Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: maisieswatch@gmail.com

Kategóriák

akció (140) áldokumentum (7) animációs (61) bekategorizálhatatlan (5) dokumentum (14) dráma (323) fantasy (137) háborús (18) hill (20) hírek (78) horror (196) kaland (78) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (80) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (4) rövidfilm (12) sci fi (148) spencer (26) sport (37) szatíra (9) szuperhős (105) thriller (62) történelmi (35) vígjáték (474) western (9) zene (59)

Friss topikok

2011.12.30. 15:48 Tévésámán

Roger nyúl a pácban (Who Framed Roger Rabbit, 1988)

Sajnos a UPC kitalálta, hogy az új filmeket már nem adja az HBO (vagyis csak egy részüket), a többi már az ondimend-kínálatból tölthető le (így járt az Álomháború is). Viszont talán emiatt elkezdték előszedegetni az archívumból az ős-HBO-filmeket, így került például felszínre ez a gyöngyszem. Legalább 10 éve nem adta a tv, viszont gyerekként sokat láttam, rengeteg részlet megmaradt belőle, így örültem, hogy megint megnézhetem:) Aki nem tudná, miről van szó, ez a világ első, igazán nagy sikerű filmje, amiben élő szereplőket hagyományosan animált karakterekkel együtt szerepeltettek. Konkrétabban:

Egy alternatív 1947-ben járunk, amikor Hollywoodban a rajzfilmsztárok ugyanúgy léteznek, mint a hús-vér színészek. Még külön negyedük is van a városban, amit a vicckirály Acme ural. A rajzfilmfigurákat firkáknak nevezik és elsősorban a Maroon Stúdió foglalkoztatja őket, köztük az első számú sztárok egyikét, Roger nyulat (Charles Fleischer hangján szólal meg), akivel viszont az utóbbi időkben egyre nehezebb együtt dolgozni. A stúdió feje észhez akarja téríteni a nyulat, így felbéreli a firka-gyűlölő magánnyomozót, Eddie Valiantet (Bob Hoskins), hogy nyomozzon Roger szemrevaló felesége, Jessica (Kathleen Turner szinkronizálja) után. Az akció sikerrel jár, ám az asszony leleplezett "csalfasága" feldühíti és elkeseríti a hosszú fülű mozisztárt, aki elrohan az éjszakába.

Másnap az újságok tele vannak a hírrel, miszerint Acme urat meggyilkolták, a tettes pedig Roger! A magát viszont ártatlannak valló nyuszi ezalatt Eddie-nél keres menedéket, az ideges és sokat vedelő magánkopó pedig kénytelen-kelletlen segítő kezet nyújt neki és lassan kiderül, hogy egy óriási összeesküvésbe csöppentek! Ám hőseink dolga nem egyszerű, mert nyomukban vannak a firka-igazságszolgáltatók, az őrült Menyétek, és a félelmetes külsejű Doom bíró (Christopher Lloyd), aki meg van győződve Roger bűnösségéről. Szerencsére Valiant és különös társa számíthat a többi rajzolt lény és a kocsmáros Dolores (Joanna Cassidy) segítségére, de vajon elég lesz-e ez a vérszomjas ellenfelekkel szemben? Hiszen a tét a Firkanegyed sorsa! És ahogy az eredeti cím is kérdezi: Vajon ki csalta tőrbe Roger nyulat?

Ez a mozi azért tök jó, mert gyerekként a kedves figurák, az izgalmas részletek és a vicces események élvezhetőek; felnőttként pedig a parodisztikus krimi-szál, a kétértelmű poénok és a rajzolt alakok valóssá tétele nyerheti el a tetszésünket. Itt minden van, ami egy jó filmhez kellhet: látványos, humoros, egy pillanatra sem unalmas, meg aztán emlékezetet a régi jó rajzfilmekre (Bolondos Dallamok, Droopy, Kacsamesék, stb.).

Roger Rabbitről annyit kell tudni, hogy először egy regényben kelt életre, 1981-ben, mégpedig a Gary K. Wolf által írt Who Censored Roger Rabbit?-ben, ez nagyon kevés dologban egyezik a filmmel. Az alapvetően sci-fi író Wolf összehozott egy érdekes krimi-paródiát, ami már a megjelenése évében felkeltette a filmesek figyelmét. A rendezéssel a kezdetektől fogva Robert Zemeckis-t akarták megbízni, a produceri székben pedig Steven Spielberg ült. Ám sokáig tartott, hogy meggyőzzék a Disney-t a direktor alkalmasságáról (a Vissza a jövőbe sikere volt az, ami bebiztosította Robert bácsit), összehozzák a pénzt, és még a rengeteg híres rajzfilmszereplő copyright-jogait is megszerezzék. Például a Warner csak úgy engedte meg Dodó kacsa és Tapsi Hapsi szerepeltetését, ha ugyanannyi ideig láthatóak, mint a Disney-figurák - ezt úgy oldották meg, hogy mindig együtt vannak a két stúdió sztárjai - a mozik történelmében ez először fordult elő! Ez nagy lehetőség volt, amivel felvonultathatták a rajzfilm aranykorának óriásait, de pluszban ott volt még a kihívás, hogy az élő szereplőket az animált alakokkal együtt, hihető, valóságos módon keltsék életre. Itt ugyanis a firkák hatással vannak a környezetükre, a tárgyakra és az emberekre is, mindezt számítógép felhasználása nélkül, 23 évvel ezelőtt elképesztően nehéz feladat volt megalkotni.

Furcsa, de nagyon kevés alkalommal találkozhattunk gyerekkorunkban a rajzolt figurák halálával. Nekem például nagyon erősen megmaradt a Tom & Jerry-ből a muskétásos epizód, amikor a macskának egy hatalmas terített asztalt kell megvédenie a két egértől, ami nem sikerül neki és az utolsó jelenetben (igaz csak árnyékként, messziről mutatva) lefejezik. A Roger nyúl a pácbanban újból találkozhatunk ezzel a jelenséggel, sőt, nem csak hogy ezek a figurák meghalnak, de ők is képesek gyilkolni. Ez a dolog teszi még nagyon érdekessé ezt a művet, és a már említett, számítógép használata nélkül, tradicionális animációval megalkotott, rendkívül jól kinéző látvány-effektek. Nagyszerű apróság, hogy az eredeti szinkronsávban megőrizték a legendás hangokat, akik megszólaltatták mindenki kedvenc hőseit. A teljesség igénye nélkül, csak a legismertebbeket sorolom fel itt: Mel Blanc (Dodó kacsa, Csőrike, Szilveszter, Tapsi Hapsi, Cucu malac), Tony Anselmo (Donald kacsa), Wayne Allwine (Mickey egér), Mae Questel (Betty Boop) és Frank Welker (Dumbo). Mellettük pedig egy rövid ideig, az Éneklő Kardként Frank Sinatra is hallható.

Az igazi színészek közül egyértelműen Christopher Lloyd viszi a pálmát. Doom bíró gyerekszemmel nézve hihetetlenül ijesztő volt, hiszen mindenki másnál magasabb, fekete köpenyt visel, a szeme alig látszik, az arca sápadt és nagyon gonosz, szadista figura. A végén lelepleződik, akkor pedig emlékezetes, kissé hátborzongató jeleneteket is láthatunk, amik talán a kisebbeknek nagyon félelmetesek lehetnek. Bár Chuck Jones, a Looney Tunes egyik atyja azt nyilatkozta, hogy ebben a műben a hús-vér főhős szimpatikusabb, mint a rajzolt, ezzel én nem értek egyet. Bob Hoskins olyan, mintha csak odatették volna a sok firka közé - persze a szerepe szerint olyannak kell lennie, de én inkább Rogernek szurkoltam, mint neki. Nem mondom, hogy antipatikus volt, vagy ilyesmi, csak mégse annyira jó. Ismertebb arc a kocsmában lévő törpe, Mike Edmonds, aki Og volt az Időbanditákban és Logray a Star Wars-ban; valamint a legelején, csupán pár percig látható producer, Joel Silver, aki a nyúl filmjét dirigáló rendező.

Érdekességek: A történet alapját Wolf regénye mellett a Kínai negyed című mozi harmadik részének szánt sztori adja - a tömegközlekedési vállalatok felvásárlásával az autózásra kényszerítő konzorciumok működése és az ezzel járó rombolás/sztrádaépítés, stb. Ez az eseménysor egyesek szerint a valóságban is megtörtént: a '40-es, '50-es években sok cég próbálta ilyen felvásárlásokkal felfuttatni az autóipart. A Firka Klub a régi Cotton Clubra utal, ahol csak fehéreket szolgáltak ki, és a feketék csak alkalmazottak lehettek; Doom terve a pusztításról pedig Hitler végső megoldását idézi fel. A címet elég sokáig tartott kitalálni, de annak ellenére, hogy kérdés lett, az eredeti címben nincs kérdőjel, mert azt balszerencsét hozónak tartották. A film költségvetési határát 30 millió dollárnál húzták meg, ám még így is ez lett az akkori világ legdrágább animációs filmje. Ez az összeg azonban egyre csak nőtt, a forgatás elhúzódott, és a stúdió vezetőségéből néhányan le akarták állítani a gyártást, ám a többség bízott Spielberg szimatában, így kitartottak mellette.

326 animátor dolgozott a Roger nyúlon és 82 080 képet rajzoltak: a storyboardokkal és a tervekkel együtt több mint egymillió rajz készült. Az animált figurák interakcióit a környezetükkel robotkarok és bábmozgatási technikák segítségével valósították meg, de pantomimesek és életnagyságú műanyag figurák is segítették a karakterek életre keltését, hogy a színészeknek könnyebb legyen az elképzelt figurákkal együtt játszani. A szinkronhangok a felvételek során a helyszíneken mondták el szövegeiket, hogy ezzel könnyítsék a kamera előtt álló társaik dolgát. Bob Hoskins a három éves kislányát figyelte meg, amikor amaz a képzelt barátaival játszott, hogy inspirációt kapjon, milyen lehet nem létező alakokkal dolgozni:) A színész kisfia a forgatás ideje alatt nagyon berágott az apjára, amiért az megtiltotta neki, hogy elmenjen vele és megismerkedjen a rajzfilmfigurákkal, akikkel Hoskins együtt játszott:) Állítólag Eddie megformálója annyira beleélte magát a helyzetébe, hogy később hallucinációk is gyötörték emiatt.

Jessica énekhangja nem Kathleen Turner, hanem Amy Irving. Amikor Doom a Firkanegyedben elmenekül Valiant elől, az nem Christopher Lloyd, hanem Ken Ralston effektmester. Ugyanígy a taxis jelenetek némelyikében sem Hoskins-t láthatjuk, hanem egy rajzolt Eddie-t. Charles Fleischer nem csak Rogert, hanem Benny taxit és két menyétet is szinkronizált, Roger szövegét pedig a nyusziéhoz hasonló jelmezben adta elő. Ennek folyományaként mikor ebédszünetben az egyéb mozikon dolgozók meglátták, azt hitték róla, hogy így szerepel és suttogni kezdtek, hogy mennyire bénák a Who Framed... effektjei:) Christopher Lloyd szinte alig pislog a filmben, a róla készült kilapított modellt pedig a rendező máig az irodájában tartja. Ha képről-képre nézzük azt a részletet, amikor a rajzolt vonat elüti a Löttyös kocsit, akkor a vonat minden egyes ablakában valamilyen halált vagy gyilkosságot láthatunk - ez azért elég durva, vajon miért csinálták ilyenre? A címszereplőt úgy írták le a készítői, hogy "Warner arca van, Disney teste és a személyiségét mintha Tex Avery (Bolondos Dallamok) tervezte volna", ezen kívül Goofy nadrágját, Mickey egér kesztyűjét és Cucu malac nyakkendőjét hordja. A piros-fehér-kék színei miatt pedig az amerikai zászlóra emlékeztet, így "tudat alatt mindenki kedvelni fogja".

Az egyik legtöbb munkát a kocsma titkos szobájában játszódó szekvenciába fektették, ahol a mozgó lámpa fényeit rendkívüli precizitással keltették életre Roger felszínén, ám az átlagos nézőnek ez fel se tűnik. Azóta az ilyen feladatokat (sok munka valami olyanért, ami felett a néző valószínűleg átsiklik) a Disney-nél "Bump the Lamp"-nek (nekimenni a lámpának) nevezik. Eddie rajzolt fegyverét a doboz felirata szerint Yosemite Samtől kapta - ez magyarázat a Golyók külsejére. Eredetileg a nyomozó szerepére Billy Murray-t akarták, ám nem tudták elérni őt, amikor pedig ez kiderült, Murray önmagából kikelve ordítozott valami nyilvános helyen, mert annyira dühítette, hogy mást kértek fel - pedig ő elvállalta volna. Tim Curry jelentkezett Doom bírónak, ám a próbafelvétel során a frászt hozta a készítőkre, így elhajtották:D A rajzfilmfigurákat megölő Lötty három alkotóeleme a terpentin, a benzin és az aceton, ezeket pedig a valóságban is arra használják, hogy eltüntessék az animátorok rajzait. Az első tesztközönség főként 18-19 évesekből állt, akiknek nem tetszett a mozi, ám ezen a reakción felbuzdulva Zemeckis semmit sem változtatott rajta. Az 1999-es Közlekedési Fejlesztők Országos Ülésén Amerikában megtárgyalták a film konspirációs mellékszálát és arra a következtetésre jutottak, hogy a valós egybeesések ellenére ilyesmi ténylegesen nem történt. Végezetül egy vicces név: Pat Buttram (butt=hátsó, ram igeként=belegyömöszöl, szóval ez kb. Farbatoszt jelent:D), ő az első számú Golyó hangja volt.

A Roger nyúl a pácban végül 70 millió dollárt emésztett fel, ám 349 milliónyit hozott vissza. A kritikusok pozitívan értékelték, három Oscar-díjat nyert (Legjobb Hangvágás, Legjobb Látványeffektek, Legjobb Vágás), ezzel az 1964-es Mary Poppins óta az első rajzfilm lett, ami több Oscart is megnyert. Richard Williams, az animáció feje pedig még külön kapott egy Special Achievement Awardot a karakterekért és a rajzolt figurák rendezéséért. Két Saturn Awardot adtak neki: a filmnek a Legjobb Fantasy-nek járót, Robert Zemeckis-nek pedig a Legjobb Rendezőét. A 42. Brit Filmakadémiai Díjkiosztón a látványáért ismerték el e művet, a Hugo Awards-on pedig a Legjobb Dráma és a Legjobb Gyerekfilm díjait söpörte be. A Who Framed Roger Rabbit a '80-as évek legdrágább filmje és ennek a leghosszabb stáblistája is. Jessica védjegyévé vált mondatát („Nem vagyok rossz, csak ilyennek festettek.”) a Premiere mozimagazin a 100 Legjobb Filmes Szövegek Toplistáján a 83.-nak választotta. Roger nyúl első kalandja megindította az amerikai rajzfilmgyártás aranykorának reneszánszát, megalapozva a későbbi modern animációs filmek útját, elsősorban a Disney stúdió alkotásait.

Bár a mozgókép gyakorlatilag egyáltalán nem hasonlít a regényhez, Gary K. Wolf mégis jelentős hányadot kapott a bevételből. 2001-ben viszont az író így is beperelte a készítőket, mondván a későbbi haszonból és a reklámozásból nem kapta meg a neki járó százalékot. Először elutasították, aztán mégis igazat adtak neki, a pereskedésnek elvileg ma sincs még vége. Wolfnak azonban biztosan tetszett a mozi, vagy lehet, hogy csak a sikeren felbuzdulva, de megírta a második Roger nyulas regényét, a Who P-P-Plugged Roger Rabbit?-et, ami a mozgókép folytatása, nem az eredeti írásé. A nagy bevétel miatt kiadtak egy rövid életű képregény-szériát, két játékot (PC-re és Nintendora), meg egy rajzfilm-sorozatot, a Roger Rabbit's Toontownt, amiben a címszereplő mellett Jessica, Baby Herman, Benny taxi és a Menyétek is szerepet kaptak. Azonban a botrány sem kerülte el a nyúl háza táját, ugyanis már a bemutatása idején tiltakoztak ellene a benne található bújtatott szexualitás miatt, az 1994-es dvd-kiadásakor pedig a Variety magazin kiderítette, hogy ha kockáról-kockára nézünk egyes jeleneteket, akkor láthatjuk Jessicát meztelenül. Azóta sem derült ki, hogy ezeket a szabad szemmel nem látható kis részleteket az animátorok milyen szándékkal tették bele…

Who Discovered Roger Rabbit - Toon Platoon, avagy a máig el nem készült folytatásról

Mivel cikkem alanya elváráson felül teljesített, így egyértelművé vált, hogy kell neki folytatást készíteni. Az első forgatókönyv a Toon Platoon címet viselte, ami egy 1941-es, náci-ellenes, háborús rajzfilm-vígjáték lett volna, amiben Roger és társai a világháborúba keverednek - ez azonban arra késztette Spielberget hogy kilépjen, mivel a Schindler listája után nem akarta nácis szatírához adni a nevét. Ekkor alakult át a történet és lett belőle a Who Discovered Roger Rabbit, ami a nyuszi színészi pályafutására, sztárrá válására és későbbi feleségével való megismerkedésére koncentrált volna. 2009-ben azt mondták, hogy Zemeckis lesz a rendező, a figurákat tradicionális, 2D-s animációval keltik életre, a többi szereplőt motion capture-technikával rögzítik. 2010-ben már azt mondták, hogy nem használják a motion capture-t, de bevetnek helyette némi számítógépes animációt és megerősítették, hogy a mozi készül. Bob Hoskins először azt nyilatkozta, nem lesz benne, később azt, hogy mégis. (Azóta szegény Bob meghalt, így már semmiképp se lehet főszereplő...) Tény, hogy készültek 3D-s Roger animációk, és forgatókönyvek is, de ennél előbbre a mai napig nem jutottak. Az imdbn látható egy Who Framed Roger Rabbit 2 oldal, de ebből gyakorlatilag semmit sem lehet megtudni. Végülis 23 éve egy helyben toporognak, így vehetjük úgy, hogy ez a folytatás valószínűleg sosem készül el…

Aki végigolvasta ezt a rengeteg szöveget, az most már biztosan tudja, hogy ez egy különleges alkotás, amit már csak a nosztalgia miatt is érdemes látni. Aki szerette a régi rajzfilmeket, annak biztosan tetszeni fog!

Pontozás:

imdb: 7.7 (5 év alatt 0.1-et emelkedett.)

Szerintem: 5/5 (Azért vannak benne fura részek...)

Hírek:

- Robert Zemeckis rendezi majd az egyelőre dátum nélküli Sárga Tengeralattjáró-újrát.

- Bob Hoskins-szal hamarosan találkozhatunk a mozikban, hiszen szerepel a Hófehér és a Vadászban. (Láttam, írtam róla.)

- Christopher Lloyd a Piranha 3DD és a Dead Before Dawn 3D című horrorokon, valamint a Time, the Fourth Dimension névre hallgató sci-fin dolgozik jelenleg - utóbbiban biztosan főszereplő lesz.

Várható írások: Cronos, Tigris és sárkány.

Szólj hozzá!

Címkék: krimi fantasy vígjáték animációs


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr163507160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.