Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (347) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (89) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2012.09.04. 13:58 Tévésámán

A gödör (The Hole, 2001)

the-hole-movie-poster-2001-1020201628.jpg

Nemrégiben végignéztem az ősidőkből itt maradt, dvdre és cdre kiírt filmjeimet, azokat, amikről még nem írtam, ezekből született egy szavazás, hogy melyiket nézzem meg. Akadt néhány, amiről úgy gondoltam, mindenképpen megtekintem, még a többi előtt és ezek közt legelső volt A gödör. Még nagyon régen láttam először, nem tudom, hogyan bukkantam már rá, de valószínűleg Thora Birch miatt, akit mindig is kedveltem. Ez az egyik kedvenc horrorom, így elfogult leszek vele, ezért aki szar filmnek tartja a The Hole-t, az ne olvasson tovább, mert csak ideges lesz...

Hole-Keira-Knightely_400.jpg

Helyszínünk Anglia, egy elit bentlakásos iskola, ahonnan eltűnik négy diák, két lány és két fiú. Váratlanul előkerül az egyikük, borzalmas állapotban. Liz (Birch) lelkileg romokban hever és nehezen nyílik meg a pszichiáter dr. Horwoodnak (Embeth Davitz), ám amikor mégis megteszi, fény derül egy különös kalandra egy föld alatti bunkerben, ami kis híján rosszul sült el. A lány szerint egy ötödik diák, Martyn (Daniel Brocklebank) felelős a történtekért, a rendőrség pedig azonnal az említett nyomába ered. A vádlott mindent tagad és szerinte éppen az ellenkezője történt annak, amit Liz elmesél. A doktornő pedig szembesül a valósággal, amikor a rendőrség megmutatja neki a helyszínt és azt, hogy a négy gyerekből három már csak holtan került meg. De mi történhetett valójában odalent? Milyen titkok rejlenek az egyetlen túlélő lassan megbomló elméjében?

Thora Birch the hole.jpg

A szituáció rémesen egyszerű: négy fiatalt bezárnak egy helyre, ahonnan nincs kiút. Ameddig minden készletből van elég és úgy tudják, Martyn a megbeszélt időpontban értük jön, addig semmi gond nincs, de aztán a megmentő nem érkezik meg és lassan kezd elfogyni az étel meg az ital. Mint ahogy a mondás tartja, sok jó ember kis helyen gonosszá válik, de mi van akkor, ha ők nem is jó emberek? Három különböző szemszögből láthatjuk ugyanazt az eseménysort: Liz tanúvallomása, a megvádolt fiú története és végezetül a valóság képei peregnek le előttünk. Miközben a doktornő próbálja összerakni a szálakat, a háttérben a rendőrség szintén kutat, de semmi sem utal arra, hogy melyik út a helyes, nem tudhatjuk/tudhatnánk, hogy melyikük halad a jó nyomon. Ám mivel Liz előtt sokszor megelevenednek az események, ezért lassan rájövünk, hogy kinek lehet igaza. A végső poén pedig a lezárás, mikor dr. Horwood szembesül az igazsággal - az valami óriási! 

Ez a szituáció abszolút reális és biztos vagyok benne, hogy minden néző végiggondolja azt, hogy mit tenne az adott szereplő helyében. Talán negatív képet fest rólam, de én simán bele tudom élni magam Liz helyzetébe is, teljesen át tudom érezni, amin keresztülmegy... Mivel úgy egy órán át semmi nem biztos, ezért csak találgathatunk, a félrevezetések nagyszerűen működnek és aztán a film az utolsó negyedében brutális képsorokban is bővelkedik, ám igazán nem a látvány, hanem a mögötte rejlő gondolat az ijesztő. Megérteni, hogy ki mit és miért tesz, elképzelni, hogy milyen érzés lehet szembesülni ezzel vagy azzal - hátborzongató...

"Ne bámulj rám így! Nem az én hibám, ha nem tetszik, amit mondanom kell." 

A négy fiatal kitűnően játszik. Thora és partnernője, Keira Knightley (akit ekkor még gyakorlatilag senki nem ismert) szép és tehetséges, de nekem Embeth Davitz is tetszett - sajnos az ő játéka már korántsem annyira jó, mint kolléganőié. A három férfi főhős (a már említett Daniel Brocklebank, Desmond Harrington - Mike, és Laurence Fox - Geoff) szintén baromijó, és most az egyszer megtörtént az, hogy mindenkiért tudtam szurkolni. Mindnyájan szörnyű megpróbáltatásokon mennek keresztül és én egytől-egyig szorítottam értük - persze ezúttal is volt egy kedvencem, gondolom könnyen kitaláljátok, melyikük:D

Thora Birch 16.jpg

Érdekességek: A film alapjául Guy Burt regénye, az 1993-ban kiadott After the Hole szolgált - Burt egyébként főként sorozatok forgatókönyveit írja. A rendező Nick Hamm (Godsend - A teremtés klinkája) volt. Thora Birch milliós összegű gázsit kapott ezért a munkáért, mert közvetlenül az Amerikai Szépség óriási sikere után készült, amikor még rendkívül keresett színésznőnek számított. Ez Keira Knightley első jelentősebb szerepe és vetkőzik is a játékidő alatt:P A zuhanyzós jelenetnél az urakat egyáltalán nem zavarta a később kalózzá váló hölgy jelenléte, sőt:D A nyitó-záró képsorok érdekes fényeffektjeit egy kilyukasztott fémlapon keresztülvilágítva hozták létre. Az egyik forgatókönyvírónak elég vicces neve van: Caroline Ip. A gödör valamivel több mint 4 millió fontból készült, az Egyesült Királyságban 2 milliónál többet hozott vissza. A többi országban főleg dvdre adták ki, a nemzetközi bevételéről és a kritikai fogadtatásáról nem találtam adatokat. 

Én imádom ezt a mozit: fordulatos, ijesztő, izgalmas, durva, tele van jó nőkkel és annyira valóságos! Csak ajánlani tudom.

Pontozás: 

imdb: 6.2 

Szerintem: 6/5 

Most, hogy végignéztem Birch kisasszony filmográfiáját, találtam benne három érdekes horrort, amiket megnézek majd most sorban. Éjjel adják a Kampókéz 2-t, lehet, hogy azt is megtekintem. Belevágtam a Blade Runner elemzésébe, de nem lesz kész egyhamar. 

michael_clarke_duncan_.jpg

Más: 54 évesen elhunyt a kitűnő karakterszínész, Michael Clarke Duncan. Olyan filmek színvonalát emelte jelenlétével, mint a Halálsoron, a Sin City vagy a Daredevil. Kedveltem őt, mindig kiemelkedett a többiek közül (nem csak a magasságával:)).

Szólj hozzá!

Címkék: horror thriller


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr234754641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása