Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (346) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (88) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2013.11.19. 13:54 Tévésámán

A Halászkirály legendája (The Fisher King, 1991)

pVRexLaFAQcu3NpJNAmwxLHrN7c.jpg

Egyszer régen láttam ezt, de nagyon kevés maradt meg belőle, ám a remek címe meg a rendezője, Terry Gilliam ismét felkeltették az érdeklődésemet iránta. Kedvelem Gilliam fantasztikus, kicsavart, sötét világát, amiben a szeretet, a szerelem és a képzelet játsszák a főszerepeket, a Sötétséget pedig végül mindig legyőzi a Fény… 

Jack (Jeff Bridges) a legmenőbb rádiós műsorvezető, provokatív beszélgetős műsorával jut a csúcsra, ám egy napon végzetes tanácsot ad zavart hallgatójának, aki ennek hatására lövöldözni kezd, megölve hét embert és saját magát… Három évvel később az alkoholproblémákkal küzdő, lecsúszott Jack a barátnője, Anne (Mercedes Ruehl) nyakán élősködik. Egy különösen durva éjszaka után megpróbálja megölni magát, ám két fiatal megakadályozza az akciót, csak hogy jól összeverjék és megpróbálják felgyújtani. Egy különös társaság, a fura Parry-vel (Robin Williams) az élen viszont megmenti őt. Hősünket valami megfogja a nyilvánvalóan őrült hajléktalanban, akiről hamarosan kiderül, hogy azért menekült a fantáziavilágba, mert elvesztette a feleségét – éppen abban a lövöldözésben, amit közvetve Jack okozott. A két férfi életútja pedig innentől összefonódik, Parry szerint ugyanis kettejük feladata, hogy megtalálják Isten régen elvesztett varázslatos ereklyéjét, a Szent Grált. Vajon meglelik a legendás kincset, és ha igen, elhozza-e számukra a megváltást?

fisherking-highercalling.jpg

Eddig csak az Időbanditák volt az, amit igazán gyengének éreztem Gilliamtől, igaz, ott a célközönség nem én vagyok, hanem a gyerekek. Itt viszont egy nagyon brutális, fajsúlyos dráma alakul komédiává, egy tragédiából virágzik ki szívet melengető történet arról a különös barátságról, ami visszaterel a helyes útra két kisiklott életet. Bár mondhatjuk, hogy négyet, mert a két férfival kapcsolatban lévő barátnők mindennapjai szintén pozitív irányba változnak. Nézzük sorba a dolgokat, itt bizony van miről tárgyalni! 

the-fisher-king.jpg

Először ott az önimádó, sikerben fürdő sztár. Jó ember, akit elvakított a hírnév, vagy egy arrogáns idióta? Gilliam nem foglalkozik ezzel, kihagyja a meghurcoltatását, a bírósági meghallgatásait, inkább azt tárja elénk, hogy Jack három év alatt sem bírta földolgozni a rémes esetet. Ez egy nagyon fontos dolog, mert mindenhol máshol arra kerül a fő hangsúly, hogy hogyan büntetik meg az emberek a bűnöst, itt viszont a Sors, vagy maga Isten méri a csapásokat. Elképzelhető, hogy a durva külső mégis érző szívet takar és emberünk egyszerűen képtelen élni a bűntudatával. A rádiós senkinek és semminek érzi magát, számára minden értelmetlen, alkoholba merülve próbál felejteni, a mellette lévő csodás nő segítségével képtelen élni, vagy nem akar. Fura, hogy amikor megismeri Parry-t, rögtön rájön, hogy itt az esély a megváltásra, ami talán afelé mutat, hogy legbelül, tudat alatt csak az alkalmat várta. 

Következik a sikátorok és szemétdombok vidám lovagja. Egykor más személy volt, más névvel, munkával, igazi otthonnal, de mindezt elvették tőle, így elmenekült a valóság elől egy kitalált, ám valós alapokon nyugvó realitásba, ahol nemes küldetés hajtja. Dacára, hogy nyilvánvalóan elmebeteg, Parry jó ember, kedves és segítőkész, tele érzelmekkel, vágyakozással, szeretettel. Az ő Grálja a normális lét, a múltbeli szörnyűségekre való állandó emlékezés és fájdalom nélkül, de a legjobb az, hogy ez a szent misszió valójában inkább szolgál arra, hogy megváltsa Jacket és Lydiát, mint saját magát. Ha leszámítjuk a Vörös Lovagos rémlátomásait, akkor kijelenthető, hogy Williams figurája sokkal boldogabb a többieknél, mert van célja, vannak barátai, elvei és valódi, tiszta érzései. Egy letűnt kor letűnt értékrendjét képviseli a mocskos utcák legmélyén, ahol az emberek szívében lakozó igazi szörnyek vadásznak szerencsétlen áldozataikra. Ott ő a fényes páncélú hős, az igazság bajnoka, de szüksége van egy társra, mert egyedül túl nagy falat neki ez a feladat– segítség kell, hogy meggyógyulhasson.

A szépnek nem nevezhető, különc Lydia (Amanda Plummer) gyakorlatilag Parry női kiadása. Ő megőrizte az ép elméjét, de ugyanúgy saját valóságába menekül a meg nem értettség, a többiek érdektelensége és a boldogtalanság elől. Williams karaktere talán éppen azért szeret bele, mert látja, min megy keresztül és saját sorsának tükörképére bukkan: a két félember együtt boldog egészet alkothatna, mindössze Lydiának kellene kitárulkoznia, közel engednie a másikat. Ebben segíti őt Anne, Jack barátnője, aki igazi áldás, mert feltétel nélkül szereti a párját, akiben kevés jó tulajdonság maradt a lövöldözés óta, mégis kitart mellette, mindent megtesz érte. Közte és Parry között nem is olyan nagy a különbség, mert mindketten tudnak őszintén szeretni, valódi könnyeket ejteni és kezdetben mindkettejük szerelme viszonzatlan. Anne azonban boldogtalan, pedig mindene megvan: szép, fiatal, kedves, csábító, okos és talpraesett, csakhogy szívét gúzsba köti a szerelem, ami éppen az érdektelen, embergyűlölő Jackhez láncolja. De ha a férfi megváltozna, ha ismét tudna örülni az életnek, akkor minden más lenne. 

fisher-king-1991-13-g.jpg

Az ezüst serleg a változást jelképezi, azt a valamit, ami hiányzik a négy karakternek: Parry-nek a tragédia feldolgozását és így ép elméje visszanyerését, Jacknek a bűntudaton túllendülést/az újrakezdést, Lydiának a szerelmet és Anne-nek a viszonzott érzéseket. Nem bonyolult dolgok ezek, de csakis egyvalaki szerezheti meg a Grált, egy ember kezében van négyük boldogsága: Jackében. Neki kell megküzdenie saját démonaival, megostromolnia egy igazi várat, meg elfogadnia, hogy van fény az alagút végén, csak fel kell kelnie és elindulnia felé. A történet azt üzeni, hogy a padlóról csakis felfelé vezet az út, hogy mindenki érdemel egy második esélyt és mindannyian képesek vagyunk Grál-lovaggá válni, ha akarunk. 

Érdekességek: Terry Gilliam ezúttal csak rendező volt, első alkalommal nem dolgozott a forgatókönyvön, azt helyette Richard LeGravenese írta, aki A szív hídjait, meg A suttogót. A mellékszereplők közt egy-egy kis jelenetben felfedezhetjük Kathy Najimit – vásárló a tékában, Apácashow 1-2, Hókusz-pókusz; Harry Shearert – a sztár a tvshowban, Oscar, amerikai Godzilla; Michael Jetert – az énekes(nő), Halálsoron, Apácashow 2; valamint Gilliam egyik kedvencét Tom Waits-et, mint egy mozgássérült, hajléktalan veteránt. Amanda Plummer Christopher Plummer lánya, Mercedes Ruehl pedig a Folt a zsákjátból lehet ismerős. Richard LeGravenese elvileg a kórházban lévő egyik őrültként látható is. 

Szpojler itt 

Harry Sagan nem véletlenül lesz Parry-vé, ez ugyanis a Parsifal becézett alakja. Ő a kerekasztal lovagja, a bolond, aki megváltja a Halászkirályt a legendában, pont úgy, ahogy Parry megváltja Jacket, vagyis itt most Jack a címszereplő. Parsifal ellenfele ugyanúgy a Vörös Lovag, és a csók utáni rádöbbenés az univerzumra szintén megtörténik vele. 

Szpojler vége 

A videotéka kirakatában és a falán Gilliam két korábbi munkájának plakátjai fedezhetőek fel: a Münchausen báró kalandjaié meg a Brazilé. A kivehető filmek túlnyomórészt a The Fisher Kinget gyártó TriStar égisze alá tartoznak. Ez a direktor első olyan alkotása, amiben egyetlen Monthy Python-tag sem bukkan fel. A csodálatos keringő-jelenetet Terry bácsi találta ki, a forgatókönyvben eredetileg más szerepelt, de az nem működött. Több mint 400 statiszta vett részt benne, köztük profi táncosok és néhány igazi utas a pályaudvarról, azóta pedig a helyszínül szolgáló vasúti megállóban újév napján minden évben megismétlik ezt a tömeges táncot. Lydia családneve Sinclair: ez egy visszatérő név a Grál-legendákban. Jack rádiós személyiségét Howard Sternről mintázták, aki viszont a stúdió ellenszenve miatt nem dolgozhatott a filmen. Egy vicces név a stábból: Az idős milliomost/professzort alakító színészt Mel Bourne-nek hívták.

350x254px-4753c26e_fisherking-redknight.jpeg

Vörös Lovag-rovat 

A démoni látomást Chris Howell kaszkadőr játszotta. A lovagot úgy tervezték meg, mintha belülről égne, ezért jönnek lángcsóvák a sisakjából és ezért füstöl a páncélja több helyen. A jelmezt bőrből, alumíniumból és tűzálló uretánból alkották meg, a hátából kiálló zászló-tüskék horgászbotokra meg antennákra szerelt kínai selyemből készültek. A páncélzat megközelítőleg 60 kilót nyomott és rendkívül összetett volt: Belülről kibélelték, hogy tompítsa az ütést, ha esetleg Howell kiesne a nyeregből; a hűtéséről jég-csomagok gondoskodtak, amiket több helyen lehetett belehelyezni. A füstöt és tüzet maga a kaszkadőr idézte elő a lándzsán lévő távirányítóval. A lángokat tápláló propán-tartályokat a nyeregben rejtették el, a sisakban oxigén-ellátás és rádió is volt a kommunikáció végett.

04.jpg

A Halászkirály legendája 24 millió dollárból lett és kis híján 42 milliót hozott vissza, a kritikusoktól mindenütt pozitív értékelésekben részesült. Mercedes Ruehl Oscar-díjat nyert vele a Legjobb Női Mellékszereplő kategóriában. Ugyanebben a minőségében megkapta a Golden Globe-ot, a Sci-Fi, Fantasy és Horrorfilmek Díját, a bostoni és a los angeles-i kritikusok elismeréseit, valamint az Amerikai Vígjáték-díjat Legviccesebb Női Mellékszereplőként. Robin Williams-et is Arany Glóbusszal jutalmazták, mint Legjobb Férfi Főszereplőt Vígjátékban vagy Musicalben, Terry Gilliam pedig a People’s Choice Awardot kapta a Torontoi Filmfesztiválon és az Ezüst Oroszlánt a Velencei Filmfesztiválon. 

Nekem tetszett, mert annak ellenére, hogy a tragédia, amit feldolgoz, az mellbevágó és megrendítő erejű, Gilliam ebből mégis egy csodálatos mesét mond el a szeretet erejéről, a hajléktalanokról, a sztárokról, Istenről és az egész életről. Külön pluszpont jár, amiért a végén felemelő érzésekkel kapcsoltam ki a tévét, pedig a rendező úr műveinél ez általában elég ritka. Csak ajánlani tudom, de türelem és értelem kell hozzá. 

Pontozás: 

imdb: 7.6 (4 év alatt 0.1-et emelkedett.)

Szerintem: 5/5 (Nagyon közel jár a hatoshoz.) 

Hírek: 

- Terry Gilliam színészként a Jupiter Ascending című fantasy-t erősíti, valamint a Monthy Pythonos produkcióban készülő Absolutely Anythinget, amiben a híres brit ötösfogat űrlényeket szólaltat meg, a főszereplő pedig egy mágikus hatalommal bíró tanár, akit Robin Williams kelt életre. (Utóbbi info hazugság, Simon Pegg a főszereplő.)

- Robin Williams harmadszor is Teddy Roosevelt lesz az Éjszaka a múzeumban 3-ban. Ez komoly? Mi a frászt lehet még ebből kihozni?! 

- Amanda Plummer nagy visszatérése a most látható Az éhezők viadala: Futótűz, amiben egy korábbi győztest játszik. 

A végére még két apróság: Vagy az én fülem rossz, vagy a magyar szinkronban tényleg Barry-nek nevezik Parry-t, ami viszont nagy baj, ha igaz, mert így elveszik a szpojler-részben említett utalássor lényege. Valamint tudom, hogy a csatornák fenntartják a műsorváltozás jogát, de akkor is, ezt a filmet fél órával előbb kezdték és csak a puszta szerencsének köszönhető, hogy sikerült elkapnom. Azért a félórás csúszás nagyon durva és még így is 00.50-től 3.25-ig tartott, ami meg felháborító. <Ennél már csak az felháborítóbb, hogy a Csupasz pisztoly 33 1/3-ból a remek Viasat3 múlt héten legalább 5 percet kivágott: sem a spermaklinikás geg-szekvencia, sem Tanya leleplezése nem került bemutatásra, pusztán azért, hogy 19.20-as kezdéssel tűzhessék műsorra a mozit. Nevetséges.>

Szólj hozzá!

Címkék: fantasy vígjáték dráma


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr205643938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása