Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: maisieswatch@gmail.com

Kategóriák

akció (139) áldokumentum (7) animációs (61) bekategorizálhatatlan (5) dokumentum (14) dráma (316) fantasy (136) háborús (18) hill (20) hírek (77) horror (196) kaland (78) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (78) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (3) rövidfilm (12) sci fi (148) spencer (26) sport (37) szatíra (9) szuperhős (105) thriller (62) történelmi (32) vígjáték (472) western (9) zene (58)

Friss topikok

  • Dev_: Én nagyon szeretem az amerikai polgárháborúval foglalkozó filmeket és amit csak lehet megnézek ezz... (2020.02.07. 13:00) A háború virágai (War Flowers, 2011)
  • MIG-31: A kis Fiat elején a vöröscsillag simán lehet azért, mert mondjuk Fiat licenszben gyártották vagy a... (2019.10.26. 20:40) Az elvarázsolt dollár (1985)
  • Tévésámán: @memberjoe: Ha tudsz angolul: junotemple.us. Ha nem: junotemple.blog.hu:) (2019.04.22. 19:13) Small Apartments (2012)
  • Ernő Koska: A 60-as évek a magyar film aranykora - szenzációs színészek, rendezők dolgoztak akkor együtt, az e... (2019.03.23. 06:21) Legenda a vonaton (1962)
  • István Torma: Döbbenetes, szenzációs! Csupa feszültség, gondolatok, ragyogó színészi játék, hegedűszó... (2019.02.17. 18:20) A nagy fejedelem (1997)

2012.06.06. 11:40 Tévésámán

Watchmen kiegészítők

Watchmen1.jpg

Mióta először olvastam a Watchmen-képregényt, minden évben újból eszembe jut, hogy végigvergődjek rajta ismét, mert annyira jó. Most, hogy befejeztem a Pasolini életéről szóló könyvet, felötlött bennem, hogy elővegyem Alan Moore és Dave Gibbons korszakalkotó képregényét, ehhez pedig pluszban megnéztem a 2009-es filmhez készült két kiegészítő művet, a Tales of the Black Freightert meg az Under the Hoodot és a fémdobozos Watchmen-kiadványom extrás lemezét. Szóval még egy kis Watchmen-őrület a Filmrajongó hasábjain, ezúttal harmadszor! (Ekkor ment tönkre a laptopom dvd-meghajtója, attól, hogy egy éjszakára benne hagytam a lemezt...)

A dvdről: Fogalmam sincs, hogy eddig miért nem írtam erről, pedig már 2009 vége óta megvan. Igaz, hogy mióta beszereztem a Director's Cutot, azóta a mozis változat aligha érdekel, ám most, hogy ismét végigolvastam az alapul szolgáló művet és megnéztem a filmet, elővettem a dvdt is, ami tele van extrákkal. A Watchment kétféle kiadással jelentették meg itthon: az egylemezes változathoz csupán egy-két extra van; a kétlemezes pedig három különböző külalakban került a boltokba. Van egy Rorschach-fejes és egy Dr. Manhattan-fejes doboz, valamint a az, ami nekem van meg, a limitált fémdobozos pakk, ami mindössze a tok formátumában különbözik a másik kettőtől. A doboz egyébként nagyon szép, a fém alapanyag mellett a hideg színek miatt még hűvösebb hatást kelt, a hátulján lévő kép (amin Edward Blake zuhan ki az ablakon) pedig egészen érdekes, majdhogynem 3D-snek tűnik.

A két lemez közül az egyiken maga a film található, a másikon pedig csak extrák, most ezeket veszem számba. A legelső egy kb. félórás dokumentumfilm a képregény keletkezéséről és hatásáról, ebben a mozi és a grafikus novella alkotói is megszólalnak (kivéve Alan Moore-t, persze). A következő kisfilm a valós önbíráskodókról szól, akik saját kezükbe vették az igazságosztás fegyverét - ilyenek tényleg léteznek, közülük szólalnak meg páran. Van még egy vírus-videó, amit a neten terjesztettek reklámfogásként, ebben a régi idők tévéhíradóit idézik fel a Watchmen világában létező NBS Night News Dr. Manhattannel foglalkozó kiadásával. Aztán videonaplók következnek, az alábbi dolgokról (és készítésükről): a Percrekészek, a helyszínek (tényleg megépítették a kereszteződést és Karnak belsejét), a jelmezek, a Bagolyhajó elkészítése (11 ezer fontot nyomott, érdekes technikával mozgatták), Dave Gibbons látogatása a helyszínen (el volt ájulva:D), a lángoló rab életre keltése, a felvételek színei/megvilágítása, Dr. Manhattan megvalósítása, a kellékek, Sally és Laurie kapcsolata (Malin Akerman egy csomó kaszkadőrmutatványt maga hajtott végre) meg Rorschach maszkjának létrehozása. Utoljára még megnézhetjük a záró stáblistában hallható Bob Dylan-feldolgozás, a Desolation Row klipjét - előadó a My Chemical Romance, rendező: Zack Snyder.

Tény, hogy ez a kiadás nem volt olcsó, ám mivel már három év eltelt, mióta megkaptam és ajándék volt, így dunsztom sincs, mennyibe kerülhetett. Viszont ha jól emlékszem, a vaterán olyan 2-3000 Ft-ért kapható a két említett figurafejes tokok valamelyikében. Akinek tetszett a mozis verzió, az mindenképpen szerezze be ezt, de mivel a Rendezői itthon nincs forgalomban, ha mégis megszerezzük valahonnan, akkor ahhoz is méltó kiegészítésül szolgál az extrás-lemez. Bár sem mennyiségben, sem érdekességben nem éri utol a Karib-tenger kalózai 2-3 díszdobozos verzióit, azért egy korrekt csomag, nyugodt szívvel ajánlom. (Megjegyzés 2016-ból: Tavaly megvásároltam az Ultimate Cutot, így ezt a magyar nyelvű képregényem 3 kötetével együtt eladtam 7000-ért.)

A filmhez néhány érdekesség: A mozgóképpé változtatási folyamat 1986-ban indult meg; Alan Moore-t felkérték forgatókönyvet írni, de ő visszautasította a munkát. '91-ben leállt a gyártás, Lawrence Gordon producer az eredeti jogokkal a Foxtól átment a Universalhoz, ahol Terry Gilliam rendezett volna (az de beteg film lett volna:D), ám nem jött össze elég pénz, így mindketten továbbálltak. Az újabb próbálkozás a Revolution Studios-nál még az előkészítési fázisban megbukott, így Gordon és Lloyd Levin (a másik pénzelő) újabb nagy céget kerestek meg, hogy segítséget nyújtson. A Paramountnál már előrébb jutottak, de a pénzkérdés és az elnökváltás miatt a félig elkezdett munkálatok abbamaradtak. Ezek után Levin és Gordon felkeresték a Warnert és így 2005-ben valóban megindult végre a Watchmen-film előállítása.

Snyder azért egyszerűsítette le az összeesküvést, hogy több idő legyen a karakterek bemutatására. A rendező a forgatókönyv helyett elsősorban a képregényből dolgozott. Alan Moore az első próbálkozásnál még bizakodó volt (1987-et írunk, sehol sincs még A Szövetség vagy a Swamp Thing), de amikor a jogok már a Paramountnál jártak, elkezdte hangoztatni, amit később Gilliam is, miszerint a Watchmen megfilmesíthetetlen. Mivel Alan bácsi kiszállt a buliból, így minden bevétel Dave Gibbons-é lett - jól járt, az tuti:) Dave-nek tetszett Alex Tse forgatókönyve és segítséget nyújtott az apróbb simításokban Snyderéknek. Gibbons többféle marketing-tevékenységet folytatott, például megírta a Watching the Watchmen című könyvet, amiben a comics készítéséről mesél. A Paramount utólag beperelte a Warnert, mondván nekik még így is sok közük van a filmhez, magyarul évtizedekkel korábbi szerződésekre hivatkozva be akartak szállni a buliba, de minimum le akarták húzni a riválisról a sápot. Végül ez sikerült, a logójuk felkerült a kész kópiákra és több mint 10 millió dollárt kaptak úgy, hogy gyakorlatilag semmit sem segítettek a megvalósításban... 

"A könyvem képregény. Nem film, nem regény. Képregény. Egy bizonyos módon készült és egy bizonyos módon kell olvasni: karosszékben, kényelmesen és nyugodtan, a tűz mellett ülve, kezedben egy csésze forró kávéval." - Alan Moore 

Pár extra info a karakterekről: Jon testét a filmben Greg Plitt fotómodelléről mintázták. Patrick Wilson 11 kiló hájat szedett magára, hogy látszódjon, Dan mennyire elhagyta magát a Keene-törvény óta eltelt idő alatt. Ozymandias a Forbes 15 leggazdagabb fiktív karakterei közül a 9. lett 2008-ban. A filmes Adrian Veidt német akcentussal beszél a többi szuperhőssel, de amerikai kiejtéssel szól a nyilvánossághoz. A mozis verziója 45 helyett 35 éves; Matthew Goode saját ötlete szerint Adrian szülei náci kollaboránsok voltak és innen származott a rengeteg pénzük. Laurie-t választották a Képregényvásárlók Könyvében a 100 legszexisebb rajzolt hölgy közül a 24.-nek. Rorschach-ot sok helyen a legkirályabb képregényhősnek szavazták meg. A fiatal Walter Kovacsot Eli Snyder, a rendező fia alakítja; a felnőtt karakter Veidthez hasonlóan 10 évvel "megfiatalodott". 

Watchmen2.jpg

Tales of the Black Freighter (2009)

Tudni kell a Watchmen-képregény világáról, hogy mivel ott a valóságban léteznek szuperhősök, a megítélésük pedig nagyon rossz, ezért az alternatív 1985-ös képregények főszereplői a kalózok. Az egyik leghíresebb kalóz-comics A Fekete Hajó meséi, amiről csak annyit árulnék el, hogy a Moore-Gibbons-képregényen belül egy külön történet, amit az egyik szereplő olvas és így összeolvad Az Őrzők sztorijával. Néhány szóval a Black Freighterről:

A Kapitány (hangja Gerard Butler) túléli a félelmetes Fekete Hajó támadását, legénységéből egyedüliként, ám partra vetődése után rájön, hogy a tengeri rablók bizonyosan otthona, Davidstown felé vették az irányt, ezért felkerekedik és a legbrutálisabb eszközök bevetésével próbál meg a gyilkosok előtt odaérni. De vajon sikerrel jár és ha igen, meg tudja majd állítani őket? 

A grafikus novellán belüli különálló, "gagyibb" stílusban rajzolt al-képregény abban a kontextusban nem tűnt annyira durvának, a képei helyett inkább a narratívája volt érdekes, ami tényleg egyfajta mellékzöngeként egészítette ki az egyes panelekben történő dolgokat. Zack Snyder olyan mértékben ragaszkodott a részletekhez, hogy bele akarta tenni a mozis verzióba a Black Freightert, de az amúgy 2 és fél órás játékidő már alapvetően túl sok volt, ezért a kalóz-sztori külön, egy 25 perces animációs filmként kelt életre. 

A rajzok szépek, a figurák pedig direkt csúnyák, a hangulat és a színvilág igazán horrorisztikus. A Kapitány kalandját néhány helyen megváltoztatták és pár újítást is tettek bele, például a halott társat, Ridley-t, akivel a főhős beszélgethet út közben. (Bizony, egy halottal.) Mindössze a cápás részt siették el egy picit, a többi viszont remek lett, a hullák és az erőszak ábrázolása kifejezetten durva. A narrátor és egyben a főszereplő Butler mellett egyetlen ismert színész a Ridley-t megszólaltató Jared Harris, akit többek közt a Lost in Space idős Willjeként vagy Sherlock Holmes nagy ellenfeleként láthattunk. A rendezők egyike az animátor Daniel DelPurgatorio (micsoda név:O), a másik a karaktereket tervező Mike Smith volt. A forgatókönyvet Snyder és a Watchmenen dolgozó Alex Tse írták, a producerek közt Zack bácsi mellett a nejét, Deborah-t is megtalálhatjuk. 

Pár érdekesség: Leonidász egykori megformálója azért kapta meg ezt a szerepet, mert a nagy filmből kimaradt. Ő és Harris közösen rögzítették soraikat, így tudtak egymásra reagálni. A Ridley-re rátekeredett vitorlavásznon egy érdekes, ismerős ábrát fedezhetünk fel. Eredetileg a Black Freighter a 300-hoz hasonló látványvilágú, élőszereplős rövidfilm lett volna, de az ehhez szükséges 20 millió dollárt Snyder nem tudta előteremteni. A Watchmen: Ultimate Cutban a Rendezői Változatba sikerült beépíteni ezt, a teljes játékidő így 215 percre bővült; egyébként ez a kisfilm a Blu-Ray kiadás extrái között kapott helyet. A stáblista alatt Nina Simone előadásában meghallgathatjuk a Koldusoperából Kalóz Jenny dalát, amiből a képregény alkotói a címet vették (nekem nem tetszett).

Mindent egybevéve a Tales of the Black Freighter nagyon közel áll a nyomtatott lapokon úszó Fekete Hajó meséihez, az apróbb változtatások csak jót tettek a sztorinak. Az animációs horrorok kedvelőinek ajánlom és azoknak, akik olvasták Az Őrzők eredetijét. 

Pontozás: 

imdb: 7.1 (5 év alatt 0.1-et emelkedett.)

Szerintem: 5/5 (18 éven aluliaknak nem ajánlott!) 

Watchmen3.jpg

Under the Hood (2009) 

Az Őrzők története a nyomtatott lapokon egészen az 1920-as évekig nyúlik vissza, amikor Hollis Mason, az eredeti Éji Bagoly gyerek volt még és az apjával dolgozott autószerelőként. Mason könyve, A lepel alatt (ami a filmben pár pillanatra feltűnik) Moore és Gibbons alkotásában sokkal nagyobb szerepet kap, ahogy az eredeti szuperhős-csapat, a Percrekészek is. Annyit kell még tudni, hogy a könyv valamennyire tényleg létezik, ugyanis a képregényhez a DC nem tudott reklámfelületeket eladni, így Moore megtöltötte a számonként fennmaradó 3-4 oldalt valamilyen háttéranyaggal. A volt bűnüldöző életrajzi munkája az 1-3. számokhoz tartozik, így miközben lassan beindul a sztori, megismerhetjük az amerikai szuperhősök közös múltját. Miután Snyder a lehető leginkább szeretett volna hű maradni az alapanyaghoz, így pénzével támogatta az Under the Hood leforgatását, ami a Black Freighterhöz hasonlóan az Ultimate Cuthoz tartozó extra lett. Lássuk, mi is ez:

A The Culpeper Minute című műsor 1985-ös adását nézhetjük meg, amiben a házigazda, Larry Culpeper (Ted Friend) felidézi nekünk tíz évvel korábbi interjúját Hollis Masonnel (Stephen McHattie), a visszavonult szuperhőssel, A lepel alatt névre hallgató önéletrajzi írásának megjelenése okán. A kb. 40 perces adásidő alatt szinte minden fontosat megtudhatunk a Percrekészekről, a korszakukról és a szuperhősök jelenlétének az amerikai társadalomra gyakorolt hatásáról. A kérdés egyszerű: jót tesz a maszkos igazságosztók jelenléte vagy sem? Larry, Hollis és a többi megszólaló erre keresi a választ... 

Szeretem az ehhez hasonló áldokumentumfilmeket, ennek pedig külön varázsa, hogy visszahozza a '80-as éveket, igaz, félig-meddig alternatív formában. A felépítése nagyon király, hiszen egy tv-műsort látunk, amiben van kommentár, megkérdezik az utca emberét és még reklámok is akadnak benne:D Elsősorban a Watchmenhez felépített díszletek közt rögzítették a felvételeket, plusz felhasználtak pár olyan, nyilvánvalóan háttéranyagnak készült dolgot, mint mondjuk a Hollis falán lévő fotók, a Minutemen csoportkép vagy éppen a moziban látott Dr. Manhattanes jelenetekből kivágott részletek. A montírozás-technika segítségével a szereplők tényleg ott lehetettek az '50-es években készült fényképeken és az újonnan készített képsorokat utólagosan öregítették, így minden autentikusnak tűnik. Meg kell jegyeznem, hogy azért vannak baklövések, például az egyik címlapon Jon a Marson áll; a Hollis gyerekkorában készült képekről lerí, hogy fotósoppoltak; és azért eléggé nevetséges, hogy pont azt a pszichiátert és azt az újságost kérdezik meg, akik Rorschach "bűvkörébe" tartoznak. 

Ted Friend teljesítménye jó, de nem kiemelkedő. Steven McHattie szimpatikus fickónak formálja meg Masont, de valahogy mégsem az ő jelenetei a legérdekesebbek. Carla Gugino csodaszép mindenütt, az ő rajongói mindenképpen nézzék meg ezt, tele van jobbnál-jobb képekkel róla:) Külön tetszett a mellék-mellékszereplők felsorakoztatása, akiknek a könyvben nagyobb szerep jut. Megjelenik és megszólal Bernard, az újságárus (Jay Brazeau); Lawrence Shexnayder, Sally férje és ügynöke (Frank Cassini); Moloch, alias Edgar Jacobi (Matt Frewer); William Long, Rorschach pszichiátere (William S. Taylor); Wally Weaver, Dr. Manhattan volt kollégája (Rob LaBelle) és a Nagy Figura, az egykori maffiavezér (Danny Woodburn). Ezen kívül felbukkan a többi Percrekész: A Komédiás (Jeffrey Dean Morgan), Csuklyás Bíró (Glenn Ennis), Molyember (Niall Matter), Dollárbankó (Dan Payne), Metropolis Kapitány (Darryl Scheelar) és Sziluett (Apollonia Vanova). Itt most ők a főszereplők, az ő tetteikről/életükről van szó, amikről (Sally, Komédiás és Hollis kivételével) a mozifilmből talán nem sok derült ki; a beszélgetésekben, sztorikban pedig utalásokat találhatunk Az Őrzők főbb történéseire. 

Érdekességek: A rendezésre a hasonló extra-filmek dirigálára szakosodott Eric Matthies-t kérték fel; a producerek pedig ugyanazok, akik a Black Freighternél. A pszichiátert a könyvben Malcolmnak hívják, ezt nem igazán értettem, hogy miért kellett megváltoztatni. A reklámok közül a Nostalgiát kivéve mindegyik valódi, korabeli tévéreklám, csupán a narrációt cserélték ki alattuk. A színészek szabadon improvizálhattak a felvételek alatt. Az Under the Hood 5 millió dollárból készült. 

Nekem tetszett, ajánlom minden hárdkór Watchmen-rajongónak, amilyen én is vagyok, nekik biztosan tetszeni fog! 

Pontozás: 

imdb: 7.2 (5 év alatt 0.2-t emelkedett.)

Szerintem: 4/5 (Van egy pár hiba benne, ahogy elmondtam.)

Watchmen4.jpg

Egy rövid összefoglalás az egészről: A kétlemezes kiadású Watchmen-dvd annak ellenére jó vétel, hogy nem tartalmazza a Rendezői Változatot; az Ultimate Cutot pedig biztos, hogy baromira megérné beszerezni, hiszen nem csak a Director's Cutot, de a Tales of the Black Freightert és az Under the Hoodot is megkapjuk benne. (Igaz, a Tales... csak a nagy filmbe beleépítve van benne, külön nincs...A Fekete Hajó meséit a horrorok (és főként az animációs rémtörténetek) rajongóinak ajánlom, A lepel alattot pedig tényleg csak a nagyfilm és a képregény szerelmeseinek. 

Hírek: 

- Ebben az évben jelenik meg a Watchmen előzmény-története, a Before Watchmen képregénysorozat. Elvileg 35 szám lesz, amelyben mindegyik főszereplőnek (és a Percrekészeknek is) bemutatják a múltját. Az alkotók közt van a Babylon 5 atyja és a Thor egyik forgatókönyvírója, J. Michael Straczynsky; a Moore-Gibbons-féle verzió színeiért felelős John Higgins; valamint Len Wein, aki az eredeti Az Őrzők szerkesztője volt. Dave Gibbons áldását adta a projektre, de hozzátette, hogy az általuk létrehozott sztori már így is teljes; Alan Moore pedig tiltakozott az új széria ellen. Én mindenesetre kíváncsi leszek rá... (Azóta elolvastam, vannak benne nagyon jó és marhára unalmas részek is...)

- Daniel DelPurgatorio Harlan Ellison híres művét, az A Boy and his Dogot viszi animációs filmre legközelebb. 

- Alex Tse írja az izgalmasnak tűnő Ninja Scroll című démonos/harcművészetes fantasy forgatókönyvét. 

- Gerard Butler ismét szinkronizál, az Így neveld a sárkányod második részében.

- Jared Harris megint egy horroron dolgozik, ez pedig a The Quiet Ones, amiben tudósok egy kopogó szellemet akarnak létrehozni. 

- Darryl Scheelar kaszkadőrként vesz részt a Man of Steel, Az emlékmás és a Percy Jackson 2 forgatásain. (Az elsőt láttam, írtam is róla.)

- Stephen McHattie egy természetfeletti thrillerben játszik legközelebb. A Haunter egy meggyilkolt tini szelleméről szól, aki visszatér a Földre, hogy megmentsen valakit ugyanettől a sorstól - a főszereplőt Abigail Breslin kelti majd "életre":) 

- Jeffrey Dean Morgan megint Rob LaBelle-lel (Wally Weaverrel) dolgozik együtt a The Possession névre hallgató megszállásos horrorban; valamint állítólag felbukkan a The Wizard Hunter: The Hunt for Evangelion Crowley-ban is, amiben pedig Aleister Crowley elveszett evangéliuma után nyomoznak. (Előbbiből lett a Démoni doboz.)

Várható írások: Éjsötét Árnyék, Hófehér és a Vadász

Pusztulás Útja rovat:

Szólj hozzá!

Címkék: horror szuperhős animációs áldokumentum


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr24568650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.