Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (347) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (89) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2014.10.30. 18:51 Tévésámán

Adéle élete (La vie d'Adèle – Chapitres 1 & 2, Blue Is The Warmest Colour, 2013)

posters.jpg

Ha hiszitek, ha nem, ezt Adéle Exarchopoulos miatt akartam látni. Már az Elhúztak a felnőttek, miénk a pálya!-ban felfigyeltem rá, és kíváncsi voltam, hogy felnőttként is olyan remek teljesítményt tud-e nyújtani, mint gyerekként. Ugyanakkor persze érdekelt a sztori, én se vagyok fából és szerintem elég sokan hallottátok a híreszteléseket a látnivalókról és ez tényleg kell. Kell, mert máskülönben ez a fantasztikus alkotás eltűnt volna a süllyesztőben, ami nagyon nagy kár lenne! Akkor kezdjünk is neki, mint egy nagy tál finom spagettinek!

FIGYELEM: Ez a film csak 18 éven felülieknek szól!

A középiskolás Adéle (A.E.) mindennapjai átlagosan telnek, úgy, mint bárki másé. Tanul, a barátaival beszélget, unatkozik a suliban, stb. Aztán miután a többi lány felvilágosítja, hogy az egyik jóképű srácnak tetszik, összejönnek, ám boldogtalan ebben a kapcsolatban. Szétmennek a fiúval és közben Adéle érzi, hogy valami nagyon hiányzik az életéből, míg egy nap rájön, hogy a lányokhoz vonzódik. Esetlen próbálkozásai közben összeismerkedik a magabiztos, csábító és idősebb Emmával (Léa Seydoux), akivel lassan egymásba szeretnek. Életük boldognak tűnik, de közben a hősnőnek még mindig el kell elfogadnia önmagát és úgy érzi, a környezete előtt képtelen felvállalni leszbikusságát, ezért eltitkolja, és ebből kifolyólag a férfiak udvarolnak neki. Közben Emma oldalán úgy érzi, mindene megvan, de vajon meddig tarthat a felhőtlen idill?

maxresdefault_1.jpg

Mielőtt elkaszálnánk cikkem tárgyát, mint egy újabb, divatos leszbi-filmet, le kell szögeznem, hogy ez csak részben szól a másságról. Inkább egy mai fiatal nő útkeresését, önmaga megismerését, az első szerelmet, a testi örömök felfedezését, a megtört szívet, a szálló lelket mutatja be. Közben pedig szó esik ételekről, borokról, filozófiáról, művészetről, munkáról, gyerekekről, családról, filmekről, zenéről, szóval mindenféléről, amiről a valódi emberek beszélgetnek. Ez itt a kulcsszó: VALÓDI. A La vie d’Adéle annyira reális, mintha csak dokumentumfilm lenne. Nincsenek benne tökéletes fogsorok és kockahasak, senki sem ébred lenyűgöző sminkben és belőtt hajjal. Ledönti a tabukat és közben mégse mutat olyat, ami távol állna bárkitől is. Persze most lehetne hőbörögni, hogy a homoszexuálisok így meg úgy, de a film kb. negyedétől már teljesen lényegtelen, hogy a párt két azonos nemű alkotja. Heteroknak ugyanúgy vannak problémáik a főnökeikkel; féltékenykedhetnek, ha egy vonzó személy közelében érdeklődőnek látják a párjukat; vannak vágyaik, félelmeik, mindennapi örömeik vagy bosszúságaik.

tumblr_mnbvc8UxMJ1rbpxaxo1_500.jpg

A homoszexualitás persze lényeges motívum, de a Blue Is The Warmest Colour nem küzd az elfogadásért, vagy jogokért, hanem a szerelmet tárja fel, ami jelen esetben éppen két lény szerelme. Szerintem ez annyiban mindenképpen nagyon jó, hogy a nők alapvetően érzelmesebbek, mint a férfiak, ezért két nő kétszer annyi érzelmet tud közvetíteni, pláne ha ilyen jó színészek is, de erről majd később. Az „élete” megjelölés igen helytálló a címben, mert annyi mindent láthatunk: Adéle hazamegy, elindul, órán van, alszik, eszik, a körmét lakkozza, tanul, főz, busz után szalad, randizik, éppen csak az amerikai filmekben megszokott zuhanyozós jelenet marad ki. A címszereplő szenved, amíg rá nem jön, mi van vele; egyedül marad, dühös, értetlen és még miután tisztába kerül önmagával, akkor is valahogy szégyelli a másságát, zavarba jön tőle. A szex szintén fontos elem, van három rendkívül nyílt szerelmeskedési rész, plusz Adéle erotikus álma – ezeknél lehet viszolyogni, lehet élvezkedni, de ha már az életet mutatják be, akkor ez az egyik legfontosabb dolog benne. Amit látunk, az egyébként mindig olyan, amit a főhős él meg, vagy valahol hozzá közel történik és ő is látja, ám sokszor direkt elfednek részleteket előlünk. Érdekes módon a sztorit úgy állítják be, hogy azt érezzük, Adéle-nek van igaza, útja a helyes út, megértjük a motivációit, ám ha belegondolunk, sokszor ösztönök vezérlik, nem használja a fejét.

Adele+Exarchopoulos+La+Vie+Adele+Press+Conference+IIvxKCJTqGYl.jpg

Exarchopoulos beváltotta a hozzá fűzött reményeimet, hiszen egyrészt vonzó fiatal nővé érett, másrészt pedig elképesztően játszik, 100%-ig azonosult a szerepével. Léa Seydoux-ból süt a szexualitás, még amikor meg sem próbálkozik azzal, hogy szép legyen, akkor is szinte lehetetlennek éreztem levenni róla a szemem. A kettejük közti összhang bámulatos, elérik, hogy minden egyes érzelmet átéljünk velük, átérezzük a kapcsolat alakulását szinte percről-percre és elfelejtkezzünk róla, hogy amit látunk, az „csak egy mozi”. Ez a színészet magasabb foka, amikor a karakter és az életre keltője totálisan egyé válnak a vásznon – legutoljára ezt Heath Ledgertől láthattuk a The Dark Knightban. Na, olyan szintű alakítás van itt, mindjárt kettő. 

Érdekességek: A történet alapját Julie Maroh 2010-es grafikus novellája, a Le Bleu est une couleur chaude adta; a forgatókönyvíró-rendező Abdellatif Kechiche, a másik író és a vágó az állandó társa, Ghalia Lacroix volt. A direktor eredetileg egy francia tanárnőről akart filmet forgatni, ám aztán ráakadt Maroh alkotására és a kettőt összekötötte.

Lea-Seydoux-In-Dolce-Gabbana-La-Vie-DAdele-Cannes-Film-Festival-Photocall.jpg

Exarchopoulos és Seydoux között 8 év különbség van. A forgatókönyvet csak egyszer olvasták el, a rendező ugyanis ösztönözte őket, hogy improvizáljanak, ne ragaszkodjanak a szöveghez, reagáljanak és cselekedjenek minél természetesebben. Nem voltak sminkesek, a két nőt a játékidő nagy részében make-up nélkül láthatjuk, ez fokozza a realitást. A kamerák általában akkor is forogtak, mikor Exarchopoulos hivatalosan nem dolgozott, sok felvétel ezek közül olyan jó lett, hogy bekerült a kész műbe, ám mivel ezekben a valódi nevén szólították a többiek, ezért végül a karakter nevét Clementine-ről Adéle-re változtatták. A változtatásról egyesek feltételezik, hogy a társadalmi al-mondanivaló miatt történt, révén az Adéle arabul igazságot jelent, ez elhangzik a sztoriban. A főhősnő alakítója amiatt kapta meg a szerepet, ahogyan evett:) A színésznők elmondták, hogy a köztük lévő fiktív kapcsolat bizonyos szinten valóssá vált és azóta nagyon szoros barátság fűzi össze őket.

large.jpg

Léa és a rendező több mint egy évet töltöttek Emma karakterének megalkotásával a forgatás előtt. Seydoux a felkészüléshez festészeti és szobrászati leckéket vett, művészeti és filozófiai könyveket olvasott, múzeumokba járt, valamint a férfiasabb megjelenés érdekében edzett és tanulmányozta James Dean meg Marlon Brando filmjeit. A haját minden nap újra kellett kékíteni, néha maga a rendező csinálta meg neki. Mikor a szőke lány kilöki a barnát a folyosóra, hallhatjuk az eltörő üveg csörömpölését – ez úgy megvágta Exarchopoulos-t, hogy mindent összevérzett, de a direktor mégsem volt hajlandó leállítani a forgatást. A színésznő később azt nyilatkozta, hogy ezt a részt volt a legnehezebb leforgatni. Adéle meghallgatása két hónapon át tartott: improvizálnia kellett, vagy hosszas beszélgetéseket folytatni a rendezővel, de olyan is volt, hogy ültek egy kávézóban és a férfi csak figyelte őt. 

A kezdésnél a sztori szerint Adéle 15 éves. Az evés visszatérő motívum, és nincs nyitó főcím; se zene, csak ha a szereplők hallják, kivéve az utolsó jelenet végét. A játékidő három óra, de két részesnek készült. Az egyik szex-szcéna felvétele tíz napig tartott, az erotikus részeknél a lányok vagina-protéziseket viseltek. Megközelítőleg 750-800 órányi felvételt rögzítettek a készítés közben. Az egymás mellett elsétálós részt százszor vették fel. Szintén többször felbukkanó motívum a szerelem és a szabadság felfedezése, valamint a társadalmi osztálykülönbségek bemutatása. Utóbbi egyértelműen a két családi ebédnél jelenik meg: Emma tehetős, felső középosztálybeli famíliája művészetről, szenvedélyről beszélget, miközben osztrigát esznek; a másik család pedig egyszerű spagettit fogyaszt és közben nehéz anyagi helyzetről, tanulásról folyik a szó. Egy másik érdekes észrevétel az Adéle nézeteinek változását bemutató két felvonulás. Az elsőn vegyes közösség, csupa fiatal vonul, együtt énekelve a francia kommunista párt himnuszát, több pénzt követelve az oktatásba; majd később jön a túl színes, dübörgő techno-zenével kísért meleg-felvonulás. (Különben ha megnézitek, látható, hogy az elsőn a lány jobban érzi magát, felszabadultabb.) Az angol címben szereplő kék szín folyton visszatér: ilyen a meleg-bárban a fény, Emma haja és szeme, a ruhák, valamint a beszélgetéseikben szereplő Picassonak volt egy híres kék korszaka. Majd lassan a szín eltűnik/a jelentése átalakul, ahogy a kapcsolat megváltozik. 

Lea-Seydoux-Adele-Exarchopoulos-Miu-Miu-Resort-2014.png

Kechiche munkamódszerét több forrásból érte kritika, és a stábtagok meg a színészek megerősítették, hogy rendkívül kemény, már-már embertelen tempót diktált. A legkisebb jeleneteket is százszor felvetette, hogy minél reálisabb legyen, a két hősnőt a végletekig hajszolta. A stábtagokat állítólag vegzálta, akadályozta a munkájukat, túlóráztatta őket és visszatartotta a fizetéseket. A forgatás alatt többen otthagyták a munkát, Adéle és Léa szintén elismerték, hogy nagyon nehéz körülményeik voltak, nem szívesen dolgoznának együtt Kechiche-csel a jövőben. A sok negatív reklám miatt a rendező úgy érezte, a bemutatónak nincs értelme – szerencsére tévedett. 

A grafikus novelláról 

Julie Maroh 19 évesen kezdett el dolgozni a Le Bleu est une couleur chaude-on és öt éven át készítette. Az első kétharmada a filmnek hasonlít a képregényre, de a befejezés teljesen más. A művésznőnek tetszett a mozgóképes változat, de a szexjelenetek nem: „a heterok azért nevetnek rajta, mert nem értik, a melegek meg azért, mert nem elég meggyőző”. 

lea-seydoux-adele-exarchopoulos-interview-5.jpg

Vissza a mozgóképhez: Az Adéle élete 4 millió euróból lett, kis híján 15 és félmilliót hozott vissza. A kritikusok imádták, sokan közülük 2013. legjobb filmjének kiáltották ki. Cannes-ban megkapta az Arany Pálmát, ráadásul először úgy, hogy a rendezőnek és a főszereplő színészeknek ítélték oda. Szintén ez volt az első alkalom, hogy az Arany Pálmát képregény-feldolgozás kapta. Emellett a Nemzetközi Filmkritikus Szövetség is elismerte egy trófeával. Ugyanakkor a hosszú és részletes szexjelenetek sokkot okoztak - valószínűleg ezek miatt nem került bemutatásra itthon (se). A 39. Cézár-díjátadón Adéle Exarchopoulos elnyerte a Legígéretesebb Színésznőnek járó kitüntetést. Végül idéznék egy kritikát, ami fontos, hogy megértsük ezt az alkotást. A Movie Room Reviews weboldalon ezt írták róla: „Ez a film nem a homoszexuálisokkal szembeni intoleranciáról szól, vagy arról, hogy milyen leszbikusnak lenni. Inkább arról, hogy milyen, ha szeretnéd felfedezni magadban ezt a dolgot, amiről tudod, hogy benned van, miközben a fiatalság furcsaságával is szembe kell nézned.” 

Összefoglalva a véleményem: Az igazi filmművészet remeke, ki merem jelenteni, hogy tökéletes alkotás. 

Pontozás: 

imdb: 7.8 (3 év alatt 0.1-et csökkent.)

Szerintem: 6/5 

Hírek: 

- Várható a film Speciális Kiadása. 

- Adéle Exarchopoulos következő munkája a The Last Face című dráma, amit Sean Penn rendez, a főbb szereplők közt Charlize Theront és Javier Bardemet láthatjuk majd. 

- Léa Seydoux szerepelni fog a közelgő Bond 24-ben, nem lennék meglepve, ha ő alakítaná a 007-es legújabb halálos szépségű ellenfelét; valamint az igen érdekesnek hangzó romantikus sci-fit, a The Lobstert erősíti. Utóbbira idézőjelben rákeresve oldalt kijön az a cikk, ahol leírtam, miről szól. (A homárt láttam, nagyon más volt, mint amire számítottam...)

Ma lesz Bill Murray új filmjének, a St. Vincentnek a bemutatója, ezt mindenképpen meg fogom nézni, ha nem is ma, de valamikor a hónap folyamán, egyebet egyelőre nem ígérhetek biztosra. 

Szólj hozzá!

Címkék: dráma


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr656848777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása