A cinegore kerekasztalán egy újabb gyöngyszem bukkant elő, most viszont magyar alkotóktól. Akik ismerik, azt mondják, ez az első hazai horrorfilm, bár én inkább nevezném kriminek. Lássuk, mi is ez a Defekt:
Három nő eltűnt, teljesen különbözőek voltak, más-más módon vesztek el, ám annyi apró véletlen egybeesés van az ügyeikben, hogy a fiatal nyomozó, Gedeon (Kern András) úgy érzi, az egész nem lehet véletlen, ezek a személyek ugyanazon oknál fogva vesztek el és feltehetőleg ugyanott. Ezért aztán meggyőzi a Nagyfőnököt (Kézdy György), hogy elengedje őt és egy önkéntest a kiszemelt célterületre, hátha meg tudnak akadályozni egy bűntényt. Az önkéntes őrmester (Szabó Gyula) és Gedeon elkezdenek furikázni azon a részen, ahol a fiatalabb férfi szerint a rejtély nyitja található és hamarosan rá is bukkannak egy defektet szenvedett, összetört hátuljú Trabantra - de hol a sofőr? A hölgy, aki a kocsit vezette (Gyöngyössy Katalin) nincs messze tőlük, ám éppen az életéért küzd az éj leple alatt egy furcsa alakkal (Márkus László), aki csapdába ejtette őt különös házában. Vajon melyikük győz, fény derül-e a titkokra és ha igen, ki jön majd rá, mi a megoldás?
SZPOJLER INNENTŐL
Annyira kevés esemény történik, hogy gyakorlatilag lehetetlenség spoiler nélkül írni róla. A játékidő legnagyobb részét az teszi ki, hogy a nő eltűnteti a gyilkos hulláját, merthogy sikerül megölnie, ekkor mindent részletesen láthatunk, hogy hogyan törli le az ujjlenyomatokat, hogyan rejti el a holttestet, stb. A többi időben Kern és Szabó föl-alá kocsikáznak és Kern folyton a dohányzásról beszél; végül jön a nyitott, fura lezárás, ugyanis az áldozat, aki maga is gyilkossá vált, visszatér a városba a kocsijával együtt, még mielőtt Gedeonék utolérnék, és bevallja a rendőröknek, hogy mit tett. Ezután következik a gyomorforgató helyszíni szemle, ahol előkerül a három eltűnt teteme. [Érdemes figyelni Márkus László hulla-játékát, igencsak meggyőző:)] És hogy utána mi lesz? Azt a képzeletünkre bízzák...
SZPOJLER VÉGE
A nyitó szekvenciában Kézdy György kitűnően alakítja a főnököt, sajnáltam, hogy összesen ennyit szerepelt. A legtöbbünk emlékezetében csak Virágh doktorként élő Kézdy nem az egyetlen arc a Szomszédokból itt, a helyszínelő nyomozó ugyanis Kiss Gábor, aki Hável igazgató úr a suliból, a zenét Vukán György szerezte és a teherautó-sofőrt életre keltő Nagy Gábor is benne volt a híres teleregény egyik epizódjában. És nem csak ez az egyetlen sorozatokkal való kapcsolata a Defektnek, hiszen az író-rendező Fazekas Lajos a Kisváros egyik atyja. Visszatérve a színészekhez: a négy főszereplő mind remekel, elsősorban a fantasztikusan élethű pszichopata bőrébe bújó Márkus és a pillanatok alatt hétköznapi asszonyból az életéért és a szabadságáért küzdő harcossá váló Gyöngyössy Katalin érdemel külön kiemelést - a hölgy tehetséges meg szép is, Márkust pedig a műveltebbeknek nem szükséges dicsérnem. Szabó Gyula egyszerű és puritán módon alakít (mintha maga lenne a megtestesülése a mozi egyszerűségének), Kern egy idegeskedő, lelkes, ám türelmetlen alakot formál meg, a tőle elvárható módon.
E fekete-fehér filmben a mozdulatok, arckifejezések dominálnak, beszédet alig hallhatunk, a nő például, ha jól számoltam, összesen egy mondatot mond a vége felé. A zsaruk persze eleget szövegelnek helyette is:) A furcsa zene és a sok csönd, amit néha zajok szakítanak meg, igazán különös atmoszférát teremtenek, az első fél órában a rejtély maga az, ami odaszegezi a nézőt a képernyő elé. Mi az összefüggés az eltűnt nők között? Miért mindig ünnepnapok után veszett nyomuk? Mi a közös bennük? Bár végig sejteni lehet a megoldást, a tapasztalt mozinézőkben benne van a feszültség, mert lehet, hogy mégsem az a rossz ember, akire gondolunk - de más történik, annyit azért elmondok, hogy ne számítsatok csavarra. A korabeli mozilátogatót persze biztosan meglepte a pince titka, a maiakat azonban már nem fogja váratlanul érni.
Az egyetlen igazi érdekesség a Defektről az, hogy saját korában betiltották, de ez érthető, mivel meztelenség, erőszak és hullák vannak benne, amik azért még a mai napig kuriózumnak számítanak egy magyar filmben. Mindössze 1985-ben mutatták be végül és bár az ismertsége kicsi, mégis filmtörténeti fontosságú, mert ha nem tekintjük horrornak, akkor is az első komolyabb hazai bűnügyi filmről van szó.
Rejtélyes, minimalista, a vége elég horrorisztikus és a lassúsága ellenére a mai napig működik. Ráadásul jó színészek játszanak benne és csak egy órás, ezek mind-mind mellette szólnak.
(Megjegyzés: Sajnos összesen két darab kép van róla az egész interneten...)
Pontozás:
port.hu: 8.7 (4 év alatt 0.2-t csökkent.)
imdb: 7.5 (4 év alatt 1.5-öt emelkedett!)
Szerintem: 5/5
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.