báránya, mert főiskolát végzett. Szókratész eredeti neve Arisztotelész és a kisfiú állatkája volt. Thing (akit Tagnak hívnak magyarul) itt bal kéz, az élőszereplősben jobb, ezen kívül van egy szemgolyó a csuklójára erősített pánton, ez megmagyarázza, honnan tudja, merre menjen. Wednesday tánca utalás egy 1966-os Addams Family-filmre (Lurch's Grand Romance); Morticia kommentje a lufiról meg Finn Wolfhard Az-beli szerepét idézi fel. Pugsley-t korábban mindig nők szólaltatták meg, ez az első alkalom, hogy tényleg egy fiatal fiú beszél a figura szájából. Amikor azt mondja: „Itt jön Mopszli!” vagy valami ilyet, az a „Here’s Johnny!” a Ragyogásból, az ikrek első megjelenésükkor a folyosón ugyanúgy erre a legendás horrorra hajaznak. Oscar Isaac és Charlize Theron egymástól függetlenül vették fel a szövegeiket, csak a bemutató gálán találkoztak.

Ez az első egész estés animációs Addams-család, de a harmadik rajzolt feldolgozásuk (az előző az említett, általam is látott 1992-es, ezt pedig az 1973-as előzte meg). A lezárás környékén a rózsaszínre festett ház az 1964-es sorozatra utal, ahol a falak ebben a színben pompáztak, hogy az akkor még fekete-fehér tévéken megfelelő szürkét adjanak vissza. Az ős-Addams-famíliában Fester Morticia bácsikája, itt azonban a családfő bátyja (nem hasonlítanak). Ott Wednesday a fiatalabb, itt az idősebb, ahogy a Barry Sonnenfeld-mozikban. Akkor még az anya akarta meggyőzni az apát, hogy engedjék el a lányukat az iskolába. A Szablya Mazurka megegyezik a ’91-es filmben látott mamuskával. Az előszereplős változatokban a Nagyi Morticia anyja, itt viszont Gomezé (érdekes módon akkor elvileg Festeré is, de erre semmi se utal).

morticia.png

Végül pár szót a halva született elődről: Meglepődtem, mikor az MGM-logót láttam, azt se tudtam, hogy ez a cég még létezik. Egyébként csak néhány éve jutottak hozzá az Addams-jogokhoz, ami korábban a Universalé volt. Itt kezdtek bele egy teljesen stop motion animációval (klasszikus, bábuk mozgatásával létrehozott mozik, pl. Karácsonyi lidércnyomás) készülő mozgókép munkálataiba, ahol a figurákat Charles Addams rajzaihoz igazították volna. Tim Burton íróként, producerként és esetleg rendezőként segítette volna a produkciót, ám 3 év után az egész kútba esett. Kíváncsi vagyok, milyen lett volna...

Az Addams Family 24 millió dollárt emésztett fel, ám ennek több mint nyolcszorosát hozta vissza, 203 milliót! A kritikusoknak azonban nem igazán tetszett, főleg a történetet ócsárolták, meg hiányolták az elborultabb poénokat.

Összesítésben ez a mozi valahol a második élőszereplős változat környékén mozog, viszont a szpojleres részben említett dolgok és a végére túlzottan drámaivá váló hangnem, valamint a szar popzene miatt levonok egy pontot – elég sokat röhögtem az első 2/3-án, szóval megkapja a négyesét!

2023-as kiegészítés: Nemrég elkezdtem újra nézni az 1993-as rajzfilm-sorozatot, amit anno egyetlen epizód után abbahagytam, viszont a Beetlejuice után jobban tudtam értékelni a poénokat. Ezt követően megnéztem az 1973-as rajzolt szériát is, ami nagyon különösen hat ezek után- mindkettő arra mutatott, hogy Addams-ék kalandjait érdemesebb eredeti nyelven nézni. Tegnap éjjel így angol szinkronnal másodszor is megtekintettem ezt a 2019-es inkarnációt és valóban, több vicc tényleg csak így üt igazán. Most volt alkalmam felfigyelni a háttérbe csempészett apró dolgokra, például a falon függő trófeákra, festményekre vagy a jelenetek szélein mozgó dolgokra (ezek inkább a film elején látványosabbak). Az eredeti szinkron kitűnő, mindenkinek van valamilyen megfogható személyisége, Chloe Moretz és Nick Kroll a legjobbak a figuráik egyedivé varázslásában. Érdekes, hogy Gomeznek és a Nagyinak akcentusuk van, Festernek viszont nincs, pedig ők elvileg anya és két gyermeke. Fester külön kiemelést érdemel, szerintem eddig ő a legjobb mind közül (a ’73-as csak simán furcsa; a Christopher Lloyd-féle vicces, viszont mindkét részben ugyanaz a konfliktus-forrás van vele, ami klisévé teszi; a ’93-as meg nagyon-nagyon idegesítő). Kis cuki apróság, hogy Gomez zakóján a gombok koponyákat formáznak, a bátyja kabátján lévő gombok talán szellemek, Margaux konyhájában pedig a szekrényben megjelenő gabona-pelyhet Chloe-O’s-nak hívják, ami talán kis utalás Chloe Moretz-re. Mivel valamilyen szinten Tim Burtonnek köze volt ehhez a filmhez a kezdeteknél, így talán nem túlzás, ha a fentebb említett biológia-óra másodszorra felidézte bennem a Frankenweenie-t; Pugsley külsejében pedig egy picit a rajzfilmes Beetlejuice-ra hajaz.

Sajnos a humor feltűnő felszívódása most is belerondított az összképbe, kb. onnantól, hogy Wednesday hazajön a rózsaszín ruhában, elvesznek a nevettető poénok és csak a dráma marad… Kár érte. A szpojlernél említett elnöki metaforát erősíti, hogy a főgonosz álhíreket terjeszt a közösségi médiában (poén, hogy itt tényleg ő alkotta meg a felületet, amit azóta az ihletője is megtett); illetve ezen keresztül szólít fel lázadásra, ami egy a valóságunkban megtörtént híres eseményre utal. Feltűnt még, hogy az Addams-család stabil anya-apa-kapcsolatot mutat Wednesday-nek, új barátnőjének, Parkernek viszont nincs apja, az anyja sincsen férjnél (ez azonban mostanság igen gyakori az USA-ban). A végső mondanivaló úgy tűnik, az, hogy ne akarj a szüleidre hasonlítani, ők ne akarják, hogy rájuk hasonlíts; nyugodtan szakíts a hagyományokkal és vedd át mások kultúráját – ez biztosan jó üzenet? Az Egyesült Államok tulajdonképpen erről szól, de az Addams Family nem, ők eddig mindig ragaszkodtak önmagukhoz és végül mindig a környezetük hajolt meg előttük, az alkalmazkodott hozzájuk, nem fordítva… Hamarosan megnézem majd az ehhez készült folytatást, kíváncsi vagyok, abban mi lesz?

Pontozás:

imdb: 5.8

Szerintem: 4/5

Hírek:

- Jön a folytatás, amit a bevétel indokol: Az Addams Family 2-t elvileg jövőre láthatjuk (és ha olyan lesz, mint a Hotel Transylvania 2, akkor inkább ne is készüljön el!).

- Oscar Isaac lesz a politikailag korrekt Dűne Leto Atreides-e.

- Charlize Theron a kilencedik (!) Halálos irambanban szerepel majd legközelebb.

- Chloe Grace Moretz újra szinkronizál, ezúttal egy Tom & Jerry előzményfilmhez (ez meg minek?).

- Finn Wolfhard felbukkan a Guillermo del Toro által rendezett, húdesötét hangulatú, feltehetően szintén politikailag korrekt Pinocchioban.

- A Wednesday újdonsült, igen ronda barátnőjét megszólaltató Elsie Fisher adatlapján láttam, hogy jön a következő The Texas Chainsaw Massacre – hányadik is ez? 6? 7?

[Ha tetszett a cikk, olvasd el a könyvemet is!]

Végül egy kis nosztalgia azoknak, akik anno nézték a sorozatot a Cartoon Networkön, angolul:

Szólj hozzá!

Címkék: vígjáték animációs


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr2816214318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása