Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: maisieswatch@gmail.com

Kategóriák

akció (139) áldokumentum (7) animációs (61) bekategorizálhatatlan (5) dokumentum (14) dráma (320) fantasy (137) háborús (18) hill (20) hírek (77) horror (196) kaland (78) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (79) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (3) rövidfilm (12) sci fi (148) spencer (26) sport (37) szatíra (9) szuperhős (105) thriller (62) történelmi (34) vígjáték (474) western (9) zene (59)

Friss topikok

2013.10.15. 10:46 Tévésámán

Godzilla (Gojira, 1954)

gojira_poster_big.jpg

Íme, a beígért klasszikus remekmű. Kis híján 60 évvel ezelőtt emelkedett ki először a tengerből a legendás Godzilla, hogy a földdel tegye egyenlővé Tokiót. A radioaktív őshüllő azóta az óriásszörnyek királyává vált és megteremtette a kaiju műfaját, aminek legutóbbi világhírű darabja a Tűzgyűrű. Már egy hónapja megvettem ezt a lemezt, de sosem volt kedvem megnézni, vasárnap éjjel aztán leültem és elhatároztam, hogy na, most akkor azért is. Érdekes élménynek bizonyult, kár, hogy a vége felé már alig bírtam ébren maradni… 

Oto szigeténél több hajó rejtélyes körülmények közt eltűnik, amire válaszul a japán kormány tudományos expedíciót indít a titokzatos események felderítésére. A helyi öregek egy régi legendáról beszélnek, a szörnyről, aki a mélységből felemelkedve a szárazföldre jön, hogy emberhússal táplálkozzon… Hamarosan kiderül, hogy a Gojirának nevezett gigászi bestia tényleg létezik, és úgy tűnik, víz alatti atomrobbantások miatt hagyta el tengerfenék közeli otthonát. Míg egy neves tudós tanulmányozni szeretné, addig mindenki más azon gondolkodik, hogyan lehetne elpusztítani. Egy fegyver hozta létre a bestiát és úgy tűnik, csak egy másik pusztító találmány végezhet vele – de akkor mikor lesz vége a rombolásnak?

gojiracriterion2218.jpg

A legérdekesebb az, hogy a mára a trash-katasztrófa-mozik állandó szereplőjévé vált gumiszörny első színre lépése alapjában véve nem is szörnyes film, hanem egy allegorikus tiltakozás a tömegpusztító fegyverek, közelebbről a hidrogénbomba ellen. Japán máig a világ egyetlen országa, ami atomcsapást szenvedett el és 1954-ben bizony még nagyon élesen élt a Hiroshimában és Nagaszakiban történt felfoghatatlan pusztítás emléke; ám egy időben közelebbi esemény indította el a láncreakciót. A Lucky Dragon 5 névre keresztelt halászhajó 1954-ben egy a vártnál jóval erősebb, titkos amerikai víz alatti atomrobbantás körzetében tartózkodott, emiatt 23 fős legénysége súlyos sugárfertőzést kapott, a rádiós pár hónappal később meg is halt. Kiderült, hogy a teszt során elszabadult sugárzás megfertőzte a tenger halait, majd a széllel sodródva katonákat, halászokat és több sziget teljes lakosságát. Ez a történés indította el a Japánon végigsöprő nukleáris paranoiát, ami egy törölt projekt után végül a Gojirában csapódott le. A szörny maga a megtestesült pusztító atomenergia, aminek ő maga szintén az áldozata és ugyanazt a rombolást viszi végbe, amit a bombák tettek, csak lassabban. 

A történet elég egyszerű: A lényeg nem a rém mitikus mivoltán van, nem is a faja vagy az ereje a fontos, hanem hogy hogyan jött létre és hogy miért jött a felszínre. Az ismeretlen lény kétféleképpen hat az emberekre: A politikus el akarja tussolni, meg akarja semmisíteni, mielőtt bárki tudomást szerez róla; a tudós pedig szeretné megismerni a titkait, tanulmányozni ezt a páratlan teremtményt. Erről lehetne még tovább értekezni, de ez csupán egy érdekes mellékszál, így menjünk tovább, térjünk rá a romboló fegyverek aspektusára! Gojirát a hidrogénbomba "szülte", ennek megállíthatatlanságával tör előre Tokión keresztül, a legyőzéséhez egy újabb szuperfegyverre van szükség. Ekkor kerül előtérbe a háború nyomát magán viselő békés tudós, Serizawa (Akihiko Hirata), aki véletlenül alkotott meg egy olyan találmányt, ami, ha rossz kezekbe kerül, annak beláthatatlan következményei lesznek. Még ebben a vészterhes időben sem hajlandó bevetni Oxigén Elpusztító készülékét, mert fél az utóhatásától. Amikor végre mégis kötélnek áll, azt fiatalkori szerelme kedvéért teszi, és olyan módon használja kreálmányát, ami igazán tiszteletre méltó, már-már az ősi szamurájok becsületkódexét idézi. Nekem ez volt a legérdekesebb dolog. 

A speciális effektek adják a kaiju/tokusatsu mozik lényegét és bár látni lehet, hogy mikor mutatnak maketteket, de azok minden alkalommal kifogástalanok, részletesek, nagyon szépek, ahogy a pirotechnikai trükkökre sem lehet panasz; de még a szörny gumi hát-taréjai sem zökkentettek ki. Merthogy ennek a műnek rendkívül borongós, komoly hangvétele van, amit már a nyitó stáblista alatt hallható ijesztő üvöltések meg a súlyos lépések dörrenései festik alá. A fekete-fehér látványvilág csak tovább fokozza a mondanivalót és bár konkrétan nem történik meg a felelősök keresése, ez kimondatlanul is ott lebeg a levegőben: ki rendelte el a robbantásokat, ki szabadította ránk ezt az Isten csapását? Az emberek közül csak a két tudós alakja maradt meg igazán, a már említett Akihiko Hirata Serizawája, és Takashi Shimura Yamane-ja, aki tanulmányozni szeretné ezt a különös életformát. A történetet Tomoyuki Tanaka producer tengeri utazása ihlette, aki elgondolkodott, hogy vajon miféle teremtményeket rejthet a mélység? A sztorit Shigeru Kayama, a kor ismert japán thriller-írója vetette papírra, a forgatókönyv létrehozásában a rendező Ishiro Honda is segédkezett. (A lentebbi képen ő van.)

ishiro-honda.jpg

Érdekességek: A Toho Stúdió megrendelésére eredetileg a Lucky Dragon 5 incidensét akarták feldolgozni – ez végül a Godzilla nyitójelenetében öltött testet, ugyanis az első hajó olyan körülmények közé kerül, amilyenbe a valós halász-jármű, az oldalán a felirat pedig „No. 5.” . Ez volt az első olyan japán mozi, amihez storyboard készült (kis rajzok, amiken rajta van a teljes eseménysor, jelenetről jelenetre), ehhez rajzművészeket alkalmaztak, ami viszont pluszköltségeket jelentett. A Gojira az első kaiju (japán óriásszörnyes) mozi. A stúdió nem engedte, hogy színesben forgassák le, ez pedig utólag váratlanul pozitívan hatott a kész változatra, mivel a trükkökhöz szükséges kábeleket, csöveket meg ilyesmiket teljesen elfedte. 

A partra kivonuló harcosok valódi katonák, gyakorlatozás közben vették fel őket. Hondát és az effektmester Eiji Tsuburayát a hatóságok megállították és kérdőre vonták, amikor egy felhőkarcoló tetején Godzilla támadását tervezték meg, a körülöttük lévő nézelődők pedig megrémültek attól, amiről beszéltek. A forgatás alatt egy szovjet atomrobbantási kísérlet eredményeként radioaktív eső zúdult Japánra, ez abban a jelenetben csapódott le, amikor az Oto-sziget lakosainak azt mondja az egyik tudós, hogy ne igyanak a vízből, mert fertőzött. A fémtoronyban lévő tévéstáb riporterét alakító Masaaki Tachibana olívaolajat kent az arcára, hogy úgy tűnjön, izzad. A direktor az a technikus, aki az erőmű termében meghúzza a kart, amikor megpróbálják árammal sokkolni a rémet. A merüléskor valódi búvárokról készült anyagot vágtak össze a szárazon, díszletek közt létrehozott képekkel. A feliratozás szerint az egyik korai jelenetben a főhősnő a Budapest Vonósnégyes koncertjére megy. Az USA-ban 1956-ban mutatták be a filmet, ám újravágták és beleillesztettek egy csomó saját jelenetet, melyekben Raymond Burr (Ínyencfalat, Perry Mason-sorozat) egy amerikai riportert kelt életre, aki az események középpontjába kerül – az új változat címe Godzilla, King of Monsters.

gojira-godzilla.jpg

A Szörnyek Királya-rovat 

Címszereplőnk nevét elég sokáig nem sikerült eldönteni, elvileg még versenyt is hirdettek az elnevezésére. A végső döntés, a Gojira a japán gorilla (gorira) és bálna (kujira) szavak összeolvasztásából lett. A külsejéről sokáig tanakodtak a készítők, volt, aki óriáspolipnak akarta, volt, aki mutáns, majomtestű, gomba-szerű fejjel megvert akárminek, de aztán az 1953-as, nagy sikerű Pánik New Yorkban miatt inkább dinoszaurusszá tették. (A név a középső alakváltozathoz készült, de megmaradt.) A radioaktív leheletű bestia Stegosaurus, Iguanodon és Tyrannosaurus keveréke. A Godzilla névváltozatot nem az egyesült államokbeli forgalmazó, hanem a japán készítők találták ki. (A wikipedia szerint elvileg Godzilának kell ejteni a Gojirát, nem tudom, hogy ez tényleg így van-e.) 

Haruo Nakajima Hollywood.jpg

A szörny 50 méter magas, a megjelenítéséhez egy teljes testjelmezbe bújtatott embert használtak, aki miniatűr várost rombolt le. Egyetlen képsornál, mikor az óriás a farkával pusztít el egy épületet, akkor használtak stop motion technikát, az összes többi esetben a kaszkadőr Haruo Nakajima van a jelmezben. (A színes képen feljebb ő van.) Emberként is láthatjuk a szerkesztőségben, ahol egyike az ott lévő újságíróknak, valamint Ishiro Hondával együtt az erőmű vezérlőtermében tartózkodik. Az imdb szerint a hüllőt nem csak ő, hanem Katsumi Tezuka is játszotta, aki szintén zsurnalisztaként bukkan fel civilben. Az első jelmez majdnem 100 kilót nyomott és kb. két méter magas lett, ám rettentő kényelmetlen és merev volt, a külsejétől eltekintve egyáltalán nem felelt meg a céljának, ezért újat kellett csinálni. A második változat valamivel könnyebb lett, de így is elég súlyos, ezen kívül borzasztó meleg volt benne és a szellőzése sem lett kielégítő. Bele kellett építeni egy csatornát, ami a rengeteg izzadtság elvezetésére szolgált és biztonsági okokból egyhuzamban mindössze három percet tölthetett el benne a színész. A ruha hátából kábelek lógtak ki, amikkel a szájat és a szemeket lehetett mozgatni, bár bevallom, én úgy vettem észre, hogy nem mozog a szeme… A címszereplő víz alatti mozgását egy akváriumban vették fel, ami üres volt, ám a kamera és a rém között egy üvegfal mögött halak úsztak. Egy trükkfelvétel során Nakajimát véletlenül áramütés érte, szerencsére nem lett komoly baja. 1972-es visszavonulásáig minden filmben ő alakította Godzillát. A hatalmas mutáns hangját úgy hozták létre, hogy a hangtechnikus Akira Ifukube egy gyantával bevont nyersbőr kesztyűt húzogatott föl és le egy nagybőgő húrjain, majd visszhang-effekttel játszotta le. A lépései dörgését úgy csinálta, hogy üstdobot megcsomózott kötéllel csapkodott. 

gojira2.jpg

A Gojira 100 millió jenből készült, korának legdrágább japán filmje volt, hazájában 152 millió jent hozott vissza. A helyi kritikusok először igen negatívan reagáltak rá, de aztán az évek során egyre pozitívabban értékelték. Az USA-ban 2004-ben ismét bemutatták, az ottani közönség ekkor láthatta először a Raymond Burr-mentes változatot, ez további 412 ezer dollárnyi bevételt termelt - az amerikai kritikusoknak ez a verzió nagyon tetszett, Godzilla saját csillagot is kapott a Hollywoodi Hírességek Sétányán. Mára az egyik legjobb óriásszörnyes filmként tekintenek rá és a mozi történetének egyik sarokköveként. 27 folytatása született, nem számolva az utánzásait, a paródiákat és az 1998-as amerikai újrát. A méretes radioaktív őslényből popkultúra-ikon lett. 

Tetszett, mert Romero zombis munkáihoz hasonlóan a horrorisztikus külső mögött valós és égető problémára hívja fel a figyelmet. A mai napig látszik rajta, hogy mennyi munkát, pénzt és időt áldoztak rá, sokkal több van benne, mint azt az ember elsőre hinné. Egy nézést mindenképpen megérdemel a mozi szerelmeseinek! 

Pontozás: 

imdb: 7.5 (4 év alatt 0.2-t emelkedett.)

Szerintem: 5/5 

A dvdről: Egy újabb 100 Ft-os korongról van szó, amit a The Ladykillers-szel és a The Great St. Trinian’s Train Robbery-vel együtt vettem a turkálóban; ám ezt nem a Daily Mail, hanem a patinásabb The Guardian adta ki. Ennél fogva nincsen az elején üvöltő hangerejű céglogó és van menü, igaz, csak egyetlen funkcióval, a Lejátszással. Extrák ezúttal sincsenek, a szereplők japánul beszélnek, a feliratozás viszont nem tökéletes, egy helyen elírták a szöveget (tacktless) és csak minden második mondatnál jelenik meg az angol magyarázat. Végülis azért a lényeget lefordították… A Daily Mailes lemezeknél sokkal jobb kiadás, de nagyon fapadosnak számít, ám 100 Ft-ért ajándéknak tekinthetem. 

Hírek: 

- Három évvel ezelőtt a Legendary Pictures megvásárolta Godzilla jogait a Tohotól, az új remake gyártása most is gőzerővel folyik. A jelenlegi tulajdonos sajtóközleménye szerint a kritikailag megbukott ’98-as változattól elrugaszkodva ebben a részben visszatérnek a japán gyökerekhez. Bemutató elvileg jövő májusban… (Láttam, írtam róla.)

A héten sok izgi mozgóképet ad a tévé, ezek egyike a Hotel Transylvania, azt kinéztem magamnak, és lesz még pár másik alkotás is, amit talán megtekintek. Ezen kívül tervezem egy három cikkből álló sorozat elkészítését, amivel régi kedvenc színésznőm, Christina Ricci előtt tisztelegnék. Ebből az egészből viszont most még semmi nem biztos, de erre a hétre legalább egy plusz bejegyzést mindenképpen ígérhetek!

2 komment

Címkék: dráma sci fi


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr735569680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Miklós Keller 2018.09.27. 19:44:37

Ha tudsz németül, akkor bármelyik német DVD kiadás jó ebböl, a németek annak idején az eredeti japán változatot szinkronizálták és csak pár perced hagytak ki. Ha viszont már Blu Ray-ra váltottál akkor az amerikainak jobb a kép minösége, és benne van mind a kettö: a "King of the Monsters" és az erdeti Japán, normális angol felirattal.

Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2018.09.28. 09:12:32

@Miklós Keller: Köszönöm a tippet! Sajnos németből igencsak hiányos a tudásom...