Előzmény az Aliennek? Érdekes gondolat... De mivel az eddigi négyet láttam, plusz kedvelem Noomi Rapace-ot, így mégiscsak érdekelt. Meg aztán elvileg kiderül belőle, ki vagy mi volt a Space Jockey (lásd: bejegyzés az Alienről), szóval izgalmas titkokat rejt. A valóság nem egészen ez, de először néhány szót a történetről:
A közeli jövőben két elszánt kutató, dr. Elizabeth Shaw (N.R.) és dr. Charles Holloway (Logan Marshall-Green) hosszadalmas felfedezőmunka után rég letűnt kultúrák régészeti feltárásával rátalál egy sor ősi utalásra, amik az emberiség eredetére mutathatnak rá. A páros ezek után minden követ megmozgat, hogy elindítsanak egy expedíciót az elképesztő távolságra lévő űrbéli célpont felé, ami talán az emberi faj bölcsőjét rejti. Ám nem sokkal az odaérkezés után kiderül, hogy a szenzációs lelet fellelése mellett számos egyéb célja is van a Prometheus űrhajón utazó személyeknek, köztük a főnök Vickers-nek (Charlize Theron), az android Davidnek (Michael Fassbender) és az egész utazást pénzelő, elvileg már halott Peter Weylandnek (Guy Pearce). Shaw és társai pedig hamarosan halálos veszélybe kerülnek, amint rájönnek a Tervezők igazi terveire és az LV-223-as bolygó titkára. Vajon lesz köztük bárki, aki hazatérjen, hogy elmondja az igazságot "Istenről"?
"Teremtsünk embert a saját képmásunkra..."
Szó nincs az előzőekben xenomorfokról, ez nem véletlen, merthogy a Prometheus rögös útja során célzott előzményfilmből egy ugyanabban az univerzumban játszódó, A nyolcadik utas: a Halálhoz sok szálon kapcsolódó, de mégis önálló alkotás lett, ami végülis arra a kérdésre keresi a választ, hogy kik vagyunk, miért és kik hoztak létre minket? Úgy tudnám a legjobban leírni, hogy a Szárnyas fejvadászt átültették az Alien világába, némileg több akcióval, gyönyörű látvánnyal és súlyos mondanivalóval, ami azonban a nagyközönségnek (legalábbis szűkebb pátriámra gondolva) nem biztos, hogy érthető. Azt hiszem, a legnagyobb baja Ridley Scott új mozijának az, hogy köze van az Alienhez, mert így mindenki a rémet várta, közben pedig a hangsúly csak félig van a Halál-széria előzményén. Ha jól megnézzük, a központi probléma az, ami a félresikerült ötödik Star Trekben is: kicsoda Isten? Vajon meg tudjuk-e őt találni? Ha igen, akkor mit kérdeznénk tőle? Itt viszont felmerül egy új dolog, nevezetesen: Miért kéne "Istennek" válaszolnia a teremtménye kérdéseire? Feljogosítja-e egyáltalán bármi az embert, hogy szólni merjen hozzá? De van még egy érdekes mellékszál: ahogy a Tervezők megteremtették az embert, mi megteremtettük az androidokat, akik majdnem emberek. Vajon őket tekinthetjük-e élőnek, mert ha igen, akkor mi is teremtők vagyunk... A robot itt egyébként nagyon fontos: tudja, hogy felsőbbrendűbb az embereknél, elvárja, hogy felnézzenek rá, de irigy a többiekre, mert sosem lehet igazi élő organizmus. Ő már megismerte a saját alkotóit, de számít-e neki amazok élete? Segíti majd őket, vagy hátráltatja?
A nagyon szép néznivaló mellett a kitűnő színészek miatt éri meg beülni a Prometheus-ra. Noomi Rapace már bizonyított a Millenium-trilógiában, itt az ottanihoz hasonló, meglepően erős, kitartó és "elpusztíthatatlan" hősnő, aki minden egyes csapás után újra talpra áll, küzd, sohasem adja fel. Michael Fassbender szintén hasonlóan pozitív reputációnak örvend, ha másért nem is, de a legutóbbi X-Men Magnetojának életre keltéséért. Ezúttal olyan nagy elődök nyomába léphetett, mint Ian Holm, Lance Henriksen és Winona Ryder, ráadásul nagyszerűen teljesít - éppen hogy idegen, éppen csak nem ember. A többiek szintén jól hozzák saját karaktereiket, nekem leginkább a mostanság negatív szereplőket játszó Charlize Theron és az egyre több helyen felbukkanó Idris Elba teljesítménye nyerte el a tetszésemet, de végülis senkire se lehet panasz. A mellékalakok közt van két Trónok Harcás emberke: Kate Dickie (az első évadban Catlyn Stark testvére, annak a magas várnak az úrnője) és Emun Elliott (ő valami Marillion volt); rajtuk kívül pedig egy pici szerepben felbukkan Patrick Wilson (Cukorfalat, Watchmen). A fedélzeti számítógép hangja Robin Atkin Downes (a Team Fortress 2 Medic-je és a Babylon 5 Byronja), a Tervezőket pedig az óriás-színész Ian Whyte testesítette meg. Ridley Scott a rendezés mellett pénzelte is az alkotást, a többi producer közt pedig megtalálhatjuk Tony Scottot, valamint A nyolcadik utas támogatóit, Walter Hillt és David Gilert. A szörnyek és a kutatók által talált freskók tervezéséhez újból igénybe vették H.R. Giger segítségét, akinek szürreális művei az eredeti Alient ihlették.
Érdekességek: A film címe Prométheusz titánra utal, aki a görög mitológiában szembeszállt az istenekkel és elvitte a tüzet (vele együtt pedig a tudást) az embereknek - "A teremtés története, az istenekről és az emberekről, akik szembeszálltak velük." (R.S.) Scottot az eredeti kvadrológiában nyitva hagyott kérdések vonzották a rendezéshez: a Space Jockey és a címszereplő bestiák eredete. A történetet Erich von Däniken könyve, a Chariots of the Gods? (magyar címe elvileg talán Vissza a csillagokhoz) ihlette. Ridley bácsi rengeteg pénzt invesztáltatott tudósok és művészek felvételére, hogy megtervezzék neki a XXI. század végének külsőségeit; emellett pedig a Londoni Egyetem nyelvészeti részlegének segítségét is kérte, hogy alkossák meg az ősnyelvet, amit a Tervezők beszéltek. A nyelv létrehozásával megbízott Anil Biltoo látható azon a szimuláción, ahol David ezt a különös kommunikációs formát tanulja. Scott vizualitása és a történet gyakorta összeütközésbe került (szép képek a valóságosság ellen), 2009. júniusában pedig az egész folyamat leállt, amikor a direktor összeveszett a Foxszal, mert eredetileg nem akart rendezni, maga helyett Carl Erik Rinsch-et bízta volna meg, de a stúdió csak úgy ment bele a folytatásba, ha ő rendez, ezért kénytelen volt elvállalni a munkát. Az őskorszak gyönyörűséges nyitó képsorait Izlandon vették fel és két hétig tartott a rögzítésük. A 3D plusz 10 millió dollárt emésztett fel és emiatt a sötét atmoszférát létrehozó színeket utólag kellett a képekre montírozni, mivel a térhatáshoz rengeteg fényre van szükség.
A forgatáson hatalmas mértékű titkolózás uralkodott, minden színésznek alá kellett írnia egy szerződést, hogy senkinek sem beszélhetnek a történetről, a forgatókönyveikből pedig mindig csak felügyelet mellett, a produceri irodában olvashattak. A vizualitáshoz a lehető legtöbb alkalommal kameratrükköket használtak, zöld háttér előtt kb. 5-6 alkalommal rögzítettek dolgokat. A Tervezők épületéből sok-sok részletet felépítettek, a díszletek olyan nagyok voltak, hogy több stábtag eltévedt bennük. Az első Alienben az űrruhák iszonyúan melegnek bizonyultak és nem rendelkeztek sem hűtéssel, sem légzőlyukakkal, ám itt már csúcstechnikával szerelték fel őket. A sisakokban kilenc különálló apró képernyő működött, volt belső megvilágításuk, levegőt és légkondicionálást biztosító ventilátor-rendszerük; külső részükön pedig reflektor és saját felvevő-átviteli berendezéssel bíró HD-kamera helyezkedett el. A nyugtalanító zenét úgy hozták létre, hogy a szerző a dallamokat fordítva játszatta le zenészeivel, aztán digitálisan megfordította a kész anyagot. A reklámozást vírus-videókkal támogatták, az egyikben Peter Weyland beszél a terveiről, a másikban a David-androidot reklámozzák, a harmadikban dr. Shaw kér pénzügyi segítséget Weylandtől. Emellett újsághirdetések is megjelentek, amikben a filmben látható tárgyakat kínálták, mintha azok igaziak lennének. A marketingkampány részeként egy franciaországi üres vasútállomást a filmben látható földönkívüli épülethez hasonlóvá alakítottak át. A kész moziba nem vágatott bele a stúdió, de 16-os karikát kapott.
Noomi Rapace nyelvtanár segítségével sajátította el a brit akcentust, színjátszó technikájához karaktere teljes háttértörténetét megalkotta. A fájdalma ábrázolásához extra vért és izzadtságot vittek fel a testére a maszkmesterek. Azt nyilatkozta a Prometheus-ról: "Kb. hat hónapig szuper-intenzíven forgattunk, néha óriási fájdalmaim voltak, de így is lenyűgöző élmény volt." Charlize Theronnak az volt a speciális instrukciója, hogy mozogjon úgy, mint a prédájára leső vadász és mindig maradjon a szobák sarkaiban, sosem a középpontban, így hangsúlyozva Vickers távolságtartó, titkolózó természetét. Charlize dohányzik, emiatt pedig külön megterhelő volt számára több jelenet, például amikor tizenöt kilós csizmában kellett a homokon futnia. Michael Fassbender direkt elkerülte az Alien-mozik androidjainak tanulmányozását, inkább a Szárnyas fejvadászt használta inspirációnak. Figurája mozgását Greg Louganis olimpiai bajnok úszóéról mintázta, rajta kívül pedig David Bowie (A földre pottyant férfi), Dirk Bogarde (The Servant) és Peter O'Toole (Arábiai Lawrence) voltak ihletői. A robotok neve ABC-sorrendben következik egymás után az öt moziban (Ash, Bishop, Call, David). Guy Pearce maszkját öt órába tellett feltenni és egy óra alatt tudták levenni róla. Elmondása szerint a legnehezebb az idős emberek jellegzetes mozdulatainak replikálása volt a szerepében, amit hajlott korú járókelők megfigyelésével sajátított el.
Akad pár dolog, ami barátaimnak és nekem is feltűnt, ezek jönnek most. 1. Mi van az AvP-ben már jelen lévő Weyland-Yutani-megállapodással? Az sokkal korábban játszódik és bár elvileg a Shaw-s vírus-videóban benne van Yutani kisasszony, ekkoriban már így kellene nevezni a céget. Erre a válasz talán Scottnál keresendő, aki azt nyilatkozta, hogy az első filmet vették alapul, az összes későbbit pedig elvetették. 2. A fej (az egyik szereplőé) nem mozdul el a mozgó hajóban a végén, bár úgy tűnik, a holttestek eltűnnek a környezetéből. 3. Mikor Shaw kiszabadul, mielőtt be akarják tenni a hibernáló-kamrába, akkor senki sem megy utána, hogy megállítsa - vajon miért? Talán lehetséges, hogy addigra már olyan sok a halott, hogy nincs kit utána küldeni, meg talán nem nézik ki belőle, hogy mikre képes...
A Prometheus 130 millió dollárból készült, eddig 46 milliónál többet hozott be. Amerikában ma mutatták be, Magyarországon tegnap. Eddig csupa pozitív kritikát kapott, a látványért, a dizájnért és főként Fassbender játékáért; ám a sztoriba már pár helyen belekötöttek, mondván sok kérdés megválaszolatlan maradt, egyes részletek kitalálhatóak benne és a horror-akció-jelleg elnyomja a történet egyéb aspektusait.
Azt én sem mondom, hogy hűdenagyonjó lett, de a csodás látványvilág, az első részre tett sok apró utalás, a remek sci-fi-elemek, a kitűnő színészek, a durva epizódok és a gondolatébresztő jellege miatt mégis tetszett. A nagy, végső mondanivaló a lényeg, bár sajnos fel lehet benne fedezni némi StarCraft-utánérzést (származás, gondolkodjatok, StarCraftosok!) és tuti, hogy 10-20 évvel korábban sokkal nagyobbat szólt volna, de akkor meg még lehetetlenségnek tűnt megvalósítani. Mivel viszont rég nem láttam olyan mozgóképet, amin ennyit agyaltam volna utána, ezért úgy döntöttem, mégsem vonok le pontszámot: a Prometheus a hibáival együtt is túltesz az utóbbi idők sikerfilmjeinek nagy részén (mondjuk Éhezők viadala, Amerika Kapitány).
Pontozás:
imdb: 7/10 (Ez biztosan csökkenni fog.) (Csökkent is, 5 év alatt 0.8-at...)
Szerintem: 5/5
Hírek:
- Június 12-én jelenik meg a Prometheus: The Art of the Film című könyv, ami többek közt tervezeteket és kulisszák mögött készült fotókat tartalmaz.
- Ridley Scott és a forgatókönyvírók egyike, Damon Lindelof megerősítette, hogy direkt vannak nyitott kérdések a Prometheus-ban, mert ha jól teljesít majd (ez tuti), akkor készítenek neki egy folytatást, ami viszont konkrét előzménye lesz A nyolcadik utas: a Halálnak. (Kell ez? Biztos kell?) (Azóta már azt mondják, hogy jön a második rész és a harmadik lesz a tényleges Alien-előzmény...)
- Ridley Scott rendezi és pénzeli az új Blade Runnert, valamint Tony Scottal karöltve producerkedik egy újabb sci-fi, az Ion munkálataiban. A történet egy férfiról szól, aki más bolygókra és dimenziókba utazik, hogy megtalálja reinkarnálódott szerelmét.
- Noomi Rapace következő munkája az igencsak érdekfeszítőnek (:D) ígérkező leszbis thriller, a Passion, amiben partnernője Rachel McAdams; valamint jön még a Knockout, ami egy svéd bokszolóról szóló életrajzi dráma, ebben a főszereplő párost a férjével keltik életre, akitől éppen válófélben van... Vagy már el is vált, nem tudom pontosan.
- Charlize Theron lett a Mad Max: Fury Road női főhőse, a vezető férfiszínészek közt ott van Tom "Átok" Hardy és Nicholas "Hank McCoy" Hoult. Ezen kívül láthatjuk még Charlize-t a Hancock 2-ben és a Two Eyes Staring névre hallgató horror/thrillerben, amelynek producere is. Utóbbiban egy lány összebarátkozik az anyja halott ikertestvérének szellemével... (Az elsőt ebből a háromból láttam és elképesztő volt, a másik kettő asszem sose készült el.)
- Idris Elba megint aranyszín vértet ölt a Thor 2-ben; valamint Ron Perlman mellett, egy óriási robotot vezetve indul csatába a földönkívüli megszállók ellen Guillermo del Toro Pacific Rimjében. (Mindkettőt láttam, mindkettőről írtam.)
- Guy Pearce az Iron Man 3 szereplőgárdáját erősíti, a történetről egyelőre annyit lehet sejteni, hogy az ellenség elvileg a Mandarin, de Pearce nem őt alakítja. (Ezt is láttam, szintén született róla bejegyzés.)
- Logan Marshall-Green az új Jena Malone-filmben, a Lonely Hunterben (életrajzi dráma) bukkan fel, valamint a hasonló műfajú Black Dog, Red Dogban Olivia Wilde és James Franco oldalán játszik.
- Patrick Wilson Theronhoz hasonlóan szintén a horror vizeire evez a The Warren Files-szal, amiben kísértetek terrorizálnak egy vidéki farmon élő családot. Az anyukát Vera Farmiga kelti életre. (Ebből lett a Démonok között.)
- Tony Scottnak van képe megrendezni a Top Gun 2-t... Nó cement on disz ván. (Scott halála miatt ez szerencsére mégsem készül el...)
Várható írások: Farkasember, Hófehér és a Vadász.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gubb 2012.08.07. 17:29:10
Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2012.08.08. 09:57:51
Gubb 2012.08.10. 11:54:43
Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2012.08.10. 18:52:37
Gubb 2012.09.28. 11:51:58
1. Az egyik nyitójelentben, ahol az egyik teremtő mérget iszik, mi történik valójában? Miért iszik mérget, és mire vár a felette várakozó űrhajó? Egy a számos megmagyarázhatatlan, feleslegesnek és logikátlannak tűnő jelenet közül.
2. David miért mérgezi meg a kutatót? Látszólag nem sok értelme van.
3. Miért olyan sokfélék az arcratapadók? Az embereket meztelencsigaszerű apró lények támadják meg, míg az életben maradt teremtőt egy hatalmas polipszerű.
4. A méreganyag lenyelve zombivá alakít, szexuális úton fertőzve viszont egy arcratapadó-embriót fejleszt? Ebben van bármiféle logika?
5. Miért akarja a teremtő megölni a kutatónőt a végén? Bosszúból?
6. Miért viselkedik David olyan ellenségesen a megalkotója lányával? Teljesen érthetetlen ez is. Ha a lánnyal van baja, akkor miért a szülei halálát várja?
7. Ha a medicabin a hajóskapitánynőé, akkor miért férfira van kalibrálva?
8. Mi az egész célja a méregnek? Ha a Földi életet a teremtők teremtették, és el akarták pusztítani, akkor miért egy attól sok száz fényévnyire lévő bolygón tárolták a mérget?
Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2012.09.28. 20:57:04
Gubb 2012.10.24. 21:30:57