Mióta először olvastam a Watchmen-képregényt, minden évben újból eszembe jut, hogy végigvergődjek rajta ismét, mert annyira jó. Most, hogy befejeztem a Pasolini életéről szóló könyvet, felötlött bennem, hogy elővegyem Alan Moore és Dave Gibbons korszakalkotó képregényét, ehhez pedig pluszban megnéztem a 2009-es filmhez készült két kiegészítő művet, a Tales of the Black Freightert meg az Under the Hoodot és a fémdobozos Watchmen-kiadványom extrás lemezét. Szóval még egy kis Watchmen-őrület a Filmrajongó hasábjain, ezúttal harmadszor! (Ekkor ment tönkre a laptopom dvd-meghajtója, attól, hogy egy éjszakára benne hagytam a lemezt...)
A dvdről: Fogalmam sincs, hogy eddig miért nem írtam erről, pedig már 2009 vége óta megvan. Igaz, hogy mióta beszereztem a Director's Cutot, azóta a mozis változat aligha érdekel, ám most, hogy ismét végigolvastam az alapul szolgáló művet és megnéztem a filmet, elővettem a dvdt is, ami tele van extrákkal. A Watchment kétféle kiadással jelentették meg itthon: az egylemezes változathoz csupán egy-két extra van; a kétlemezes pedig három különböző külalakban került a boltokba. Van egy Rorschach-fejes és egy Dr. Manhattan-fejes doboz, valamint a az, ami nekem van meg, a limitált fémdobozos pakk, ami mindössze a tok formátumában különbözik a másik kettőtől. A doboz egyébként nagyon szép, a fém alapanyag mellett a hideg színek miatt még hűvösebb hatást kelt, a hátulján lévő kép (amin Edward Blake zuhan ki az ablakon) pedig egészen érdekes, majdhogynem 3D-snek tűnik.
A két lemez közül az egyiken maga a film található, a másikon pedig csak extrák, most ezeket veszem számba. A legelső egy kb. félórás dokumentumfilm a képregény keletkezéséről és hatásáról, ebben a mozi és a grafikus novella alkotói is megszólalnak (kivéve Alan Moore-t, persze). A következő kisfilm a valós önbíráskodókról szól, akik saját kezükbe vették az igazságosztás fegyverét - ilyenek tényleg léteznek, közülük szólalnak meg páran. Van még egy vírus-videó, amit a neten terjesztettek reklámfogásként, ebben a régi idők tévéhíradóit idézik fel a Watchmen világában létező NBS Night News Dr. Manhattannel foglalkozó kiadásával. Aztán videonaplók következnek, az alábbi dolgokról (és készítésükről): a Percrekészek, a helyszínek (tényleg megépítették a kereszteződést és Karnak belsejét), a jelmezek, a Bagolyhajó elkészítése (11 ezer fontot nyomott, érdekes technikával mozgatták), Dave Gibbons látogatása a helyszínen (el volt ájulva:D), a lángoló rab életre keltése, a felvételek színei/megvilágítása, Dr. Manhattan megvalósítása, a kellékek, Sally és Laurie kapcsolata (Malin Akerman egy csomó kaszkadőrmutatványt maga hajtott végre) meg Rorschach maszkjának létrehozása. Utoljára még megnézhetjük a záró stáblistában hallható Bob Dylan-feldolgozás, a Desolation Row klipjét - előadó a My Chemical Romance, rendező: Zack Snyder.
Tény, hogy ez a kiadás nem volt olcsó, ám mivel már három év eltelt, mióta megkaptam és ajándék volt, így dunsztom sincs, mennyibe kerülhetett. Viszont ha jól emlékszem, a vaterán olyan 2-3000 Ft-ért kapható a két említett figurafejes tokok valamelyikében. Akinek tetszett a mozis verzió, az mindenképpen szerezze be ezt, de mivel a Rendezői itthon nincs forgalomban, ha mégis megszerezzük valahonnan, akkor ahhoz is méltó kiegészítésül szolgál az extrás-lemez. Bár sem mennyiségben, sem érdekességben nem éri utol a Karib-tenger kalózai 2-3 díszdobozos verzióit, azért egy korrekt csomag, nyugodt szívvel ajánlom. (Megjegyzés 2016-ból: Tavaly megvásároltam az Ultimate Cutot, így ezt a magyar nyelvű képregényem 3 kötetével együtt eladtam 7000-ért.)
A filmhez néhány érdekesség: A mozgóképpé változtatási folyamat 1986-ban indult meg; Alan Moore-t felkérték forgatókönyvet írni, de ő visszautasította a munkát. '91-ben leállt a gyártás, Lawrence Gordon producer az eredeti jogokkal a Foxtól átment a Universalhoz, ahol Terry Gilliam rendezett volna (az de beteg film lett volna:D), ám nem jött össze elég pénz, így mindketten továbbálltak. Az újabb próbálkozás a Revolution Studios-nál még az előkészítési fázisban megbukott, így Gordon és Lloyd Levin (a másik pénzelő) újabb nagy céget kerestek meg, hogy segítséget nyújtson. A Paramountnál már előrébb jutottak, de a pénzkérdés és az elnökváltás miatt a félig elkezdett munkálatok abbamaradtak. Ezek után Levin és Gordon felkeresték a Warnert és így 2005-ben valóban megindult végre a Watchmen-film előállítása.
Snyder azért egyszerűsítette le az összeesküvést, hogy több idő legyen a karakterek bemutatására. A rendező a forgatókönyv helyett elsősorban a képregényből dolgozott. Alan Moore az első próbálkozásnál még bizakodó volt (1987-et írunk, sehol sincs még A Szövetség vagy a Swamp Thing), de amikor a jogok már a Paramountnál jártak, elkezdte hangoztatni, amit később Gilliam is, miszerint a Watchmen megfilmesíthetetlen. Mivel Alan bácsi kiszállt a buliból, így minden bevétel Dave Gibbons-é lett - jól járt, az tuti:) Dave-nek tetszett Alex Tse forgatókönyve és segítséget nyújtott az apróbb simításokban Snyderéknek. Gibbons többféle marketing-tevékenységet folytatott, például megírta a Watching the Watchmen című könyvet, amiben a comics készítéséről mesél. A Paramount utólag beperelte a Warnert, mondván nekik még így is sok közük van a filmhez, magyarul évtizedekkel korábbi szerződésekre hivatkozva be akartak szállni a buliba, de minimum le akarták húzni a riválisról a sápot. Végül ez sikerült, a logójuk felkerült a kész kópiákra és több mint 10 millió dollárt kaptak úgy, hogy gyakorlatilag semmit sem segítettek a megvalósításban...
"A könyvem képregény. Nem film, nem regény. Képregény. Egy bizonyos módon készült és egy bizonyos módon kell olvasni: karosszékben, kényelmesen és nyugodtan, a tűz mellett ülve, kezedben egy csésze forró kávéval." - Alan Moore
Pár extra info a karakterekről: Jon testét a filmben Greg Plitt fotómodelléről mintázták. Patrick Wilson 11 kiló hájat szedett magára, hogy látszódjon, Dan mennyire elhagyta magát a Keene-törvény óta eltelt idő alatt. Ozymandias a Forbes 15 leggazdagabb fiktív karakterei közül a 9. lett 2008-ban. A filmes Adrian Veidt német akcentussal beszél a többi szuperhőssel, de amerikai kiejtéssel szól a nyilvánossághoz. A mozis verziója 45 helyett 35 éves; Matthew Goode saját ötlete szerint Adrian szülei náci kollaboránsok voltak és innen származott a rengeteg pénzük. Laurie-t választották a Képregényvásárlók Könyvében a 100 legszexisebb rajzolt hölgy közül a 24.-nek. Rorschach-ot sok helyen a legkirályabb képregényhősnek szavazták meg. A fiatal Walter Kovacsot Eli Snyder, a rendező fia alakítja; a felnőtt karakter Veidthez hasonlóan 10 évvel "megfiatalodott".
Tales of the Black Freighter (2009)
Tudni kell a Watchmen-képregény világáról, hogy mivel ott a valóságban léteznek szuperhősök, a megítélésük pedig nagyon rossz, ezért az alternatív 1985-ös képregények főszereplői a kalózok. Az egyik leghíresebb kalóz-comics A Fekete Hajó meséi, amiről csak annyit árulnék el, hogy a Moore-Gibbons-képregényen belül egy külön történet, amit az egyik szereplő olvas és így összeolvad Az Őrzők sztorijával. Néhány szóval a Black Freighterről:
A Kapitány (hangja Gerard Butler) túléli a félelmetes Fekete Hajó támadását, legénységéből egyedüliként, ám partra vetődése után rájön, hogy a tengeri rablók bizonyosan otthona, Davidstown felé vették az irányt, ezért felkerekedik és a legbrutálisabb eszközök bevetésével próbál meg a gyilkosok előtt odaérni. De vajon sikerrel jár és ha igen, meg tudja majd állítani őket?
A grafikus novellán belüli különálló, "gagyibb" stílusban rajzolt al-képregény abban a kontextusban nem tűnt annyira durvának, a képei helyett inkább a narratívája volt érdekes, ami tényleg egyfajta mellékzöngeként egészítette ki az egyes panelekben történő dolgokat. Zack Snyder olyan mértékben ragaszkodott a részletekhez, hogy bele akarta tenni a mozis verzióba a Black Freightert, de az amúgy 2 és fél órás játékidő már alapvetően túl sok volt, ezért a kalóz-sztori külön, egy 25 perces animációs filmként kelt életre.
A rajzok szépek, a figurák pedig direkt csúnyák, a hangulat és a színvilág igazán horrorisztikus. A Kapitány kalandját néhány helyen megváltoztatták és pár újítást is tettek bele, például a halott társat, Ridley-t, akivel a főhős beszélgethet út közben. (Bizony, egy halottal.) Mindössze a cápás részt siették el egy picit, a többi viszont remek lett, a hullák és az erőszak ábrázolása kifejezetten durva. A narrátor és egyben a főszereplő Butler mellett egyetlen ismert színész a Ridley-t megszólaltató Jared Harris, akit többek közt a Lost in Space idős Willjeként vagy Sherlock Holmes nagy ellenfeleként láthattunk. A rendezők egyike az animátor Daniel DelPurgatorio (micsoda név:O), a másik a karaktereket tervező Mike Smith volt. A forgatókönyvet Snyder és a Watchmenen dolgozó Alex Tse írták, a producerek közt Zack bácsi mellett a nejét, Deborah-t is megtalálhatjuk.
Pár érdekesség: Leonidász egykori megformálója azért kapta meg ezt a szerepet, mert a nagy filmből kimaradt. Ő és Harris közösen rögzítették soraikat, így tudtak egymásra reagálni. A Ridley-re rátekeredett vitorlavásznon egy érdekes, ismerős ábrát fedezhetünk fel. Eredetileg a Black Freighter a 300-hoz hasonló látványvilágú, élőszereplős rövidfilm lett volna, de az ehhez szükséges 20 millió dollárt Snyder nem tudta előteremteni. A Watchmen: Ultimate Cutban a Rendezői Változatba sikerült beépíteni ezt, a teljes játékidő így 215 percre bővült; egyébként ez a kisfilm a Blu-Ray kiadás extrái között kapott helyet. A stáblista alatt Nina Simone előadásában meghallgathatjuk a Koldusoperából Kalóz Jenny dalát, amiből a képregény alkotói a címet vették (nekem nem tetszett).
Mindent egybevéve a Tales of the Black Freighter nagyon közel áll a nyomtatott lapokon úszó Fekete Hajó meséihez, az apróbb változtatások csak jót tettek a sztorinak. Az animációs horrorok kedvelőinek ajánlom és azoknak, akik olvasták Az Őrzők eredetijét.
Pontozás:
imdb: 7.1 (5 év alatt 0.1-et emelkedett.)
Szerintem: 5/5 (18 éven aluliaknak nem ajánlott!)
Under the Hood (2009)
Az Őrzők története a nyomtatott lapokon egészen az 1920-as évekig nyúlik vissza, amikor Hollis Mason, az eredeti Éji Bagoly gyerek volt még és az apjával dolgozott autószerelőként. Mason könyve, A lepel alatt (ami a filmben pár pillanatra feltűnik) Moore és Gibbons alkotásában sokkal nagyobb szerepet kap, ahogy az eredeti szuperhős-csapat, a Percrekészek is. Annyit kell még tudni, hogy a könyv valamennyire tényleg létezik, ugyanis a képregényhez a DC nem tudott reklámfelületeket eladni, így Moore megtöltötte a számonként fennmaradó 3-4 oldalt valamilyen háttéranyaggal. A volt bűnüldöző életrajzi munkája az 1-3. számokhoz tartozik, így miközben lassan beindul a sztori, megismerhetjük az amerikai szuperhősök közös múltját. Miután Snyder a lehető leginkább szeretett volna hű maradni az alapanyaghoz, így pénzével támogatta az Under the Hood leforgatását, ami a Black Freighterhöz hasonlóan az Ultimate Cuthoz tartozó extra lett. Lássuk, mi is ez:
A The Culpeper Minute című műsor 1985-ös adását nézhetjük meg, amiben a házigazda, Larry Culpeper (Ted Friend) felidézi nekünk tíz évvel korábbi interjúját Hollis Masonnel (Stephen McHattie), a visszavonult szuperhőssel, A lepel alatt névre hallgató önéletrajzi írásának megjelenése okán. A kb. 40 perces adásidő alatt szinte minden fontosat megtudhatunk a Percrekészekről, a korszakukról és a szuperhősök jelenlétének az amerikai társadalomra gyakorolt hatásáról. A kérdés egyszerű: jót tesz a maszkos igazságosztók jelenléte vagy sem? Larry, Hollis és a többi megszólaló erre keresi a választ...
Szeretem az ehhez hasonló áldokumentumfilmeket, ennek pedig külön varázsa, hogy visszahozza a '80-as éveket, igaz, félig-meddig alternatív formában. A felépítése nagyon király, hiszen egy tv-műsort látunk, amiben van kommentár, megkérdezik az utca emberét és még reklámok is akadnak benne:D Elsősorban a Watchmenhez felépített díszletek közt rögzítették a felvételeket, plusz felhasználtak pár olyan, nyilvánvalóan háttéranyagnak készült dolgot, mint mondjuk a Hollis falán lévő fotók, a Minutemen csoportkép vagy éppen a moziban látott Dr. Manhattanes jelenetekből kivágott részletek. A montírozás-technika segítségével a szereplők tényleg ott lehetettek az '50-es években készült fényképeken és az újonnan készített képsorokat utólagosan öregítették, így minden autentikusnak tűnik. Meg kell jegyeznem, hogy azért vannak baklövések, például az egyik címlapon Jon a Marson áll; a Hollis gyerekkorában készült képekről lerí, hogy fotósoppoltak; és azért eléggé nevetséges, hogy pont azt a pszichiátert és azt az újságost kérdezik meg, akik Rorschach "bűvkörébe" tartoznak.
Ted Friend teljesítménye jó, de nem kiemelkedő. Steven McHattie szimpatikus fickónak formálja meg Masont, de valahogy mégsem az ő jelenetei a legérdekesebbek. Carla Gugino csodaszép mindenütt, az ő rajongói mindenképpen nézzék meg ezt, tele van jobbnál-jobb képekkel róla:) Külön tetszett a mellék-mellékszereplők felsorakoztatása, akiknek a könyvben nagyobb szerep jut. Megjelenik és megszólal Bernard, az újságárus (Jay Brazeau); Lawrence Shexnayder, Sally férje és ügynöke (Frank Cassini); Moloch, alias Edgar Jacobi (Matt Frewer); William Long, Rorschach pszichiátere (William S. Taylor); Wally Weaver, Dr. Manhattan volt kollégája (Rob LaBelle) és a Nagy Figura, az egykori maffiavezér (Danny Woodburn). Ezen kívül felbukkan a többi Percrekész: A Komédiás (Jeffrey Dean Morgan), Csuklyás Bíró (Glenn Ennis), Molyember (Niall Matter), Dollárbankó (Dan Payne), Metropolis Kapitány (Darryl Scheelar) és Sziluett (Apollonia Vanova). Itt most ők a főszereplők, az ő tetteikről/életükről van szó, amikről (Sally, Komédiás és Hollis kivételével) a mozifilmből talán nem sok derült ki; a beszélgetésekben, sztorikban pedig utalásokat találhatunk Az Őrzők főbb történéseire.
Érdekességek: A rendezésre a hasonló extra-filmek dirigálára szakosodott Eric Matthies-t kérték fel; a producerek pedig ugyanazok, akik a Black Freighternél. A pszichiátert a könyvben Malcolmnak hívják, ezt nem igazán értettem, hogy miért kellett megváltoztatni. A reklámok közül a Nostalgiát kivéve mindegyik valódi, korabeli tévéreklám, csupán a narrációt cserélték ki alattuk. A színészek szabadon improvizálhattak a felvételek alatt. Az Under the Hood 5 millió dollárból készült.
Nekem tetszett, ajánlom minden hárdkór Watchmen-rajongónak, amilyen én is vagyok, nekik biztosan tetszeni fog!
Pontozás:
imdb: 7.2 (5 év alatt 0.2-t emelkedett.)
Szerintem: 4/5 (Van egy pár hiba benne, ahogy elmondtam.)
Egy rövid összefoglalás az egészről: A kétlemezes kiadású Watchmen-dvd annak ellenére jó vétel, hogy nem tartalmazza a Rendezői Változatot; az Ultimate Cutot pedig biztos, hogy baromira megérné beszerezni, hiszen nem csak a Director's Cutot, de a Tales of the Black Freightert és az Under the Hoodot is megkapjuk benne. (Igaz, a Tales... csak a nagy filmbe beleépítve van benne, külön nincs...) A Fekete Hajó meséit a horrorok (és főként az animációs rémtörténetek) rajongóinak ajánlom, A lepel alattot pedig tényleg csak a nagyfilm és a képregény szerelmeseinek.
Hírek:
- Ebben az évben jelenik meg a Watchmen előzmény-története, a Before Watchmen képregénysorozat. Elvileg 35 szám lesz, amelyben mindegyik főszereplőnek (és a Percrekészeknek is) bemutatják a múltját. Az alkotók közt van a Babylon 5 atyja és a Thor egyik forgatókönyvírója, J. Michael Straczynsky; a Moore-Gibbons-féle verzió színeiért felelős John Higgins; valamint Len Wein, aki az eredeti Az Őrzők szerkesztője volt. Dave Gibbons áldását adta a projektre, de hozzátette, hogy az általuk létrehozott sztori már így is teljes; Alan Moore pedig tiltakozott az új széria ellen. Én mindenesetre kíváncsi leszek rá... (Azóta elolvastam, vannak benne nagyon jó és marhára unalmas részek is...)
- Daniel DelPurgatorio Harlan Ellison híres művét, az A Boy and his Dogot viszi animációs filmre legközelebb.
- Alex Tse írja az izgalmasnak tűnő Ninja Scroll című démonos/harcművészetes fantasy forgatókönyvét.
- Gerard Butler ismét szinkronizál, az Így neveld a sárkányod második részében.
- Jared Harris megint egy horroron dolgozik, ez pedig a The Quiet Ones, amiben tudósok egy kopogó szellemet akarnak létrehozni.
- Darryl Scheelar kaszkadőrként vesz részt a Man of Steel, Az emlékmás és a Percy Jackson 2 forgatásain. (Az elsőt láttam, írtam is róla.)
- Stephen McHattie egy természetfeletti thrillerben játszik legközelebb. A Haunter egy meggyilkolt tini szelleméről szól, aki visszatér a Földre, hogy megmentsen valakit ugyanettől a sorstól - a főszereplőt Abigail Breslin kelti majd "életre":)
- Jeffrey Dean Morgan megint Rob LaBelle-lel (Wally Weaverrel) dolgozik együtt a The Possession névre hallgató megszállásos horrorban; valamint állítólag felbukkan a The Wizard Hunter: The Hunt for Evangelion Crowley-ban is, amiben pedig Aleister Crowley elveszett evangéliuma után nyomoznak. (Előbbiből lett a Démoni doboz.)
Várható írások: Éjsötét Árnyék, Hófehér és a Vadász.
Pusztulás Útja rovat:
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.