Mi az összefüggés a Vészhelyzet, a gyermekkorom és a filmtörténet mérföldkövei között? A Jurassic Park. A történetet ugyanis annak a Michael Crichtonnak a regénye ihlette, aki az ER egyik atyja is, a sztorit pedig a kisgyerekek /mint amilyen voltam/ dinoszaurusz-imádata ihlette - és a végeredmény a mozizás történetének egyik legfontosabb állomása lett.
"Más is hallja ezt?"
Nézzük, mikor és hol indult a klónozott dínók története, ami immár 20 éve ejti rabul a nézőket! Az író Cricthon így mesélt a Park megszületéséről: "Ellátogattam egy múzeumba, ahol megnéztem egy vetítést és a közönségben ott volt egy kisfiú. Olyan hatéves lehetett, a lába nem ért le a székről, és amikor a képeken megjelent egy dinoszaurusz, mindig bekiabálta a nevét. Tyrannosaurus! Stegosaurus! Vagy egy órán át ezt csinálta és ezen elgondolkodtam. Mitől olyan érdekesek a dínók? Ekkor döntöttem el, hogy megírom a Jurassic Parkot." 1983-ban járunk és a sztori először egy gyerek szemszögéből mutatja be egy klónozott Pterodactylus ámokfutását, ám ez a kezdetleges forgatókönyv-ötlet nem nyeri el a tesztolvasók tetszését. Michael megváltoztatja a narrációt és immáron egy felnőtt szemén át láthatjuk az eseményeket, pluszban pedig ott van a már korábban bevált sikeres ötlete, a "gyilkos szórakoztató park" (Feltámad a Vadnyugat, 1973). Bár a regény csak 1990-ben jelent meg, már 1989-ben elkezdtek versengeni a stúdiók a kéziratért, mert mindenki sejtette, hogy megfilmesítve kész aranybánya ez a mű. A győztes végül a Universal lett, akik másfél millió dollárért megvették a filmjogokat és még félmilliót fizettek az írónak, hogy adaptálja a munkáját forgatókönyvvé. A rendezéssel azt a Steven Spielberget bízták meg, aki kezdőként, 20 évvel korábban körbevezette Crichtont a Universalnal Az Androméda-törzs készítésekor, a szkript pedig - elsősorban David Koepp jóvoltából - "vászon-barátabbá" alakult. Minden adott volt az induláshoz.
A film sarkpontja, amin áll vagy bukik a dolog, a több millió éve kihalt állatok hihető megjelenítése volt. Természetesen, ha Spielberg bácsiról beszélünk, akkor nem kell attól félni, hogy gagyi speciális effekteket kapunk, ám ez mégis igen fontos döntés elé állította a neves direktort. Kezdetben úgy gondolták, hogy az ősi szörnymozik régi módszerét, a stop motion animációt alkalmazzák (az eredeti King Kong például így kelt életre), ám hiába volt Phil Tippett animátor mester elszántsága és profizmusa, a dínók nem látszódtak eléggé élethűnek. Áttértek a mechanikus modellekre, amik kétség kívül mai napig a hollywoodi gépezet legrealisztikusabb szörny-megjelenítési módszerének eszközei, ám ezek csak korlátozott hatásfokkal bírtak. Szükség lett valamire, ami ténylegesen megteremti a dinoszauruszokat a vásznon - és ekkor jött be a képbe a komputer-animáció.
Már 11 évvel korábban, a Tronban bebizonyosodott, hogy lehetséges komplett mozgóképeket számítógépes trükkökre alapozva elkészíteni, de itt óriási pénzek forogtak kockán, ezért Spielberg félt, hogy a CGI még túl fejletlen a feladat teljesítésére, de mindannyiunk szerencséjére kellemesen csalódhatott, mikor megnézte az első teszteket. Végül aztán mindhárom módszert használták. A robotok felépítését Stan Winston effektgurura és csapatára bízták, akik aprólékosan kidolgozott, életnagyságú lényeket hoztak létre, fém belső vázzal és műanyag bőrrel; ezeket elsősorban a közeli felvételekhez használták (még lesz szó róluk). Tippett tehetségére nem volt szükség, de a tudására igen, mert a stop motion figurák megalkotásához részletesen tanulmányozta sokféle állat mozgását, így ő lett a dinoszauruszok mozdulatainak felelőse, a beosztottjait meg átképezték számítógépes animátorokká. A kész digitális lények végül a kihagyott modellek mozgását alapulva keltek életre. És akkor lássunk egy pár szót a történetről, bár ahogy tanult kollégáim mondták nekem egy külföldi oldalon egy másik filmről: "ennyi idő alatt aki akarta, már úgyis megnézte":
A milliomos természetimádó John Hammond (Richard Attenborough) elképesztő tudományos áttörést eszközölve több millió éves borostyánba zárt szúnyogokból dinoszaurusz-vérmintákat szerez és ezekből klónozza a 65 millió éve kihalt óriásokat. A sosem látott állatokat egy kis szigetre telepíti, ahol egzotikus turistalátványosságot akar belőlük csinálni, ám a befektetőinek szükségük van független szakértők véleményére a "Jurassic Park" biztonságosságát illetően. Hammond ezért felkéri a matematikus "káosz-szakértő" Iant (Jeff Goldblum), a régész Alant (Sam Neill) és párját, a hasonló téren dolgozó Ellie-t (Laura Dern), hogy a pénzembereket képviselő ügyvéd (Martin Ferrero) és saját unokáinak (Ariana Richards és Joseph Mazzello) társaságában mérjék fel a sziget biztonságát. Ám senki sem tudja, hogy a védelmi számítógépes hálózatot kiépítő Dennis (Wayne Knight) éppen ezt a napot választja, hogy a rendszer lekapcsolásával kijátssza kollégáit és eladja a vagyonokat érő dinoszaurusz-embriókat egy rivális vállalatnak. A parkot felügyelő elektronikus rendszer kikapcsol, a szigetre pedig egy trópusi vihar csap le. A kis kirándulásból vérre menő túlélő-túra lesz, mert ennek az őskori állatkertnek nem csak békés növényevők a lakói. Vajon sikerül a vadon közepén, vérszomjas ragadozók közt ragadt hősöknek kijutni a szigetről vagy mindannyian valamelyik félelmetes hüllő gyomrában végzik? (A dinoszauruszok végülis nem hüllők voltak.)
Most aztán annyi dolgot lehetne mondani, hogy csak na. Nyilvánvalónak tartom, hogy mindenki látta már ezt, talán emiatt voltunk tegnap kb. csak húszan az esti premieren. Kezdésnek akkor nézzük meg, hogy mi is történik jelenleg ezzel a filmmel: 1993-ban jött ki, de most, 2013-ban 3D-be konvertálták és még egy rakás pénzt beszednek vele. Nem mintha rossz lenne, sőt, kifejezetten jó, de lehet, hogy Spielberg megint elindít egy új trendet, a "fogjuk a régi, sikeres mozikat és tegyük őket háromdimenzióssá, aztán mutassuk be újra"-t. (Ebből aztán az lett, hogy minden hónapban legalább egy nagyon régi mozgóképet vetítenek a filmszínházakban.) Számomra nagy élmény volt moziban látni ezt, pláne miután utoljára talán akkor adta a tv, mikor középiskolba jártam. Sajnos a nagy szenzációként hirdetett magyar szinkron mono, ez azért ront az összhatáson, ám a környezeti hangok és a dínók ordítása rendkívül valóságos. A néznivalónál inkább csak a buta, felesleges dolgok tűntek fel, ahogy kiemelkednek a képből, pl. levelek a fákról, tárgyak vagy ilyesmi, az állatokon annyira nem lehet érezni - ezért viszont kárpótol maga a tudat, hogy moziban nézem azt a filmet, aminek a bemutatójakor hat éves voltam és anno nem volt lehetőségem rá, hogy így átéljem. Etikailag ez az újra-vetítés talán helytelen, de egyébként mivel egy kitűnő mozgóképről van szó, amit mindig is kedveltem, így nem zavar, hogy a Universal még több lóvét akar minimális befektetéssel csinálni. Aki szereti a Jurassic Parkot, az meg fogja nézni, függetlenül attól, hogy 3D vagy sem, én így gondolom. Maga a film az érdekes, nem a "felturbózott" látványvilág.
Az eseménysorból a legkiemelkedőbb Crichton kommentárja a technikai fejlődés veszélyeiről, az istent játszó emberről, a génmanipuláció beláthatatlan következményeiről. Ezt képviseli Ian figurája, aki hamar túljut a meglepődésen és megkérdőjelezi Hammond egész munkásságát - teljesen jogosan. Míg ő szó szerint a "fekete" (mindig ezt a színt viseli), addig vele ellentétes oldalon áll John, ő a "fehér". Kétségtelen, hogy mindkettejük nézeteiben van igazság, de azt is figyelembe kell venni, hogy az öregúr az ügyvéddel ellentétben nem kaszálni akar, hanem megmutatni a világnak csodálatos teremtményeit - ahogy a mondás tartja, a Pokolba vezető út jó szándékkal van kikövezve. Ezen a tudományos megközelítésen túl ott az izgalom, amit az ismeretlennel való találkozás okoz, hiszen addig még ember nem nézhetett szembe ezekkel az őslényekkel; viszont ugyanúgy, mint a vadállatoknál, itt szintén figyelembe kell venni, hogy a dinoszauruszok elképesztő erőt képviselnek és még akár akaratukon kívül is bánthatnak, szóval vigyázni kell velük. Vigyázni kellene...
Érdekes részlet, hogy a két igazán negatív figura a pénz után lohol: Dennis-t nem érdekli társai sorsa, csak a saját nyeresége; Donald pedig magára hagyja a gyerekeket a legnagyobb veszélyben - aztán persze mindketten megkapják méltó jutalmukat. A pozitív szereplők közül kiemelkedik az Alan-Lex-Tim-trió (a gyerek-gyűlölő férfi és a védelmére szoruló két kicsi), ez Spielberg két visszatérő motívumának, a családnak meg az apa-karakternek a megjelenése. A figyelmeztető hangként is értelmezhető Ian onnantól fogva, hogy a baj megtörténik, szinte eltűnik, ő csupán egyfajta "jelzőtábla", aki a többieket próbálja észhez téríteni, de elbukik. Az interneten olvastam, hogy Ian képviseli Crichtont, míg John Spielberget - utóbbira jó példa, hogy az idős férfi tényleg csak szórakoztatni, ámítani akar, mint egy mozgókép-készítő; és még saját mozija is van a DNS-ről, amiben szerepet játszik - film a filmben. Ismerve a végkifejletet, érdemes még elgondolkodni azon, hogy Robert, a vadász (Bob Peck) és Mr. Arnold, a technikus (Samuel L. Jackson) vajon mennyire számítanak jófiúknak, de ezt mindenki döntse el magában. Mielőtt rátérnék az érdekességekre, még annyit, hogy a zeneszerző John Williams volt.
Amit még érdemes tudni: A forgatókönyv minden egyes átírásánál változtattak azon, hogy ki és hogyan hal meg. Spielberg nagyon bízott a mozi sikerében, így az utómunkát George Lucas-ra hagyta, ő maga pedig nekiállt a Schindler listájának. Ez az első film, aminek digitális térhatású hangja van - kár hogy a magyar szinkron elrontja ezt. Tim egy könyvről beszél Alannek, amit Robert Bakker írt - Bakker volt az egyik dínóügyi tanácsadó; a másik Jack Horner régész, akiről Sam Neill karakterét mintázták. A sok-sok ajándéktárgy, amit a parkban láthatunk, mind azért készült, hogy ténylegesen eladják a moziba járóknak. A vihar képei valódiak, a stáb ugyanis Hawaiin forgatott, amire éppen akkor csapott le az Iniki hurrikán. A fénykép Dennis komputerén Robert J. Oppenheimert, az atombomba egyik megalkotóját ábrázolja. A puskát, amit Robert használt, Steven bácsi aláíratta a szereplőkkel és mára a fegyvergyűjteményének a része. Állítólag akik vendégségbe mennek hozzá, azok még lőhetnek is vele. A vezérlőben látható egy csomó vörös led-égővel felszerelt számítógép: ez valódi, nem csak kellék, a neve CM-5 és ilyen méretben mindössze két darab készült belőle. A híres "fodrozódó víz a pohárban"-jelenetet a direktor akkor találta ki, mikor a kocsijában Earth, Wind and Fire-t hallgatva észrevette, hogy a basszus remegteti a poharában a folyadékot; az effektet úgy hozták létre, hogy az ivóedényeket tartó lap alá szereltek egy gitárhúrt és ezt pendítették meg. Három videojáték, akciófigurák, egy regény és több kisebb képregény-sorozat lett a Jurassic Parkból.
Ian feltűnően flörtöl Ellie-vel - Goldblum pedig ugyanezt tette a valóságban Dernnel, akivel ezután sokáig együtt voltak, még el is jegyezték egymást, ám végül szakítottak. Sam Neill megsérült, amikor a jelzőtüzet használta, ugyanis egy forró foszfor-darab becsúszott az órája alá és megégette őt. Joseph Mazzello szintén sérülést szerzett, amikor a konyhai rész forgatásán véletlenül nekiszaladt az egyik raptor-modellnek. Mazzellot Spielberg eredetileg a Hookban akarta szerepeltetni, ám oda túl fiatal volt, de akart neki adni egy másik lehetőséget, így a regényben idősebbnek leírt Timet megfiatalította és gyakorlatilag felcserélte Lex-szel, hogy Joseph eljátszhassa. A lányka szerepére a színészpalántáknak sikoltozniuk kellett a meghallgatáson, Ariana Richards pedig azért nyerte el a megbízást, mert ő volt az egyetlen, akinek a sikolyára Spielberg szundikáló felesége felriadt és berohant megnézni, hogy a gyerekek jól vannak-e. Ariana eléggé feldühödött, mikor kiderült, hogy Lexről nem mintáznak akciófigurát; a forgatás után viszont Jack Hornerrel részt vett egy valódi ásatáson a nyári szünetében.
A beteg Triceratops mellett lévő orvost Gerald R. Molen, az egyik producer alakítja. Az autókban hallható narrátor tényleg az angol színész, Richard Kiley, akit Hammond mind itt, mind a nyomtatott változatban megnevez. Ő az első, akit egy regényben megneveznek és aztán a mozis feldolgozásba is bekerült. Egy vicces név a mellékszereplők közül: Brian Smrz (az egyik sofőr). Ian azt mondja, hogy Ellie és Alan már kövületek - ezt a mondatot Phil Tippett mondta saját magáról, amikor megtudta, hogy nem a stop motion módszerét alkalmazzák a mozihoz. Mikor a zsarnokgyík az autóra támad, akkor láthatjuk, hogy betöri az üveget; nos, ennek nem lett volna szabad bekövetkeznie, így a gyerekek rémülete igazi. A vezető nélküli kocsikat távirányítással kormányozta egy-egy sofőr, akik a csomagtérben bújtak el, a fekete ponyvák alatt. Két kamera segítette őket, az egyik a műszerfal fölött, a másik a hátsó ütközőben volt, ha figyelünk, láthatjuk a kamerákat. A komputeres animáció segített a hibák eltüntetésében is, például van olyan jelenet, ahol az egyik kocsit úgy rajzolták meg; amikor Lex a tetőbe kapaszkodik, akkor pedig Ariana Richards arcát másolták rá a kaszkadőrlányéra.
Kövidinkaszaurusz-rovat
Az ősi állatok viselkedését ma is élő vadakéról mintázták, Horner elméletére alapozva inkább melegvérűként ábrázolták őket, kevésbé hüllőszerűen, mint a korábbi mozgóképekben. A Velociraptor valójában pulykához hasonló nagyságúra nőtt meg, azonban rokonai, a Deinonychus-ok akkorák voltak, mint a filmben ábrázoltak; sőt, azóta már megtalálták náluk nagyobb fajok maradványait is. Az igazi Dilophosaurus viszont sokkal nagyobb termettel bírt, nem rendelkezett nyaki lebernyegekkel és mérget sem köpött. A Brachiosaurus képtelen volt a hátsó lábaira felállni és elvileg nem rágta meg a táplálékát; ráadásul valószínűsíthető, hogy igencsak korlátozott hangadási képességgel bírt. A Jurassic Park mind regényként, mind filmként hatalmas érdeklődést generált a dinoszauruszok iránt, megtöbbszöröződött a paleontológiát hallgatók száma és a nagyközönség azóta is vevő a dínókról szóló dolgokra.
A teljes játékidőből összesen csak 15 percben láthatóak dinoszauruszok a vásznon. A Robertre támadó raptor és az, amelyiket le akarja lőni, azok jelmezbe öltöztetett kaszkadőrök. Készült egy Triceratops-bébi is, amin elvileg Lex lovagolt volna, ám ez a jelenet kimaradt a kész műből. A konyhás részben a robot-ragadozókhoz annyi kábel és felfüggesztés tartozott, hogy a gyerekeknek azokat kellett kikerülni/átugrálni a felvételkor. A teljes T.Rex-modell 12 méter hosszú, 6 méter magas és majdnem 6 tonnás volt, mellette alkalmaztak még egyet, ami csak a fejét ábrázolta. A hatalmas rém műanyag bőre az első forgatási napon megszívta magát vízzel és jóval súlyosabbá vált, emiatt nehezen lehetett mozgatni. A technikusok egy egész éjjelen át hajszárítókkal szárították, aztán a többi felvételnél egy platformot szereltek fölé, hogy ne legyen vizes. A stáb tagjai sokszor megrémültek, amikor a víz miatt meghibásodott gigászi báb magától megmozdult. Az alábbi állatok hangjaiból hozták létre az őshüllők üvöltését: bálna és szamár (Brachiosaurus); bőgőmajom, héja, csörgőkígyó és hattyú (Dilophosaurus); delfin, rozmár, liba, daru és elefántfóka (Velociraptor) /utóbbihoz állítólag emberi hangokat is használtak/; bálna, kutya, tigris, aligátor, elefánt és pingvin (Tyrannosaurus).
A Jurassic Park körülbelül 63 millió dollárból készült és a mostani bemutatóig kis híján 963 milliót hozott vissza - az újabb vetítések tovább fogják növelni ezt az összeget. Csak a marketingkampány többe került, mint maga a film, de ahogy látható, megérte a befektetést. A Titanic bemutatójáig ez volt a legnagyobb pénzt hozó mozi. A kritikusok elismerték, elsősorban a látványtrükkök miatt, de néhányan bírálták is, amiért nagymértékben eltért a könyvtől. Számos fórumon díjazták, mind a szakma, mind a közönség részéről; három Oscart nyert (Legjobb Hangkeverés, Legjobb Hangvágás, Legjobb Vizuális Effektek), ezen kívül még 18 különböző díjat ítéltek neki.
Ez egy örök érvényű mozi, családi kalandfilm, mese a dinoszauruszokkal való találkozásról, és izgalmas történet a túlélésről. Húsz éves kora ellenére a mai napig lenyűgözőek a benne ábrázolt őslények, a színészek remekelnek és még a poénok is működnek. Aki teheti, az nézze meg 3D-ben, megéri!
Pontozás:
imdb: 8.1 (4 év alatt 0.1-et emelkedett.)
Szerintem: 6/5
Hírek:
- Már van két folytatása a Jurassic Parknak, ám Michael Crichton 2008-as halála után fiókba került a negyedik rész forgatókönyve. Most állítólag mégis megcsinálják, ha valóban így lesz, akkor két éven belül elkészül. (Ebből lett a Jurassic World.)
- Steven Spielberg rendezi az Indiana Jones 5. részét, valamint producerként közreműködik a Transformers-újránál (sajnos továbbra is Michael Bay a rendező), a Vasököl 2-nél, és két újabb Tintinnél. (Az Alakváltókról annyit, hogy a negyedik rész egy új trilógia nyitódarabja, de nem újrázás...)
- Jeff Goldblumot legközelebb a magyar vonatkozású /legalább a címében/ The Grand Budapest Hotel című drámában nézhetjük meg. (Láttam, írtam róla.)
- Joseph Mazzello szerepel a G.I. Joe: Megtorlásban, így egyszerre gyerekként és felnőttként is látható a hazai mozikban. (Hú, az de szar volt... Írtam erről is.)
- Samuel L. Jackson két remake színvonalát emeli, az egyik az Oldboy, a másik a Robotzsaru; ezek mellett az Amerika Kapitány 2-ben, az Avengers 2-ben és a Nick Fury-ben lesz ismét Nick Fury. (A legutolsó 2017-ig még mindig csak terv, az első csúnyán megbukott, a többit láttam, de egyik se volt kiemelkedő.)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.