Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (346) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (88) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2011.10.28. 17:04 Tévésámán

Holtak hajnala (Dawn of the Dead, 2004)

Végre eljött az a nap is, hogy megnézhettem Zack Snyder bemutatkozó filmjét. A rendező alkotásai nagy kedvenceim, eddig csak ehhez és a Legend of the Guardians-hez nem volt szerencsém, de az utóbbi kevésbé érdekel. Viszont Snyder mellett azért is voltam kíváncsi rá, mert még régen láttam az 1978-as eredetit, bár alig emlékszem belőle bármire. Csak annyi maradt meg, hogy egy bevásárlóközpontban játszódik, van benne egy nő, meg felbukkan benne Tom Savini. Itt ugyanezek mind igazak, de még sok más egyéb is van, konkrétan ilyesmik:

Ana (Sarah Polley) ápolónő. Hosszúra nyúlt műszakja után hazatér férjéhez, együtt töltenek egy romantikus éjszakát - de nem látják a tévében bejelentett különleges híradást... Másnap reggel megjelenik hálószobájuk ajtajában a szomszéd kislány, az arca csupa vér és mikor a férj rémülten odarohan hozzá, hogy segítsen neki, a leányzó kiharap egy jókora darabot a nyakából! Az asszony hiába küzd, a vér csak fröcsköl és mikor a ház ura pár pillanat múlva meghal, szinte fel se fogja mi történt. De nincs is ideje gondolkozni, mert szerelme egyszer csak ismét talpon van, de szeme üveges, mozgásában semmi emberi nincs, hangja egy vadállat üvöltése. Ana menekülőre fogja, de így se sokon múlik, hogy élve jut ki az egyenesen a pokolba tartó városkából... Az út végén kocsijával fának ütközik és elveszti az eszméletét. Mikor felébred, egy marcona képű néger rendőr (Ving Rhames) puskát szegez neki. Hősnőnk viszont egyértelműen nem fertőzött, így csatlakozik a hallgatag rendfenntartóhoz és hamarosan újabb túlélőkre bukkannak. Egyetlen esélyük, ha a közeli plázában keresnek menedéket, de egyikük sem tudja, hogy ezt a helyet egy magát igen nagyra tartó biztonsági őr (Michael Kelly) és emberei uralják. Ők összességében csak a kisebbik problémát jelentik, hiszen kint egyre több élőholt gyülekezik, akik arra várnak, hogy betörhessenek - ráadásul még több túlélő jön, akik szintén a bevásárlóközpontban akarnak elbújni a szörnyek elől. Az összezártság aztán szül néhány kellemes pillanatot, de az élők elsősorban inkább kellemetlen élményekkel lesznek gazdagabbak, mert senki se bízik a másikban, sőt, a legtöbbjüket nem érdekli a többiek sorsa. De ahhoz, hogy túléljék, össze kellene fogniuk - vajon sikerrel járnak? És egyáltalán jön a segítség, vagy hiába reménykednek?

George A. Romero annak idején a fogyasztói társadalom egyértelmű kritikájának szánta zombis alkotását, itt viszont inkább az alapvető emberi természettel és a hétköznapi értékek semmissé válásával szembesülhetünk. Attól olyan izgalmas, hogy elképesztően valóságos - nem a zombikra gondolok, hanem hogy rengeteg ragadozó lep el egy várost, és hogy az emberek hogyan próbálnak túlélni. Nem lehet úgy nézni, hogy ne jusson eszembe: vajon mit tennék most? El akarnék-e menni minden áron egy messzi városba a testvéremért? Elfogadnám-e az apám felett mondott ítéletet? Bíznék-e másokban, akiket csak pár órája ismerek? Aztán persze az is felmerül, hogy milyen lehet egy plázában lakni, ahol elvileg jó ideig minden megvan, ami csak kellhet. De ez az épület annyira hatalmas, hogy bármikor, bármelyik részén érhet minket vérfagyasztó meglepetés, plusz már alapból egy üres bevásárlóközpont (pláne ha még sötét is) elég ijesztő.

Tehát a helyszín már adott, itt rengeteg lehetőséget kiaknázhattak a készítők. Lássuk a szörnyeket! A régi időkben a zombik erejét a filmen elképesztő számbeli fölényük jelentette, itt viszont emellett még veszélyesebbek, hiszen gyorsak, erősek és kegyetlenek. Pillanatok alatt fűbe harap az, aki nem elég felkészült... De az igazi "gonosz" maga az ember, hiszen az idegőrlő semmittevés, a készletek fogyása, a külső fenyegetés meg az eltérő személyiségek és értékrendek összeütközése állandó feszültségforrás. A hitük Istenben, a múltban elkövetett dolgaik, a foglalkozásaik már eleve ellentétben állnak egymással: van itt hithű keresztény, ateista, bűnöző, zsaru, tévéárus, orgonista és üzletember is. Sokáig probléma, hogy ki kire hajlandó hallgatni, kiben lehet maradéktalanul megbízni, meg hogy hogyan bír ennyi különböző ember együttműködni egy közös cél érdekében.

Mindig jön valami kisebb mellék-konfliktus is, ami csak még inkább veszélyessé teszi a helyzetet mindenki számára. Ilyen például a terhes nő esete, a kimenő biztosíték vagy a plázával szemben lévő fegyverbolt tulajdonosa, akinek megpróbálnak segíteni. A szeretteik elvesztése elképesztő, őrült cselekedetekre sarkallja ezeket a férfiakat és nőket; a túlélésért folytatott harc pedig lassan egyre kevesebb emberi érzést hagy meg nekik. Viszont mindenki eléggé fél ahhoz, hogy ne akarjon egyedül lenni, így végül minden vitás helyzetet a többség akarata (vagy ereje) dönt el. Itt nem számít, hogy ki "rossz" és ki "jó", mindnyájukat ugyanaz a csapás sújtja, korra, nemre, stb.-re való tekintet nélkül...

A színészek közül Ving Rhames a legjobb, őt az első pillanatban megkedveltem, azt gondoltam, "ez az én emberem". Egy igazán tökös legény, de mégsem nagypofájú, nem izomagyú, alapvetően normális érdekek hajtják, csak meg kell tanulnia közösségben gondolkodni. Ereje, tudása minden helyzetben jól jön. Sarah Polley kezdetben kicsit idegesített, de aztán fokozatosan megkedveltem. Tetszett benne, hogy nem az a feltűnő szépség, de tehetséges, így az általa megformált hétköznapi nő igazán hiteles alak. Jó volt még Michael Kelly is, ő a "rosszfiú", de aztán persze megtanul együttműködni, a végére már szurkoltam neki. Meg kell még említeni Ty Burrellt, aki a tapló üzletember, meg a két fiatal csajt, Lindey Booth-t és Kim Poirier-t, mert ők meg jól néznek ki:D Ismert arc a Vészhelyzetes Mekhi Phifer, Matt Frewer (Töketlenek, Watchmen), a valószínűleg csak nekem ismerős Boyd Banks (Jason X), valamint az eredeti film három főhőse is látható egy-egy beugrás erejéig. Mind a hárman a tévében láthatóak: Ken Foree a televangelista, Tom Savini a sheriff, Scott H. Reiniger pedig a tábornok.

Amiről még mindenképpen szólnom kell, az a humor, ugyanis sikerült pár igazán remek poént becsempészni a vérfürdő-mentes pillanatok közé. /Azért ne a Rémálom az Elm utcában vicceire gondoljunk:)/ Ezek a felhőtlenebb pillanatok kellenek is, mert egyébként rengeteg sokkoló meg brutális eseményt láthatunk. Ana útja a városon keresztül elég nyomasztó, után a pedig a plázában a dagadt nős rész meg a szülés marhára mellbevágóak; bár lehet hogy csak azért, mert én a Rendezői Változatot néztem, ami rondább a mozisnál:D Szóval a belezés-kedvelők sem fognak unatkozni, a vér fröcsög rendesen... A direktor úrra jellemző lassítások itt még nem annyira markánsak vagy fontosak, de már megjelennek; ezen kívül megtapasztalható az általa remek érzékkel megválasztott kísérőzenék használata.

Érdekességek: Romero forgatókönyve volt az alap, de nem abból készült a film. A mester egyébként a futó zombik mellett még néhány egyéb részletbe is belekötött, de összességében tetszett neki a végeredmény. Snyder önreklámként becsempészte az általa forgatott Subaru WRX-hirdetést a speciális híradás elé a szőke hősnő tévéjébe; valamint ő játssza a Fehér Házi kapcsolásnál az egyik napszemüveges kommandóst. A nem sokkal ez előtt bemutatott, megbukott House of the Dead miatt a produkció költségeit jelentősen megnyirbálta a Universal. A helyszínül szolgáló plázát bezárták, lebontásra ítélték, tehát nem működött, ellentétben a '78-as mozi helyszínével. A készítőknek renoválniuk kellett a belső helyiségeket, ezen kívül ki kellett találniuk boltokat is, mert csupán két valós cég adta nevét a műhöz. A forgatás után az épület nagy részét lerombolták. A Dawn of the Dead legtöbb jelenetét időrendi sorrendben vették fel. A jelmezeket David Cronenberg nővére, Denise tervezte - amint megláttam a nevét a stáblistán, tudtam, hogy közük van egymáshoz:) Az említett lista betűinek megformálásához valódi emberi vért használtak. A zombik tervezéséhez kórbonctani fotókból merítették az inspirációt, azonban egy-két másodpercnél tovább egyiküket se mutatják közelről - a rendező szerint úgy már túl emberinek tűntek volna.

A kövér nőt valójában egy férfi játszotta. (Egyébként ez a rész kicsit hülyeség, mert hihetetlen, hogy nem jöttek rá azonnal, hogy neki alig van hátra pár órája, meg hogy már félig így is zombi. Lerí róla!) Rengeteg utalás van az eredeti Holtak hajnalára, ezek egyike például a felbukkanó helikopter, ami pont olyan, mint ami az említett '78-as alkotásban szerepel. A Glen nevű karakter halálának oka bizonytalan, de elvileg kitöri a nyakát. Amikor Ana összevarrja a rendőr sérülését, azt egy valódi nővér csinálta, a Ving Rhames karjára erősített protézisen. A hölgy azonban félreérthetett valamit, merthogy mélyre szúrt és hozzávarrta a műbőrt Rhames valódi bőréhez - ő azonban nem szólt egy szót se. A kibuggyanó testnedv nem effekt, hanem a színész vére. (Különben ha már ennél a bizonyos sérülésnél tartunk: Miért mutatják premier plánban, ahogy megvágja őt a szökőkút? A zombi, akivel harcol, vérzik és azt hittem a vízzel összekeveredett vér a sebén keresztül megfertőzi a négert, de ez mégse hat rá, nem alakul át. Akkor meg minek mutatták olyan hangsúlyozottan?) A tesztvetítésen a közönség leszólta a befejezést, ezért ezt kicsit megváltoztatták - erről még lesz szó! Rhames és Michael Kelly egyébként együtt játszottak az új Kojak-szériában, előbbi a címszereplő, utóbbi Crocker volt.

A Holtak hajnala 28 millió dollárból készült és 102 milliót hozott be. A kritikusoknak tetszett, ez indította el Zack Snydert a pályáján. random guy85 írja az imdbn: "Zack Snyder véghezvitte a lehetetlent és csinált egy újrát, ami nem szar, és ezért minimum vastapsot érdemel." Egyetértek vele, nekem tetszett a Dawn, minden benne van, ami egy jó horrorhoz kell: literszámra folyik a művér, ronda szörnyek jönnek, izgalmas események történnek, van pár remek poén és még el is gondolkodtat (nem annyira, mint az eredeti, de mégis). Az eddigi egyik legjobb remake, amit láttam, érdemes HD-ben nézni! Aki szereti a zombis mozikat, annak tutira tetszeni fog, de ha valaki a rendező miatt nézné meg (fogalmam sincs, van-e ilyen rajtam kívül), az talán csalódik majd, mert ez még kevésbé snyderes:)

Pontozás:

imdb: 7.4

Szerintem: 5/5

Hírek:

- A siker hatására elkészült a folytatásnak, az Army of the Deadnek a forgatókönyve. Ezt azonban nem Snyder rendezi majd, ő csupán mint író és producer vesz részt benne. Állítólag a Warnernél készül, Matthijs van Heijningen keze alatt és Las Vegas az új helyszín...

- Zack Snyder a Man of Steel mellett a 300 folytatásába is beszállt. A Battle of Artemisia 2013-ban készül el, Zack bácsi a forgatókönyvet készíti, meg pénzeli a produkciót. (Ebből lett A birodalom hajnala, amit láttam és írtam is róla.)

- George A. Romero Dario Argento forgatókönyve alapján ismét horrort rendez, melynek címe Deep Red.

- Ving Rhames rengeteg filmben bukkan fel jövőre. Az alábbi borzongatós alkotásokban láthatjuk: Piranha 3DD (David Hasselhoff-fal), Zombie Apocalypse, Seven Below (Val Kilmerrel és Luke Goss-szal, a sztori szerint egy csapat ismeretlen akaratlanul 100 évet repül vissza a múltba). Ezekben az akciófilmekben is találkozhatunk vele: Mission: Impossible - Fantom protokoll, In Security (ebben egy a tönk szélén álló biztonsági szolgálat emberei házakat kezdenek kirabolni, vígjáték jellegű akciófilm, a főhősök közt Clea DuVallal); valamint megpillanthatjuk még egy thrillerben, a Silver Cordban, szintén Val Kilmerrel; és egy drámában, a Life Outside-ban, ahol Danny Trejo és Vinnie Jones oldalán játszik.

- Michael Kelly szerepet kapott a Man of Steelben. (Megnéztem, csináltam róla cikket, de nagyon nem tetszett.)

- Tom Savini maszkmesterként és mellékszereplőként erősíti a Redd Inc. névre hallgató horrort.

- Ken Foree újra Rob Zombie-val dolgozik, a Lords of Salemen - találjátok ki a műfaját:D

Ma a Hívatlanokat nézem, azt viszont legkorábban csak vasárnap olvashatjátok, mert holnap nem leszek itthon. Továbbra is várható még a The Ruins, és asszem most ráállok erre a horror-vonalra, mert nagyon belejöttem:)

Ja és még valami: Nézzétek végig a stáblistát, mert abban van a Dawn of the Dead tényleges befejezése!

Szólj hozzá!

Címkék: horror


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr43336568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása