Akárki akármit mond, ez gyerekkorom kedvenc horrorja.
Az óriási, üresen álló, különös módon gyönyörű Hill House hosszú ideje lakatlan, csak a gondnok házaspár vigyázza ódon kincseit. Ám most a pszichológus Dr. Marrow (Liam Neeson) összegyűjt egy kis csapatnyi alvászavarost (Lili Taylor, Catherine Zeta-Jones és Owen Wilson), hogy a hatalmas kúriában próbálja megoldani a gondjaikat – de valójában nem az alvást, hanem a félelmet kutatja. A kísérlet megkezdődik, ám a doktor szándékaival ellentétben egyre rémisztőbbé válik a helyzet, hiszen éjjelente borzasztó hangokat lehet hallani a néptelen csarnokokban, és mintha valami mozogna a kongó folyosókon - valami gonosz. A négy ember hamarosan szembesül vele, hogy csapdába esett a Hill House-ban, ami egy évszázados sötét titok miatt szó szerint életre kel, hogy elüldözze vagy elpusztítsa nemkívánatos lakóit. Vajon sikerül kijutniuk vagy a múlt bűnei áldozatokat fognak szedni a jelenben is?
Ismét egy olyan film, amit sokan utálnak, de nekem mindig tetszett. Maga a történet egy mondatban összefoglalható és igazából az akkoriban legmodernebbnek számító speciális effektek viszik el a hátukon az egész Hauntingot, de éppen ezért élvezetes. Nem akar mást, csak megrémiszteni és szerintem ez sikerül.
A szereplők a tulajdonképpeni főhősnő kivételével mind A-listás sztárok (voltak): Catherine Zeta-Jones-t, aki Michael Douglas nejeként és a Chicago sztárjaként vonult be a köztudatba, még tavaly is megpróbálták bombanőként eladni a Red 2-ben, és bár ’99-ben még tényleg jól nézett ki, nekem sose volt az esetem. Owen Wilsont utálom, de eredeti szinkronnal kevésbé irritáló és érdekes módon mind ő, mind Zeta-Jones olyan karaktereket játszanak, akiket mintha csak rájuk szabtak volna - a szexi jócsaj és a kissé bunkó, átlagos srác. Neeson és Taylor jól teljesítenek, bár utóbbit sem ezelőtt, sem ezután nem láttam sehol… (Talán mert se a Sírhant Műveket, se az Emberi tényezőt nem követtem figyelemmel.) A rendezést az elsősorban operatőr Jan de Bontra (Twister, Tomb Raider 2) bízták, a forgatókönyvet egy kezdő író, David Self (A kárhozat útja, Farkasember) hozta össze; a történet alapja pedig Shirley Jackson 1959-es regénye, a The Haunting of Hill House. (Szintén ezen alapszik a ’63-as A ház hideg szíve.)
Mivel ki tudja, hányadik alkalommal láttam tegnap (de ezúttal először angolul), feltűnt néhány dolog: Nem értem, minek az asszisztensnő meg az a harmadik pasi, ha úgyis eltűnnek az első 20 percben? Ők egyébként megígérik, hogy visszajönnek, de mégsem így tesznek. A rossz szövegkönyv főleg akkor válik nyilvánvalóvá, mikor a gondnoknő előadja a feltételeit, meg akkor, mikor Eleanor a szellemekkel beszélget, de a többi résznél inkább annak tudható be, hogy Zeta-Jones és Wilson közepes tehetségű színészek. Apró szpojler, de nem lényeges, hogy a gonosz entitás első megjelenésekor mindenkinek látszódni kezd a lehelete a levegőben, a későbbiekben viszont még ha testközelben vannak hozzá, akkor sem ismétlődik meg ugyanez.
Térjünk rá az érdekességekre: A ’63-as The Haunting nagy sikernek örvendett, ezért évekkel később Wes Craven tető alá akart hozni egy remake-et, de aztán kiszállt a munkálatokból a Sikoly érdekében. Tőle Steven Spielberg vette át a stafétát, akinek maga Stephen King írta volna a forgatókönyvet (King egyébként bevallottan inspirációt merített munkáihoz Shirley Jacksontól). A két István viszont nem tudott együttműködni, szóval Király úr kiszállt a buliból és átdolgozta az írását, ebből lett A rózsa vére. Mivel a DreamWorks Spielberg cége, ezért azt rebesgetik, hogy a Jurassic Park és a Cápa legendás direktora aktívan beleszólt a munkálatokba, sőt, pár jelenetet maga dirigált, ám ezeket a mai napig hivatalosan senki sem erősítette meg. A ház külsejét és néhány szobáját az Angliában álló, amerikai tulajdonban lévő Harlaxton Manor adta; a főbb belső helyszíneket viszont egy hatalmas hangárban építették fel. A kandallóban lévő kéményzáró oroszlánfej számítógéppel rajzolt modell, a felvételek idején egy nagy zöld labda helyettesítette. Az éjjeli zajokat és a többi rémisztő hanghatást előre felvették és a díszletekben bejátszották a színészeknek, akik így élethűbben tudtak reagálni. Liam Neesonnek tériszonya van, ezért a csigalépcsős résznél látott félelme igazi. A mellékszereplők közt akad néhány ismertebb arc: Virginia Madsen (Eleanor húga), M.C. Gainey (férfi a televízióban, csak néhány pillanatig látható, de könnyű felismerni) és Bruce Dern (a gondnok). Hugh Craint Charles Gunning jelenítette meg, róla mintázták mindegyik formáját.
Szpojlerek
Az a két karakter, aki a játékidő alatt ténylegesen meghal, kinyitja a hatalmas, faragott ajtót, a többi szereplő nem lép kapcsolatba ezzel az objektummal, ami a Túlvilágra vezet. A két hősnő között volt egy szerelmi jelenet, amit kivágtak, mára ebből mindössze a hangsáv van meg – köztük különben végig érezhető a szexuális feszültség…
Szpojlerek vége
A dvdn lévő kisfilmből az alábbiakat tudtam meg: Wilson karakterének már van tapasztalta ezekkel a kísérletekkel kapcsolatban, mert főiskolás, aki így keresi a pénzét. A Harlaxton Manorban tényleg kísért egy állítólagos szellem, az egykori tulajdonosnő férjének kísértete, akit az özvegye szeánszokkal hívott vissza. A producernők egyike Susan Arnold, Jack Arnold (A Fekete Lagúna Szörnye, A hihetetlenül zsugorodó ember) lánya; a másik pedig Donna Arkoff Roth, Samuel Z. Arkoff (A rettegés háza, A kút és az inga) gyermeke. Arkoff maga is pénzelte a produkciót. A speciális effektekért Phil Tippett, a Jurassic Park számítógépes animátora felelt.
Az átok 80 millió dollárból készült, összesen 177 milliót hozott vissza. A kritikusok szinte egyhangúan elkaszálták, mondván a gyenge forgatókönyv, a horror-klisék alkalmazása és az erőltetett számítógépes animáció elrontották a végeredményt. Állítólag ez az egyik legnagyobb nyitó hétvégi bevételt produkáló film, ami mégsem érte el a 100 milliós hasznot.
Én viszont a hibáival együtt szeretem, úgyhogy maximális pontszámot adok rá, mert bármikor szívesen megnézem!
Pontozás:
imdb: 4.9 (3 év alatt 0.1-et emelkedett.)
Szerintem: 5/5
Hírek:
- Liam Neeson mára az akciófilmek új koronázatlan királyává vált, most is éppen egy ilyen alkotáson, az Elrabolva harmadik részén dolgozik.
- Owen Wilson szintén egy harmadik folytatás, az Éjszaka a múzeumban 3 munkálataiban segédkezik; valamint állítólag folytatja az együttműködést Ben Stillerrel a Zoolander 2-ben. (Mindkettő érdektelen, felejthető folytatás lett.)
- Bruce Dern Quentin Tarantino újabb westernjében, a The Hateful Eightben lesz látható legközelebb a mozikban. (Ez a rendező a szarból csinál aranyat, mindenki divatból nézi a filmjeit, de gondolom, neki így is jó...)
A következő alany, amit elemezni fogok, szintén egy dvd, amit egy hónapja vettem Az átokkal együtt, aztán jön még a Hellraiser 3 is!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Macropus Rufus 2014.06.03. 13:39:04
Nekem tetszik a film. Viszont az olvastam anno, hogy a háznak egy része votl cgi segítségével mozgatva, egy része ténylegesen mozgott.
exilis 2014.06.03. 15:01:30
Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2014.06.04. 20:02:18