Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (346) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (88) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2012.11.05. 17:32 Tévésámán

Let Me In (Engedj be!, 2010)

LetMeIn poster.jpg

Október 31-én éjjel úgy döntöttem, nézek valami jó kis horrort, de olyat, amiről már írtam - így esett a választásom a Dark Shadows-ra. Pár hónapja még úgy gondoltam, megveszem blu-rayen, végülis 4300 Ft nem nagy ár érte, ám átgondolva a dolgot rájöttem, hogy annyira mégsem kell, ezért megelégedtem egy letöltött verzióval:P Tim Burton legutóbbi mozijának hatására megjött a kedvem, hogy nézzek valamit Chloë Grace Moretz-től és micsoda szerencse, hogy van már a rezüméjén egy másik horror - mostanában ilyesmikben utazok, egy adott színésznő borzongatós munkáira repülök rá. Annyit tudtam a Let Me Inről, hogy "kritikailag elismert vámpíros horror", aztán mikor belenéztem, hogy angolul van-e, akkor se lettem sokkal okosabb, mégis úgy gondoltam, adok neki egy esélyt. És baromira megérte! 

let-me-in.jpg

Új-Mexikóban járunk, 1983-ban. Hősünk Owen (Kodi Smit-McPhee), a 12 éves fiú, aki nehezen találja helyét a világban. A szülei különköltöztek és éppen válnak, őt pedig három erősebb srác folyton terrorizálja a suliban - vagyis tele van dühvel és elfojtott érzésekkel. Magányosan tengeti napjait, cukorkát nyammogva és távcsővel kukkolva a szomszédokat, amíg egy nap új lakók költöznek a szomszédos lakásba. A látszatra egyedülálló apa (Richard Jenkins) és különös "lánya" (C.G.M.) hamar felkeltik Owen érdeklődését, hiszen a férfi éjszakánként folyton eljárkál, az otthonukból pedig rendre ijesztő zajok hallatszanak. A kisfiú az estéket a lakóház hóval fedett játszóterén tölti egymagában, de hamarosan ez a fura leányzó csatlakozik hozzá és egyre jobban összebarátkoznak. Ám Abby-ben van valami nyugtalanító, valami megmagyarázhatatlan... Mindezek ellenére ő lesz Owen utolsó mentsvára, miközben az iskolai zaklatás egyre erőteljesebbé válik és még a városkát megrázó gyilkosság-sorozat is tovább ront a helyzeten. Ifjú hősünk pedig lassan egyre biztosabb lesz benne, hogy legjobb barátja rémisztő titkot rejteget... Vajon mi történik majd, ha fény derül az igazságra Abby-vel kapcsolatban; kitarthat-e ez a barátság a halál vérvörös árnyékában?

005.jpg

A második évezred hajnala óta rájár a rúd a vámpíros filmekre, hiszen anno Brian de Palma hiába csinálta meg a fantasztikus Bram Stoker's Draculát és aztán hiába jött a Shadow of the Vampire; Stephanie Meyer minden vérszívó-rajongó levesébe beleköpött az Alkonyattal, ami elindította még a Vámpírnaplókat, az Odaátot meg még egy csomó súlyos baromságot, amik lealacsonyították a horror műfaját - pláne a vámpíros horrorét. Éppen ezért az utóbbi években komoly közönségnek normális vérszopós mozgóképet előállítani lehetetlenségnek tűnt, mert ez a zsáner átalakult a tinik és magányos, túlsúlyos nők pénztárcájának vékonyítására kihegyezett iparággá. Szerencsére egy másik új hollywoodi trend, a svédek lenyúlása éppen kapóra jött, hogy Drakula gróf fajtájának kiszipolyozott hírnevét helyreállítsák, visszahozva az éjjel vadászó ősi szörnyeteg karakterét a torporból.

MOV_4d2a49a5_b.jpg

Ugyanis 2004-ben Svédországban kiadták John Ajvide Lindqvist regényét, a Lat den rätte komma in (kb. azt jelenti a cím, hogy "engedd be azt, aki jót akar"), ami nemcsak a papír alapú, de a négy évvel később elkészült filmes alakjában is nagy siker lett mind hazájában, mind pedig külföldön. (Elvileg ez a film itthon is ismert, de ebben nem vagyok teljesen biztos; a regény Hívj be! címmel megvásárolható magyarul.) Szóval mikor a Let The Right One In (ez az angol neve) debütált a mozikban, akkor az amerikaiak elhatározták, hogy csinálnak egy újrát belőle. A motivációik erőteljesen megkérdőjelezhetőek voltak, a wikipedián és az imdbn elérhető adatok elolvasásából az derült ki, hogy kaszálni akartak; de ők ezt úgy mondták, hogy "szélesebb közönség számára is élvezhetővé akarták tenni Lindqvist történetét". Még nem láttam az eredeti Lat den rätte komma int, de el tudom képzelni, hogy túlságosan művészfilmes jellegű és ebben az esetben volt értelme a dolognak; de egyébként is, mert ez a mű valami kurvajó lett. 

Szóval fogták a könyvet meg a filmet és felkérték az eredeti alkotókat, magát Lindquistet és a rendező Tomas Alfredsont, hogy segédkezzenek. Az író, aki a korábbi forgatókönyvet is készítette, szívesen segített; Alfredson ellenben visszautasította a lehetőséget, mondván nem ért egyet az újrázással: "Ha remake-elni akarunk egy filmet, az azért van, mert az eredeti rossz. De szerintem az enyém nem az." A korábbi kollégái közül azért a két producer, John Nordling és Carl Molinder szintén úgy gondolta, hogy érdemes elkészíteni az amcsi változatot, így pénzükkel újfent támogatták a vámpírlány életre keltését. A döntés megszületett, már csak a direktort kellett kiválasztani, ezt a feladatot pedig Matt Reeves-re (Cloverfield) bízták, aki besegített a szkript megalkotásába.

chloe-moretz-let-me-in.jpg

Sok érdekes szálon értelmezhető a történet, hiszen tartalmazza két, a társadalomból kivetett kívülálló rendhagyó kapcsolatát, akik ráadásul gyerekek; benne van az angyalarcú gyilkos örök érvényű meséje; az iskolai erőszak sajnos túl sok embert érintő kérdése; az ölj vagy meghalsz-elv szívbemarkoló bemutatása; az öröklét összeütközése az éretlen személyiséggel; a bosszú; a halállal való fiatalkori szembesülés és a legelemibb érzésünk, a szeretet brutálisan őszinte megelevenítése. Azt hiszem, már most jó sokat írtam, de higgyétek el, ennek akár a háromszoros terjedelmében is lehetne elmélkedni az egyes jelenetekről, a fő- és mellékszálakról, a figurákról meg magáról az egész Let Me Inről; de mindez a sztori aprólékos ismertetése nélkül lehetetlenség, így most inkább elkerülöm a szpojlerezést és továbblépek. 

Let-Me-In-08.jpg

Ha már a történetnél járunk, bármennyire is tetszett ez a film, meg kell említenem, hogy az események alakulása sokszor kitalálható, ám ez nem igazán zavaró, mert aminek ütnie kell, az üt. A baleset és a kórházi tűz nagyon durvák, nem csak látványilag, hanem mert annyira átélhetőek, szinte a saját bőrömön éreztem a fájdalmat a nézésük közben; az abszolút csúcspont viszont az, amikor a nyomozó készül benyitni a fürdőszobába a vége felé. Akkor minden egyes idegszálam pattanásig feszült, pedig gyakorlatilag semmi nem történik... A képi világ sötét és nyomasztó, ám ez csak még inkább felemelővé teszi azt a néhány boldog pillanatot, amit a két gyermek barátsága szolgáltat. A néznivalót a '80-as évek zenéi festik alá, bár én csak két számot ismertem közülük, a Turning Japanese-t és a Do You Really Want To Hurt Me-t, ezek együtt kb. fél percet szólnak.

281x211.jpg

Kodi Smit-McPhee alkatilag mintha csak erre a szerepre termett volna, lányos arcával, soványságával és vékony hangjával nagyszerűen adja vissza a többiek által bántalmazott, magát a világban egyedülállónak érző és némileg beteges fantáziával megáldott fiút, aki viszont mindezek dacára alapvetően jó szándékú és kedves. Chloë Grace Moretz mindenki mást háttérbe szorít, lehengerlően játssza a törékenynek, védtelennek látszó, ám valójában rémisztően erős kislányt, aki ragadozóként kénytelen élni. Az arca annyira furcsa, mert bizonyos esetekben nagyon szépnek, máskor borzasztóan csúnyának látszik és egyszerűen képtelenség eldönteni róla, hogy milyennek tekintsem, ettől olyan vonzó számomra. Visszatérve az alakításához, Abby-t még akkor is szánni fogjuk és szurkolunk majd neki, amikor józan ésszel ezt semmilyen körülmények között nem tennénk; emellett az ifjú színésznő személyiséggel, lélekkel ruházza fel a figurát. Ez a leány végtelenül szomorú, egyáltalán nem olyan, mint Kirsten Dunst az Interjú a vámpírralban; és ebben rejlik a sebezhetősége, az egyedisége (erről inkább nem mondanék többet, nehogy lelőjem valamelyik poént). A mellékalakok közt két férfi van, akik a leginkább hangsúlyosak a fiatal tehetségek mellett: Richard Jenkins (pl. Farkas, Rumnapló) a vámpír társaként és Elias Koteas (ő lőtte le Dr. House-t:P) a nyomozóként. Ők mindketten baromijók, nekem főleg az utóbbi játéka tetszett. Meg kell azért említeni Dylan Minnette-et is, ő Kenny, a szemétkedő fiú, aki lépten-nyomon próbálja megkeseríteni Owen életét és szintén nagyszerűen alakít.

article-1287143588771-0B9E7DEC000005DC-669837_636x443.jpg

Érdekességek: Reeves számos változtatást eszközölt a forgatókönyvön, ám igyekezett minél inkább hű maradni az eredetihez; sőt, egyes elemeket egyenesen onnan emelt át: "A Let Me In a könyv, az eredeti film és az adaptálás közben kitalált dolgok keveréke." A rendező megmondta a színészeinek, hogy ne nézzék meg a korábbi változatot, hogy így "meg tudjuk csinálni a saját verziónkat, de közben a lehető legjobban hűek maradunk a történethez". Abby külsejét és személyiségét egy hajléktalan kislányról készült fotósorozat inspirálta, amit Mary Ellen Mark készített. Amikor a vámpír mezítláb ténfereg, akkor körülötte igazi hó van, Chloë pedig tényleg abban járkált, a felvételek közti szünetben hősugárzókkal melegítették a lábát, nehogy megfázzon. Egy Houdini nevű grafikai programmal csinálták meg a vámpír-effekteket. Owen édesapjának hangja a telefonban Elias Koteas-é. A gyilkos "maszkját" Richard Jenkins találta ki. A filmnek 16 producere volt. A játéktermes részben a pultos srác Colin Moretz, Chloë bátyja. Megjelent egy képregény-minisorozat, a Let Me In: Crossroads, ami a vérszívó háttértörténetét dolgozza fel; ám ez kiverte a biztosítékot John Ajvide Lindqvistnél, merthogy ő nem adott engedélyt ennek az elkészítésére: "Engem ugyan senki nem kérdezett meg erről és szerintem bűzlik a dolog. Utána fogok járni, mert biztos, hogy nincs joguk ilyet kiadni." Később aztán rájött, hogy mégiscsak van, mert a szerződésében ez is benne volt, csak éppen neki senki sem mondta el...

tumblr_m9mttdmPvO1rtwl80o1_500.jpg

A Let Me In 20 millió dollárt emésztett fel és 24 milliót hozott vissza, óriási elismerésben részesült szinte minden szempontból. Kritikailag 2010 egyik legjobb filmje lett, több szakértő best-of-listájára felkerült és az év talán legjobban értékelt horrorjává vált. Lindqvist tetszését elnyerte, Stephen King pedig azt írta róla: "A Let Me In a zsánert meghazudtoló alkotás. Nem csak egy horror, hanem az utóbbi 20 év legjobb amerikai horrorja." [Ha ő mondja, akkor így van:)] Sok kritikus üdvözölte Matt Reeves alkotását, mondván azon ritka hollywoodi remake-ek sorát erősíti, amik hűek maradtak az eredeti filmhez; mások viszont pont ezt kritizálták benne, mert szerintük Reeves azt állította, új módon közelíti majd meg a sztorit, de mégsem így tett. Chloë 6 különböző díjat söpört be Abby szerepéért, Kodi 1-et Owenért, a film maga 4-et; a két gyereket mindenütt magasztalták remek együttműködésükért és meglepően komoly, már-már felnőttes alakításukért. 

A Let Me In az egyik legjobb horror, amit valaha láttam. Kellőképpen véres, ám drámaisága ellenére nem válik unalmassá, a benne ábrázolt tragédia szívbe markoló, a két főhősért biztosan mindenki szorítani fog és igazából itt elérkeztem arra a pontra, hogy nem is tudom összefoglalni a lényegét. Mindenkinek ajánlom, hogy nézze meg! (De ne azok, akiknek a horror a Fűrésznél, a Végső állomásnál meg a Tudom, mit tettél tavaly nyáronnál kezdődik...)

Pontozás: 

imdb: 7.2 (Az első változat 8.0 lett.) 

Szerintem: 6/5 (Nem tudom, volna-e értelme újranézni, de biztosan sort kerítek majd rá még egyszer!) 

Utólagos szerkesztés: Elolvastam a Crossroads-ot, szerintem nem nagyon tesz hozzá az itt bemutatott történethez. Bepillantást nyerhetünk "az apa" lelki világába, ám ő nekem már a filmben is háttérbe szorult a gyerekek mellett; az alap eseménysor pedig unalmas és koppintás-szagú... Akinek tetszett a Let Me In, az azért adhat egy esélyt a Crossroads-nak, de nekem nem tetszett. 

Hírek: 

- Elvileg Matt Reeves rendezi a Dawn of the Planet of the Apes-t, ami az év elején bemutatott Majmok bolygója-előzmény folytatása lesz. Ezen kívül pénzeli a Beyond Apollot, egy sci-fit, ami a Vénuszra induló első űrexpedíció során történő baljós eseményeket dolgozza fel. 

- John Ajvide Lindqvist újabb regénye kerül megfilmesítésre: a Hanteringen av odödaban zombik szállják meg Svédországot, a háttérben viszont itt is emberi sorsok rajzolódnak majd ki. 

- Chloë Grace Moretz két újabb horrorban lesz címszereplő: az egyik a Maggie (egy lány zombivá válásáról szól), a másik a King-klasszikus Carrie újrája - ebből egyelőre két képet láttam, de már most megmondom, hogy tutira kurvanagy lesz! Moretz kisasszony azonban nem csak véres mozikat forgat a jövőben, hiszen benne lesz a Trolls-ban is, ami viszont nem internetes vadbarmokról, hanem azokról a kócos, fura kis játékbabákról fog szólni, akik a '90-es években hódítottak itthon is. A Trolls egyébként animációs műnek készül és 2015-ben láthatjuk. (A Maggie-ben végül Abigail Breslin lett a címszereplő; a Carrie megbukott, bár a rendezői változata sokkal jobb a mozisnál; a Trollok meg 2016-ban jött ki, szintén Chloe nélkül.)

- Kodi Smit-McPhee a jövőre érkező 13 123 457. Rómeó és Júliában bukkan fel újból. 

- Nem ide tartozik, de muszáj tájékoztatnom mindenkit, hogy lesz Gru 2... Tegye fel a kezét, aki látta az előzőt! Nekem speciel nem volt még szerencsém hozzá, de továbbra is fenntartom a véleményemet, hogy gusztustalan dolog minden egyes animációs filmnek kapásból legalább két folytatást gyártani, függetlenül a bevételétől és a kritikai fogadtatásától... (Aztán jött a Gru 3, majd a Minyonok...)

Várható írások: Majd meglátjuk, lesz 1-2 érdekes film a tévében, meg talán megnézem A remény rabjai dvdmet is végre.

2 komment

Címkék: horror dráma


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr414892170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vilostenonis · http://nuadastenonis.blogspot.hu/ 2012.11.18. 22:32:39

Nem láttam ezt az új verziót, magamat ismerve még jó darabig nem is fogom rávenni magam, hogy megnézzem :)
De az eredeti alkotást mindenképpen ajánlom, szerintem baromi jó. Nagyon szép, és van valami, kifejezetten az európai filmekre jellemző hangulata. És valahogy olyan skandináv... Érdemes megnézni, na.

Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2012.11.19. 10:49:31

@vilostenonis: Jól hangzik:) Egyszer talán megnézem majd.
süti beállítások módosítása