Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (347) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (89) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2010.10.09. 12:44 Tévésámán

A postamester (Terry Pratchett's Going Postal, 2010)

 

Péter barátom ismertetett meg még a régi időkben, a középiskolában a Korongvilág-könyvekkel. Aki még nem olvasta Terry Pratchett nagyszerű írásainak akármelyikét, az nem tudja mit hagyott ki:) Izgalmasak, humorosak, szerethető karakterekkel, egy baromijól felépített világgal; van bennük többistenhit, mágia, A Halál, elefántok, varázslók, és egy csomó olyan valami, ami a mindennapjaink része, ott azonban fantasztikus dolognak számít. A Going Postalban is ilyesmiről van szó. Ez a két részes tv-film az azonos című, 33. Korongvilág-regényből készült, ami 2004-ben jelent meg. A filmet Budapesten forgatták, a The Mob nevű producercég jóvoltából, akik a rendező Jon Jones-szal együtt már megfilmesítették a szintén Discworldös A mágia színét, a Vadkanapót és a Gördülő Köveket is. Lássuk, miről szól ez az "epizód":

 

 

Hamis von Álbajsz (Richard Coyle) talán a legnagyobb csaló az egész Korongon, de egy nap őt is utoléri a végzete. Halálos ítéletet szabnak ki rá, ámde kap egy utolsó esélyt Ankh-Morpork urától, Lord Vetinaritól (Charles Dance): vagy az akasztás, vagy a helyi posta újraindítása. Álbajsz megpróbálja átvágni a nagyurat, de a sokadik hiábavaló próbálkozás és a nyakába varrt méretes gólem (Pumpa Úr - Marnix Van Der Broeke) végül arra az elhatározásra juttatják, hogy inkább próbáljon meg pénzt csinálni a postából. A helyzete szinte lehetetlennek látszik, azonban egy valamire való szélhámos bárhol megállja a helyét! A postamesterséget tovább nehezíti a Kattogó nevű hírközlőrendszer és annak gonosz tulaja, Mohón Teper (David Suchet), valamint a jéghegy hidegségű, ámde mégis elbűvölő gólemkészítő, Adora Drágaszív (Claire Foy). Megkezdődik a harc a távközlési piacért, és a tét nemcsak Ankh-Morpork minden ki- és bemenő információja, hanem főhősünk élete is!

 

 

Nagyon csodálkoztam, hogy a Korongvilág tényleg képes-e életre kelni a vásznon, de többnyire sikerült a megvalósítás. Igaz, a mágiából csak egy aprócska szeletet kapunk, nincs benne a rajongók nagy kedvence, A Halál, és a különleges lények közül is csak kettővel találkozhatunk. Maga a Korong csupán egy egészen rövid pillanatig látható, az isteneket csak futólag említik, azonban összességében a mű szórakoztató. Nagyon elmarasztaló kritikát olvastam róla, ahol az eredetivel való összehasonlítás után írta le egy kolléga a Going Postalt. Mivel én nem olvastam ezt a részt, így nincs összehasonlítási alapom, de azt megmondhatom, hogy ez az egész akár bárhol máshol is lejátszódhatna. Csupán az őrség ruhái, a karakterek és helyszínek nevei, meg még pár apróság van, ami arra utal, hogy Pratchett világában járunk.

 

 

Számomra meglepő volt a Mohón Teper-vonal. David Suchet fantasztikusan gonosz és kegyetlen ebben az alakításban, de utólag visszagondolva szerintem túlságosan is komoly, már-már véres ez az alakítás a Korongvilághoz képest. A többiekről: Richard Coyle-lal ezelőtt a Franklynben találkoztam, igaz, ott csak egy kis mellékszerepe van; itt viszont tök jó, olyan igazi csibészt játszik, én nagyszerűen tudtam azonosulni vele, szurkoltam neki. Claire Foy szép és tehetséges, pont. A gólemek viccesek:) Charles Dance igazán méltóságteljes Vetinariként, nagyszerű választás volt. Négy magyar színész is megjelenik, rögtön az elején ott van Györgyi Anna, akit egyből felismertem, aztán később még két, számomra ismeretlen hazánkfia is látható: Mohai Tamás (John Drágaszív), Thuróczy Szabolcs (pincér) és egy hazánklánya, Eke Angéla (recepciós).

 

 

Pumpa úr alakítója, Marnix Van Der Broeke egyébként a másik két élőszereplős Discworld-moziban is benne van, valamint a Harry Potter 5-ben ő játszotta a később digitálisan megrajzolt farkasembert.

A "csúcs" azonban maga az író, aki a legvégén jelenik meg, mint postás:) A hosszú szakállú ő, aki végül levelet visz Tepernek Vetinarihoz. Saját elmondása szerint hatszor kellett felvenni azt, ahogy bejön a szobába:D

 

Nekem tetszett A postamester, fel se tűnt, hogy mennyire hosszú (2x91 perc). Aki nem olvasta a regényeket, de ismeri a világot, annak ugyanígy tetszeni fog, aki olvasta, az viszont lehet, hogy rühellni fogja. Mindenesetre ez egy egyszerűbb, könnyebben megvalósítható írása Pratchettnek, így nagy durranást ne várjatok tőle.

 

Pontozás:

 

imdb: 7.8 (6 év alatt 0.1-et csökkent.)

 

Szerintem: 5/5  (Talán több poén belefért volna.)

 

Azt hiszem, hogy megpróbálom megszerezni a többi Korongvilág-mozgóképet. Elsősorban a Gördülő kövek érdekel, mert azt nemrég olvastam, és baromijó könyv:) Ma nem lesz semmi, úgyhogy asszem Star Wars-olunk majd, plusz várható A vörös bolygó elemzése is.

8 komment

Címkék: fantasy kaland


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr602357991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Punktum 2011.01.14. 04:46:39

Rövid leszek, mert már fáj ez a sok mozis oldal. Értem én, hogy el kell adni a filmet, és kell a sok jó kritika, de...

A "kritika" nem azt jelenti, hogy leírjuk miről szól a film, hol forgatták, kik játszanak benne, meg milyen a könyv amiből írták...

Tetszett, mert... Nem tetszett, mert... ilyesmi...

Egy-két saját gondolat, esetleg...

Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2011.01.14. 12:54:33

@Punktum: Én nem adok el egyetlen filmet sem és nem kritikákat írok.
Csak a véleményemet róla, mint egy átlag tvnéző.
Ez a film azoknak fog tetszeni, akik olvasták a könyveket és éppen ezért kell leírni hogy milyen könyvből van. Ott van hogy tetszett és hogy miért tetszett, csak nem pont így megfogalmazva.
Saját gondolat? Egy irodalmi mű feldolgozásánál az irodalmi mű az alap, ehhez mérten kell méltatni az elkészült alkotást. Miért írjam le, hogy "szerintem gólemek márpedig nem létezhetnek, mert ezésezésez", ha a Korongvilágon léteznek gólemek?
Pont egy olyan írásomba kötöttél bele, ami kivételt képez.
Ezt az oldalt mi itt magunknak készítjük és annak a kb. 200 embernek, aki olvas minket. Nem reklámozunk, nem pénzért csináljuk és nem eladunk.
Én pedig nem vagyok kritikus, csak egy tvnéző, szóval ezek tükrében is fenntartod a véleményed?

Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2011.01.14. 12:59:50

@Punktum: Még annyit:
- Ha nem tudjuk, miről szól a film, minek nézzük meg? Honnan tudjuk, hogy érdekel-e?
- Ha Magyarországon forgatták, akkor miért nem fontos ez? Csak a magyar helyszíneken készített moziknál írom le ezt egyébként.
- Ha nem tudom, ki szerepel benne, akkor lehet, hogy nem is érdekel. Ma nagyon sokan sztár alapján választanak néznivalót és mondjuk Jim Carrey-től nem horrort várok, Michael Moore-tól meg nem hazafias háborús filmdrámát.
- Jó könyvből is lehet szar filmet csinálni, de nézd meg a tvájlájtot, szar könyvből szar film. De ha a kis picsák nem tudnák, hogy ez a könyv az a film, akkor sose olvasnák el...

Punktum 2011.01.14. 16:45:06

Trollkodni akartam, de mivel egész kedves választ írtál, inkább segítek.

Különbséget kell tenni filmajánló és filmkritika között. Mindkettőnél a lényeg: Az arányok.

Kritika:
Természetesen meg kell említeni a film keletkezésének körülményeit (könyv alapján) rendezőjét, érdekességeket stb., de ez a bevezető. Egy rövid bekezdés a film történetéről, hogy bele tudjuk helyezni valamibe az ezt követő mondandónkat.
Ha most visszaolvasod a postot neked ez teszi ki a 95%-át, és evvel elintézed a filmet: "így nagy durranást ne várjatok tőle."

Az egy külön blogot megérne, hogy ki mi alapján válasszunk filmet, meg hogy szabad-e előtte olvasgatni a filmről (szerintem nem). Én a kritikákat azért olvasom (megtekintés után), hogy összevessem a gondolataimat másokéval. Ebből ez hiányzik. Ha ez alapján választok, akkor nem néztem volna meg, pedig egész kellemes film lett belőle.

Azért érdemes erről a filmről beszélni, mert külsőre egy Harry Potter féle fantasy történetet kapunk a szokásos jó/gonosz/bájos/szerencsétlen karakterekkel, de olyan finom (angol?) humor is megbújik a párbeszédekben, amivel kiemelkedik ezek sorából. A párbeszédek kiemelkedőek, megannyi szellemes-okos kiszólás van a filmben a mai piacgazdaságot/vallást/tudományt kifigurázva. Ettől jó a film, persze közel sem hibátlan, mert ezt is sikerült a "családbarát", más néven "profitorientált" szellemben elkészíteni, hogy igazán senkinek nem fog tetszeni.

Következetlen az írás. Nem tudom mit akarsz vele. Ismeretterjesztőt? Olvasmánynaplót? Ajánlót? Kritikát? Véleményt alkotni, vagy másokét megjósolni?

Mozsárágyú · http://transfesser.blog.hu 2011.01.15. 22:34:42

Most őszintén, kit érdekel, mi volt a célja az írással? Leírta a gondolatait, anélkül, hogy lelőne bármi poént, és annyi. Innentől kezdve az olvasó dolga, hogy eldöntse, tetszik-e vagy sem. Megnézi-e ezek alapján a filmet, vagy sem. Miért akarná mások véleményét megjósolni?
Nagyszerű költőink, íróink műveit is muszáj mindig halálra elemezni, hogy mire gondolhatott az írás közben, mi volt a mondanivalója. Ők meg bizonyosan jót röhögnek, hogy mennyi hülyeséget magyaráznak bele a műveikbe.

Mozsárágyú · http://transfesser.blog.hu 2011.01.15. 22:36:48

Na nem mintha az írásainkat Petőfi vagy mittudomén Jókai műveihez hasonlítanám. Szó sincs róla.

Luna meg Én 2011.01.18. 02:49:52

Na, akkor, hogy olyan is hozzászóljon, aki olvasta a könyvet, mitöbb, ez a kedvence Pratchettől.
Tegnap éjjel láttam a filmet és nagyon szerettem, pedig tartottam tőle, mert a Vadkanapó kifejezetten nem tetszett.
Szerettem a Postamestert annak ellenére, hogy a főhőst én teljesen másmilyennek képzelem a könyv alapján. Persze nem a külsejére gondolok, sokkal inkább arra, hogy a könyvben sokkal lazább, pimaszabb. Szerintem.
Adora Belle karakterét viszont nagyon eltalálták, remek alakítás volt.
Nekem hiányzott néhány rész, számomra kedves jelenet a könyvből, de hát nagy kaland, egy könyvbe sokkal több belefér, mint egy filmbe.
Mindent összevetve, azt gondolom, hogy ez egy nagyon jó adaptáció. A Korongvilág hangulatát remekül megfogta, ezt külön értékeltem. Meg a néhány meg nem nevezett karaktert, akit azért felismertem (pl.: az őrségből Angua).
Azt mondjuk nem tudom, hogy aki nem olvasója Pratchett könyveinek, vajon tudja-e értékelni, kerek-e számára a történet. Erre tényleg kíváncsi lennék.
Ja, Adora Belle nem készít gólemeket, inkább afféle irodavezető a Gólem Trösztnél :) Mágia nem sok volt a könyvben sem, és asszem a Halál is csak a végén szerepelt, de a történetet nem vitte volna előbbre.

Most ennyi jutott eszembe...

Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2011.01.18. 12:44:10

@Luna meg Én: Köszönöm, hogy írtál:) Látom vannak még azért jó izlésű emberek ebben az országban, akik olvasnak jó könyveket is.
süti beállítások módosítása