Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: maisieswatch@gmail.com

Kategóriák

akció (139) áldokumentum (7) animációs (61) bekategorizálhatatlan (5) dokumentum (14) dráma (320) fantasy (137) háborús (18) hill (20) hírek (77) horror (196) kaland (78) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (79) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (3) rövidfilm (12) sci fi (148) spencer (26) sport (37) szatíra (9) szuperhős (105) thriller (62) történelmi (34) vígjáték (474) western (9) zene (59)

Friss topikok

2014.07.22. 21:14 Tévésámán

Juno Temple születésnapjára - Lovelace (2013)

lovelace bluray.jpg

Mit lehet tenni, ha kedvenc színésznőm olyan alkotásokban szerepel, amiknek tulajdonképpeni főszereplőit nem kedvelem? Bizony akkor az áll elő, hogy erőt kell vennem magamon, ha látni akarom őt és meg kell néznem valamit, amiben csak mellékszerepet játszik – van, amikor megéri, van, amikor már kevésbé… 

Hogy közelebb kerüljünk a témához, ki lehet jelenteni, hogy a pornó mindenkinek szerepet játszik az életében. A pornófilm megközelítőleg egyidős a „normális” mozival és ahogy az utóbbi, ez is a néző igényeit kívánja kielégíteni, csak éppen másféléket. No de vajon gondolkoztunk-e már azon, hogy kik lehetnek azok, akik az efféle szexfilmekben játszanak? Mi jár a fejükben, hogyan zajlik egy ilyen forgatás és így tovább. Nos, a ’70-es évek egyik ellentmondásos sztárjának, Linda Lovelace-nek eme némileg fiktív mozgóképes biográfiája ezekre a kérdésekre keresi a választ… 

amandagq080613sp.jpg

A 20 éves Linda (Amanda Seyfried) szüleivel él, nemrég költöztek a helyszínt adó kisvárosba és éppen próbál beilleszkedni. Többször is összefut az idősebb Chuckkal (Peter Sarsgaard), aki nagy érdeklődést mutat iránta, a lány pedig lassacskán enged neki. A férfi első látásra minden tekintetben nagyszerű partner, Linda pedig feleségül megy hozzá, ám minél több időt töltenek el együtt, annál jobban felszínre kerül Chuck igazi arca. Drogok és erőszak kövezik ki az útját, pénzét striciként szerzi és ráveszi nejét, hogy a nászi ágyban tanúsított tehetségét pornófilmekben kamatoztassa. Az immár Linda Lovelace művésznévvel ellátott nő első mozija, a Mély torok hatalmas sikernek örvend, ám a csillogás mögött könnyek és vércseppek rejlenek. Vajon meddig bírja a férje zsarnoki önkényuralmát, és ha fellázad, győzhet-e?

Történelmi tény, hogy az 1972-es Deep Throat című mozi pornográf jellege ellenére hatalmas bevételt hozott a pénztáraknál, ehhez hasonlót pedig azóta sem sikerült egyetlen hasonló alkotásnak sem elérnie. Azonban 40 éve még nem volt olyan a világ, mint ma, egy pornószínésznőnek korántsem volt annyira egyszerű kiugrania a szakmájából, Lindát magát pedig személyes tragédiák sora kötötte a szexiparhoz, amit végül csak óriási erőfeszítés és egy évtizednyi megpróbáltatás után tudott elhagyni. Ez a foglalkozás még ma is sok életet tesz tönkre, így végülis a mondanivaló aktuális – amennyiben igaz, hiszen a Lovelace végső soron arról szól, hogy ezt a nőt belekényszerítették ebbe a szerepbe és kihasználták, amíg csak tudták. (Erről még lesz szó.) 

juno-temple-premiere-lovelace-03.jpg

Ha félreteszem a tényt, hogy Juno Temple alakítja Patsy-t, a címszereplő legjobb barátnőjét, akkor még az ismert arcokat felvonultató stáblista ellenére sem tudok semmit felmutatni, ami miatt érdekelt volna ez a mű. Eléggé kettős struktúrájú filmről van most szó, ami sokkal jobb lett, mint amire számítottam. Ugye, ott a hősnőt játszó Amanda Seyfried, aki sohasem tetszett, ezért egyetlen moziját se néztem meg, pedig például A lány és a farkas egészen ígéretesnek tűnt. Mivel korábbi tapasztalatom nem volt vele kapcsolatban, ezért meglepődtem, hogy egészen tehetséges, bár alapvetően a karakterből fakadóan kedvelni fogja őt a néző, mert bizony, itt a „rosszlány” a „jófiú”. Peter Sarsgaardnak remek érzéke van a negatív figurák életre keltéséhez, ezt ismét bebizonyítja, ráadásul mind ő, mind Seyfried producerkedtek is. Kettejüket Ms. Temple mellett az alábbi színjátszók segítették a sztori megformálásában: Sharon Stone (Linda anyja, felismerhetetlen), Debi Mazar (Dolly, a Mindörökké Batmanben Kétarc goth csaja), Eric Roberts (a hazugságvizsgálós), Hank Azaria (Gerry), James Franco (Hugh Hefner), Wes Bentley (fotós) és Robert Patrick (Linda apja, a Terminátor 2. T-1000ese). Valamint ki kell emelnem a maffiózó Anthony Romanot alakító Chris Noth-ot, aki az egyik legjobb teljesítményt nyújtja. A rendezéssel a mindig együtt dolgozó Rob Epstein - Jeffrey Friedman-párost (Üvöltés) bízták meg, a forgatókönyvet pedig Andy Bellin írta - neki ezen kívül mindössze egy rövidfilmben volt ugyanilyen funkciója, érthetetlen, miért bízták rá ezt.

hbz-sundance-012313-Lovelace-Juno-Temple-Amanda-Seyfried-lgn.jpg

A játékidő első felében egy egészen vicces, szórakoztató bemutató bontakozik ki előttünk Linda életéről, amiben azonban csak halványan érintik a borzasztó valóságot és ez a pozitív alaphangulat előkészíti a nagy váltást, amikor később megnézhetjük, mi történt az egyes jelenetek között, amit addig nem láthattunk. Ez a pálfordulás igen erőteljes hatással van a nézőre, pláne ha korábban semmit sem tudott Lovelace-ről. Cikkem tárgya egyébként azon ritka mozik közé tartozik, ahol működik a hangulatváltás, és amennyire utánajártam a dolognak, igen jól mutatja be az eredetileg Linda Boreman névre hallgató hölgy kálváriáját, a saját szemszögéből, ám ezen események hitelességét a mai napig vitatják… 

Érdekességek: Megfigyeltem, hogy sose csinálnak mozikba szánt életrajzi filmet olyanról, aki még él, ha mégis, akkor közben meghal, lásd pl. legutóbb az Angelina Jolie-féle dokumentum-mozi kulcsfiguráját, Louis Zamperinit. A Lovelace zenéje nagyon jó, hiszen a ’70-es évek muzsikája csendül fel benne, köztük például a szerintem megunhatatlan Spirit in the Sky Norman Greenbaumtól. Az orális szexet imitáló jelenetekben Seyfried egy nyalókát szopogatott:P A szerepéhez való felkészüléshez megnézte a Deep Throatot, elolvasta Linda Boreman könyveit, megtekintette a vele készült interjúkat és beszédtanár segítségével megtanulta a New Yorkban hallható akcentust. A mozi történelmi hitelességét többen is kérdőre vonták, többek közt a Mély torok rendezőjének fia, Gerard Damiano Jr., és Eric Danville, a hivatalos Lovelace-életrajz írója. Egy vicces név a mellékalakok életkeltői közül: LisaGay Hamilton (Marsha, a gépírónő).

Linda_Lovelace_and_ChuckTraynor.jpg

A valódi Linda Lovelace 

Linda Susan Boreman 1949-ben született. A filmben látható dolgok közül saját állításai szerint rengeteg tényleg megtörtént vele, ameddig Chuck, vagyis Charles Everett Traynor (1937-2002) hatása alatt állt. 

Linda vallásos neveltetésben részesült, a gimiben Miss Szent Szentnek csúfolták, mert nem engedte közel magához a randikon a fiúkat. (Patsy az elején így nevezi őt, amikor napoznak.) 20 éves korában tényleg szült egy gyermeket, akit örökbe adtak. Az 1972-es Deep Throatban megfigyelhetőek zúzódásnyomok és sebek a lábain, amiket a férje veréseiből szerzett, sőt, Chuck a forgatáson is eltángálta az asszonykáját. A Mély torok az egyetlen pornó, ami ekkora sikert ért el a mozikban, még a New York Times is írt róla egy kritikát. A Pussycat Theater mozikban tíz éven át vetítették, naponta többször, majd ez lett az első ilyen jellegű mű, amit kiadtak videokazettán, mondanom sem kell, ismét óriási bevételt termelt. A főszereplőnő 1250 dollárt kapott, ám ezt lenyúlta az ura. Állítólag a teljes bevétele 600 millió dollár volt, ám erre valódi bizonyíték nincs. Linda aztán jóval később ezt mondta róla: „Ha megnézed a Deep Throatot, azt látod, ahogy megerőszakolnak. Bűn, hogy ez a film még mindig látható, az egész forgatás alatt pisztolyt fogtak rám.” 

1973. és 1974. között Linda pózolt a Playboy, a Bachelor és az Esquire Magazinoknak; 1974-ben megjelent két életrajzi írása, amik a pornózás előtti időket mutatják be, az egyik az Inside Linda Lovelace, a másik a The Intimate Diary of Linda Lovelace

Traynorral való viszonya a félelemről és az erőszakról szólt számára. Azt mondta, férje fegyverrel kényszerítette prostitúcióra és pornográfiára, számtalanszor megverte (például a házasságkötésük előtti napon) és pénzért megengedte, hogy megerőszakolják őt. 1971-ben például öten egyszerre tették magukévá a legkevésbé sem intim módon, Chuck pedig pisztolyt szegezett Lindára és megfenyegette, hogy megöli, ha ellenáll. Amíg együtt voltak, a férfi folyamatosan sakkban tartotta feleségét, hol az életét, hol a családja életét fenyegetve. Társaságban a nő nem szólalhatott meg és engedélyt kellett kérnie, ha wc-re akart menni, ahová a párja követte és megfigyelte. Boreman háromszor próbált meg elszökni Traynortól, de csak negyedszerre sikerült neki. Így kommentálta akkori helyzetét: „Szó szerint fogoly vált belőlem, sosem kerülhettem ki a látóköréből (..). Rajtam fekve aludt, lehallgatta a telefonhívásaimat és egy 45-ös kaliberű puskával célzott rám közben. Megvert és nap mint nap lelki terrornak tett ki. Tönkretette a kapcsolataimat más emberekkel és kényszerített, hogy hozzámenjek, az ügyvédje tanácsára.”

1980-ban került a boltokba az Ordeal című kötet, amiben Boreman kendőzetlenül mesélt erőszakos múltjáról. Pornográfia-ellenessé vált, feminista csoportoknak és főiskolásoknak tartott előadásokat, valamint a kormány több ízben meghallgatta őt ebben a témában. Azt mondta, hogy hiába használták fel példának a pornográfia-ellenes mozgalmakban, sosem segítették őt anyagilag, ám ők maguk a nevével pénzhez jutottak. Felnőtt filmes kollégái elítélték a nézetei miatt. Eric Edwards, akivel több kisfilmben szerepelt vele együtt (köztük egy bestiality-mozgóképben is, amit Linda tagadott, ám a bizonyítékok egyértelműek voltak), azt állította, hogy Boreman korlátok nélküli, patologikus hazudozó; Gloria Leonard pornószínésznő szerint pedig „egyetlen döntéséért sem vállalta a felelősséget, mindent a pornó számlájára írt”. Közben viszont egy pszichiáter, Judith Lewis Herman az Ordealből kimutatta, hogy Lovelace poszt-traumás stressztől szenvedett, ám arra már nem sikerült rájönnie, hogy ezt Traynor okozta, vagy még korábban a szülei. Linda második házassága Larry Marchianoval szintén rosszul sikerült, bár nem annyira, mint az első, két gyerekük született, 1996-ban váltak el, de utána még tartották egymással a kapcsolatot. 

Linda Boreman 2002-ben halt meg, autóbalesetben. Érdekesség, hogy ez a második ilyen szerencsétlenség volt, amit átélt, ám ez végzetesnek bizonyult számára. Chuckkal három hónappal később szívroham végzett. Linda alakját megörökítették két színpadi műben, az egyik a Lovelace: A Rock Musical, amit 2008-ban mutattak be; a másik a The Deep Throat Sex Scandal, amiben főszereplő, de a cselekmény inkább Mély torokbeli partnerére, Harry Reems-re koncentrál. 

lovelace-01.jpg

És most ugorjunk vissza a fikcióhoz: A Lovelace megközelítőleg 10 millió dollárból lett, de csak másfél milliót hozott vissza, a kritikusoktól vegyes értékeléseket kapott. A színészek játékát általában díjazták, ám a cselekmény már nem nyerte el a tetszésüket. 

Az első fele szórakoztató, a második fele vegytiszta dráma, szóval érdekes mozi, az tuti. Amanda Seyfried hímnemű rajongóinak és a drámák kedvelőinek ajánlom, meg azoknak, akik rajonganak Linda Lovelace munkáiért. 

Pontozás: 

imdb: 6.2 

Szerintem: 5/5 

Hírek: 

- Rob Epstein és Jeffrey Friedman ismét biográfiát forgatnak, ennek címe Anita és Anita Bryant énekesnőről szól majd. 

- Amanda Seyfried a Panban és a Ted 2-ben látható jövőre, amiket én biztosan kihagyok… 

- Peter Sarsgaard és a Butchie-t alakító Bobby Cannavale Juno Temple-lel együtt dolgoznak a közelgő új HBO-szérián, ami a ’70-es évek rock ’n roll-világát mutatja be. (Ez lett a Bakelit, amit végignéztem, jobb oldalt a Juno Temple Rajongói Oldalon minden részről olvashattok elemzést!)

- Juno Temple-t az említett széria mellett az alábbi művekben láthatjuk hamarosan: Safelight (Evan Peters-szel és Ariel Winterrel), Sin City: Ölni tudnál érte, Len and Company (Rhys Ifans egy lemezproducer, Juno pedig egy drogos popsztár benne), Far from the Madding Crowd (klasszikus irodalmi feldolgozás) és Black Mass (valós eseményeken alapuló dráma egy bűnözőről, akinek a bátyja szenátor volt). (Mindegyiket láttam azóta és írtam is róluk!)

- Robert Patrick három horroron dolgozik: Eloise (kísértetesnek látszik), Hellions (halloweeni démon-járás) és Lost After Dark (slasher). 

- James Franco szólaltatja meg A kis herceg animációs filmben a Rókát, valamint szereplője, írója és rendezője a Black Dog, Red Dognak, amiről viszont még nem tudni, miről szól… 

- Wes Bentley az érdekesnek látszódó Welcome to Me dráma-vígjátékban bukkan fel legközelebb Kristen Wiig oldalán; valamint a Final Girl című akció-thrillerben, amit az ismert hollywoodi fotós/kliprendező Tyler Shields dirigál, a főszerepben Abigail Breslinnel. (Az első tényleg elkészült, láttam, jó volt.)

- Eric Roberts imdbs rezüméjén 73 új cím szerepel:O

Szólj hozzá!

Címkék: dráma


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr416535859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.