Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: maisieswatch@gmail.com

Kategóriák

akció (138) áldokumentum (7) animációs (59) bekategorizálhatatlan (5) dokumentum (11) dráma (297) fantasy (134) háborús (16) hill (17) hírek (73) horror (195) kaland (74) katasztrófa (4) krimi (71) magyar (73) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (3) rövidfilm (11) sci fi (147) spencer (24) sport (37) szatíra (9) szuperhős (103) thriller (60) történelmi (28) vígjáték (462) western (9) zene (55)

Friss topikok

2018.11.01. 21:50 Tévésámán

Halloween – 20 évvel később (Halloween H20: 20 Years Later, 1998)

h201.jpg

Elérkezett a Halovén időszaka (tudom, hogy nem így kell írni, se nem így kell kimondani), ami nem egy magyar ünnep. Mi Mindenszenteket és Halottak napját tartunk, és ez jó lenne, ha így maradna, de azért az a szokás tetszik, hogy október-november fordulójának éjjelén nézzünk horrorfilmeket. Annyira már nem izgat ez a műfaj, ahogy a többi sem, mert mostanában a mozikat propaganda-szócsőnek használják, ellenben a régi időkben ez még máshogy volt. És ha már megvan a teljes Péntek 13-széria és a teljes Rémálom az Elm utcában a blogon cikk formában, akkor gondoltam, hogy megragadom az alkalmat, ugyanis a Paramount csatorna minden éjjel újabb Halloween-filmet ad és megnézem azt, amelyik még hiányzik innen. (Hétfőn egyébként Székesfehérváron az egykori Petőfi Moziban játszották A rémület éjszakáját, de arra valahogy nem vagyok kíváncsi.) Az előzőleg itt elemzett hatodik Michael Myers-féle ámokfutás igazán pocsék volt, ezért az elvárásaim alacsonyan repültek a H20-val szemben, éppen ezért kellemesen csalódtam benne. 

Éppen 20 év telt el azóta, hogy Michael Myers megpróbálta meggyilkolni húgát, Laurie-t (Jamie Lee Curtis) Halloween éjszakáján. Akkor nem járt sikerrel, ahogy a következő alkalommal sem, és a nőről azóta mindenki azt hitte, hogy halott. Azonban nagyon is él, Keri Tate álnéven egy elit magániskola igazgatónője, aki egyedül neveli 17 éves fiát, Johnt (Josh Hartnett). Ismét eljön az október 31, Laurie/Kerit a frász kerülgeti, miközben John bulizni készül a haverjaival. Ezen az éjszakán azonban ismét testet ölt a gonosz és Michael (Chris Durand) megint elindul, hogy megtalálja és kivégezze a testvérét. Vajon ezúttal sikerül neki? 

h204.jpg

A klasszikus sorozatgyilkos-mozi úgy néz ki, hogy adott a gonosz, meg a főszereplő, aki menekül előle és a végén lenyomja. Viszont mivel mindegyik rész erre épül, ezért ki kell találni valamit, ami fenntartja az érdeklődést: az egyik ilyen módszer a mítosz kreálása a gyilkos köré. Jason Voorhees élőholttá vált, akit aztán démonná avanzsáltak; Freddy Krueger hatalmának eredetét is többször megkísérelték megmagyarázni; illetve mindig jönnek azok, akik vagy újra akarják kreálni a legendás karaktereket, vagy megpróbálják lezárni a történeteiket, egyszer és mindenkorra. Néha az utóbbi két szándék egybeesik és így jönnek létre olyan alkotások, mint a Jason Goes To Hell vagy a Jason X.

A Halloweennél az alkotó John Carpenter sosem akart folytatást az 1978-as eredetinek, az ő nyomába lépők azonban mindig megölték majd felélesztették Michaelt. Az ötödik és a hatodik részben megkísérelték természetfeletti magyarázattal indokolni Az Árny (The Shape, ez az akkori megnevezése) megállíthatatlanságát; később Rob Zombie az elcseszett gyerekkorát okolta a motivációjáért, az itt tárgyalt hetedik részben viszont semmi ilyesmi nincs. Egyszerűen fogták a jól bevált receptet, összehozták az ismerős gyilkos-főhős-párost és körítettek köré egy tűrhető sztorit, amit megtűzdeltek számos horror-utalással és LL Cool J-vel… 

Mivel a második felvonásra nem emlékszem, a harmadik meg elrugaszkodik a korábbiaktól, így a negyediktől tudok kiindulni, ebből is csak úgy, hogy az imdb segített. Szóval ott azt mondják nekünk, hogy Laurie Strode halott, és ha minden igaz, akkor az ő lányának a lánya Danielle Harris figurája. Vagy valami ilyesmi, az a lényeg, hogy rokonok, mert mindig az Michael kiindulópontja, hogy a rokonait akarja megölni. No, itt megmagyarázzák nekünk, hogy Laurie azért él, mert csak megjátszotta a halálát, elhitette a világgal, hogy már nincs, de még így se tud szabadulni bátyja emlékétől. Viszont a felejtését könnyebbé teszi, hogy a készítők szerint a 4-5-6. epizódok meg se történtek, vagyis ez közvetlenül a második részt folytatja.

h202.jpg

A harcos anya-motívummal nem lehet mellélőni, erre épül a Terminator 2. és A bolygó neve: Halál is. Hősnőnk a fiát akarja megmenteni, de ez igazából csak a mellékszál, a főszál az, hogy le kíván számolni Michael emlékével. Erre igazán remek lehetősége nyílik, mert ezúttal nem csak az emlékével, hanem vele magával is örökre végezhet(ne, ha a producerek engednék). Emellé még jön a szokásos kanos tinik-vonal (ebben a Péntek 13. sokkal jobb), valamint a számos kikacsintás egyéb ijesztgetős mozgóképek felé. Ez utóbbi rögtön helyénvalónak tűnik, ha kiderül, hogy az ötletgazda az volt, aki a Sikolyt találta ki (róla még lesz szó). 

A történettel nincs gond, rémesen egyszerű, de érthető és logikus. Lényegtelen, hogy Michael honnan jön vagy mit tett eddig, az a fontos, hogy kicsoda Laurie, és ezt mind a forgatókönyv, mind Curtis játéka kitűnően megalapozza. Miatta és az életszerű fiatal figurák miatt az H20 nem válik bugyuta tinihorrorrá, ehelyett jó úton halad, hogy A rémület éjszakájának méltó folytatása legyen. A gyilkosságok nem túl változatosak és csak mérsékelten véresek, de legalább a nagy részüket megmutatják és nincsenek nyilvánvaló barmóságok. Egyszerűen azt adja, amit vársz.

A színészekről: Jamie Lee Curtis mellett sikerült visszahozni még egy alakot a ’78-as változatból, ez pedig Nancy Stephens, aki Marion Chambers Whittington nővért alakítja. Az első Halloweenben Michael megpróbálta megölni, de nem jött össze neki, itt pedig ő Dr. Loomis hagyatékának gondozója (Donald Pleasance 1998-ban már nem élt, ezért maradt ki a figurája). Ismertebb arc az említett Josh Hartnett, aki anno a Pearl Harbor idején az ügyeletes szépfiúként villogott, de a csillaga hamar leáldozott; a hasonlóan érdektelen Michelle Williams; valamint Joseph Gordon-Levitt, aki már itt külön kiemelést kapott, pedig csak egy egészen rövid időre ugrott be. LL Cool J a Háborgó mélységhez hasonlóan itt is a vicces néger figuráját játssza. Meg kell még említeni Charlie-t, vagyis a Jégviharban is felbukkanó Adam Hann-Byrdöt, illetve a helyi jócsajt, Jodi Lyn O’Keefe-et (ha a Péntek-szériában lennénk, többet is megmutatott volna magából). Laurie pasiját a rendező-színész Adam Arkin játssza, aki Alan Arkin fia; az idős titkárnőt, Normát pedig Curtis anyja, a Psycho felejthetetlen szőkesége, Janet Leigh kelti életre. 

h207.jpg

A készítőkről: Amint megláttam a rendező nevét, tudtam, hogy ismerem valahonnan. Bizony, Steve Miner segédrendezőként és producerként részt vett az első Friday the 13th munkálataiban; majd ő dirigálta a II. és a III. részt, valamint a kitűnő A szörnyet is. (Valahol láthatjuk a filmben, mint az iskola pénzügyi tanácsadóját.) A forgatókönyvről lesz még szó, a lényeg az, hogy a stáblista szerint Robert Zappia (rajzfilmek, sorozatok) és Matt Greenberg (csupa folytatás, 1408, A hetedik fiú) író urak követték el. (Zappia egyébként meglepően hasonlít Adam Arkinra.) A pénzt a Weinstein-fivérek adták, ezúttal pedig, tőlük szokatlan módon ők terelték a helyes irányba a produkciót. 

Érdekességek: A forgatókönyv első változatát Robert Zappia írta. Az előző felvonás alacsony bevétele miatt egyből videóra akarták kiadni, ám ekkor jött Jamie Lee Curtis. Az imdbn ellentmondás van, az egyik helyen azt közlik, hogy a rajongóinak készült, ünneplő jellegű mozit akart csinálni, ami tiszteleg a korábbi elődök előtt, stb.; aztán pár sorral lejjebb már azt állítják, hogy pénzt akart. Szerintem az utóbbiként indult, aztán mivel sikeres lett, később az előbbit mondta… Mindegy, a lényeg, hogy a stúdió nem akarta kihagyni a lehetőséget, úgyhogy Zappia művét kidobták és csak a helyszínt hagyták meg belőle. Ekkor jött a Sikolyt is jegyző Kevin Williamson, meg a szkriptje. Valamiért azonban a Forgatókönyvírók Szövetsége kijelentette, hogy Williamson nem kaphat írói megjelölést, a Dimension Films viszont el akarta őt ismerni, ezért extra pénzt ajánlottak Zappiának, hogy vegye maga mellé társírónak. Emberünk viszont visszautasította a lóvét, így lett Kevin bácsiból társproducer a stáblistában, és aztán az ő írását se használták fel, csak az alapokat plusz a párbeszédeket tartották meg belőle. 

Ha már Jamie Lee Curtis-t bezsákolták, akkor kivetették a hálójukat John Carpenterre is. Ő vállalta volna, de… Itt megint két különböző okot olvastam, hogy miért dobta vissza végül a felkérést. Az első szerint még 20 év után is haragudott a stúdióra, amiért nem kapta meg a járandóságait a korábbi film(ek)ért, szóval 10 millió dollárt kért a munkáért. Ezt pedig senki se volt hajlandó megfizetni. A második anekdota szerint egy három filmre szóló szerződést akart. Hogy ez miért volt kivitelezhetetlen, arról fogalmam sincs, de végül mégsem Carpenter ült a rendezői székbe… Talán egy-két olvasónak már feltűnt, hogy milyen ragozást és névelőket használtam az H20-hoz kapcsolva. Ez azért van így, mert nem „ÉdzsTventi”, hanem „ÉdzsTúÓh” az ejtése, ugyanis amellett, hogy tényleg Halloween20, utalás a 7. részre is, azzal, hogy a H2O (édzs-tú-óh) a víz vegyjele, aminek a pH-értéke pont hét. Az eredeti cím egyébként „Halloween 7: Laurie Strode bosszúja” lett volna. 

h205.jpg

Pici szpojlerek, avagy utalások más híres horrorokra: Én magam észrevettem a hokimaszkot (Jimmy viseli, a Péntek 13. V. részének poszterén látható darabra hasonlít, de rajta vannak a vörös háromszögek, mint az „igazin”); Ms. Tate óráján a Frankenstein, avagy a modern Prométheuszt veszi az osztály; a lányok pedig a Sikolyt (egész pontosan a második részét) nézik a tévében. És itt jön az összes többi! Még Sikoly: Chris Durand, aki most Michael, a második epizódban Ghostface dublőre volt. A lányok szobájában a tévében eredetileg az Elbaltázott nászéjszaka ment, ugyanis a komikus Mike Myers-t majdnem ugyanúgy hívják, mint a fehér maszkos gyilkost, csak az utómunkálatok során cserélték ki a filmeket. Elhangzik, hogy „menj el a Becker-házig”, így hívják a Sikolyban Drew Barrymore-t. Psycho: Norma azelőtt az autó előtt áll, amit Janet Leigh az említett moziban vezetett, még a rendszáma is ugyanaz, az NFB Norman Bates-re utal. Charlie azt mondja Johnnak: „Húsz év múlva is az anyáddal fogsz lakni és valami fura motelt vezetsz majd a semmi közepén.” Norma első jelenetében megjegyzi, hogy a női tusolóban eldugult a lefolyó, ez utalás a legendás zuhanyzós jelenetre. 9-es terv a világűrből: Ez megy a tévében az elején Jimmy-nél. Adam West-féle Batman-sorozat: Az irodalomóra után a Laurie mögött látható, feltűnő Shakespeare-szobor ugyanolyan, mint amelyik a Denevér-barlangba vezető kapcsolót rejtette. Hellraiser: Jimmy háza előtt van egy Butterball-szobor. A rémület éjszakája: Az említett „menj el a Becker-házig” eredetileg McKenzie-házként volt ebben. „Mindenkit megillet egy kiadós rémüldözés” – az elsőben a sheriff, itt Norma mondja. „Tedd, amit mondok!” – kétszer is szerepelt a ’78-asban. Anno Laurie még diákként hallott a végzetről, itt Molly beszél róla a Frankenstein kapcsán. Ezek után a lány meglátja Michaelt, pont, ahogy a tanárnője 20 évvel korábban. Halloween II: A Mr. Sandman című dal szól a kocsiban a rádióból (ez benne volt a Rob Zombie-féle változatokban is, ha jól emlékszem). Szpojlerek vége

A cselekmény 1998-ban játszódik. Észrevettem egy hibát: Mikor az elején Jimmy bemegy a házba, még világos van, mikor kijön, már sötét, holott kb. 5 perc telt el. Ez a legrövidebb Halloween-film, mindössze 86 perces. Eredetileg terveztek egy mellékszálat két detektívvel, akik a meggyilkolt nővér ügyében nyomoznak, de ez végül kimaradt, mindössze egy jelenetben láthatjuk őket a főcím előtt. Az H20-nak többféle változata ismert, az egyiket, az FX-verziót még sosem adták ki hivatalos formában. Kevin Williamson forgatókönyvében akadt egy jelenet, ami összekötötte a 4-5-6. részeket ezzel, le is forgatták, de a kész alkotásba mégsem került bele. A New York Times-nak író Lawrence Van Gelder azt írta kritikájában, hogy „senki sem fog meglepődni azon, kik élik túl a végén”. Ezt meg tudom erősíteni, tényleg marha egyszerű kitalálni. Miután a rendezőt nem sikerült megnyerni, a forgatókönyvekből meg kettőt kidobtak, még kiszórták a zenét is. John Ottman szerzeményeinek csupán egy kis része maradt benne a moziban, ám nem azokon a helyeken vannak, ahová eredetileg a szerző szánta őket. Helyükre a Sikoly 1-2-ből meg a Mimic – A júdás fajból ollózták össze Marco Beltrami muzsikáját. Még egy dolog, amitől a 7. Halloween hasonló lesz a Screamhez. Dr. Loomis monológját az elején nem Donald Pleasence mondja, hanem Tom Kane. LL Cool J-t az anyukája elvitte a moziba még gyerekként és együtt nézték meg az első részt. Josh Hartnett és Jodi Lyn O'Keefe az első rész bemutatásának évében születtek, Joseph Gordon-Levitt a II. epizód premierjekor, Adam Hann-Byrd meg a III.-nál. 

h203.jpg

Michael-rovat 

Csak itt és a következő epizódban (Feltámadás) nem lőnek rá Myers-re. Elvileg többször is feltűnő, hogy jelenetenként változik az álarca, nekem ez nem tűnt fel. A két effektmester, John Carl Buechler és Greg Nicotero a Halloween: 25 Years of Terror című dvdn azt nyilatkozták, hogy összesen négyféle különböző maszkot használtak. Az első a 6. részben lévő másolata, amit Buechler csinált, a rendező ezt lecseréltette egy Nicotero-féle verzióra, amit valamiért ismét felváltották egy másikkal, sőt, egy jelenetben számítógéppel rajzolták meg a maszkot. 

SZPOJLER: 

A befejezésért a producerek sokáig csatáztak. Moustapha Akkad azt akarta, hogy ne Michael legyen a gyilkos, mert így lehetne folytatni a szériát. Bob Weinstein viszont úgy kívánta, hogy a széria végleg véget érjen a haddonfieldi mészáros halálával. Robert Zappiát Weinstein arra utasította, hogy kétféle befejezést írjon, és azt, ahol Michael túléli, küldje el Akkadnak, miközben azt, ahol meghal, leforgatják. Zappia visszautasította ezt a parancsot, helyette Kevin Williamson találta ki a végét, amit a következő részben aztán megmagyaráztak. Szerintem ez viszont igazán nagy marhaság, mert akkor miért nem szólal meg? 

SZPOJLER VÉGE 

h206.jpg

A Halloween – 20 évvel később 17 millió dollárból készült és összesen 55 milliót hozott vissza. Ez teljesen érthető, sokkal jobb volt, mint az előző két epizód. Most már látni akarom az újat is! 

Pontozás: 

imdb: 5.7 

Szerintem: 5/5 

Hírek: 

- Most megy a mozikban a szimplán Halloweennek nevezett legfrissebb verzió, melyben Jamie Lee Curtis megint eljátszotta Laurie Strode-ot és még producer is volt. Ránézésre teljesen ugyanaz a koncepciója, mint cikkem tárgyának, csakhogy elvileg figyelmen kívül hagyja A rémület éjszakáját követő összes többi részt. Biztosan meg fogom nézni! 

- Michelle Williams a híresztelések szerint Janis Joplin bőrébe bújhat az énekesnőt bemutató biográfiában. Miután a Marilyn Monroe-s filmje megbukott és jóval idősebb, mint Joplin volt…

3 komment

Címkék: horror


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr2614338997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Equalizer. 2018.11.02. 17:12:40

A H20 a 10 részesre bővült sorozat egyik legjobbja. Nálam a legelső, eredeti és a legújabb mostani mellett ez a bronzérmes.

Amúgy érdekes a blog, ritkán publikáltok, de érdekes filmeket választotok.

Equalizer. 2018.11.02. 17:15:33

... bocs, 11 rész van már: 1978, 1981, 1982, 1988, 1989, 1995, 1998 (H20), 2002, 2007, 2009, 2018.

Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2018.11.03. 09:27:32

@Equalizer.: Köszönjük. Mostanában ez a lényeg, elkezdtem válogatni, hogy mi az, ami ténylegesen megérdemel egy egész cikket és mi az, ami nem. Régen mindenről írtam, arról is, amiről nem kellett volna...