Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: maisieswatch@gmail.com

Kategóriák

akció (139) áldokumentum (7) animációs (60) bekategorizálhatatlan (5) dokumentum (14) dráma (310) fantasy (135) háborús (17) hill (19) hírek (76) horror (195) kaland (76) katasztrófa (4) krimi (72) magyar (78) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (3) rövidfilm (12) sci fi (147) spencer (26) sport (37) szatíra (9) szuperhős (103) thriller (60) történelmi (30) vígjáték (467) western (9) zene (58)

Friss topikok

2012.07.21. 17:37 Tévésámán

Kopaszkutya (1981)

kopaszkutya1.jpg

A listámon maradt utolsó filmcím.

2004 óta kedvelem a P.Mobil zenéjét, bár tény, hogy számomra az aranykoruk akkor volt, mikor még Rudán Joe énekelt és Póka Egon gitározott benne, de ennek ellenére tavaly is igazán nagyszerű élményt nyújtott az új tagokkal bővült együttes koncertje, ami sokkal jobb volt, mint az utánuk fellépő Rhapsody of Fire. És hát akkor miért ne érdekelne a magyar rockfilm, amiben (többek közt) éppen ezek a nagyszerű zenészek a főszereplők? 

A '80-as évek elején járunk, Magyarországon. Nincs internet, nincsenek mobiltelefonok, nincs vivatv, de van szocializmus, Neoton és a legendás amerikai rock-életérzés másolata. Hősünk egy zenekarvezető (Schuster Lóránt), aki rájön, hogy a munkásoknak, a kőbányai srácoknak nem Jimi Hendrix és nem Muddy Waters kell, hanem valami más... Egy kutyavilágban a kutyáké a zene is, ezért együttesével, a Coloradoval (Földes László Hobo, Póka Egon, Kőrös József, Szénich János, Mareczky István és Pálmai Zoltán) "lemennek kutyába", beveszik maguk közé a fantasztikus hangú, de senkinek nem kellő Billt (Deák Bill Gyula) és megalakul a Kopaszkutya, ami az alsó rétegeknek szól, a kőbányai munkás ifjúságnak. Szól a Kőbánya Blues, ugatnak a kutyák és a siker egyre közelebb kerül hozzájuk, de mindez csak a látszat, mert ebben a világban nincsenek értékek, nincsen semmi maradandó, csak a zene. Ott van előttük a sok negatív és a pár pozitív példa, de vajon hová jutnak majd? Siker vagy bukás lesz a sorsuk, avagy az Ifjúsági Park után mehetnek vissza az eldugott művelődési házak tizenöt fős közönségének játszani? 

Kopaszkutya3.jpg

Szomjas György filmje kordokumentum, 1981. lenyomata külsőségekben és világszemléletben is. A legfontosabb benne persze ezeknek a nagyszerű számoknak a megőrzése, hiszen az előadóik mára megöregedtek, már nem tudnak ugyanúgy játszani, de itt mindnyájan erőtől duzzadnak, fiatalok és szépek (:D), és amit csinálnak, az a legjobb!  Az életérzéshez elég csak megnézni a zenekarvezető karakterét. Ha minden igaz, Béla a valódi neve, két diplomás ember, de nem tud és nem is akar elhelyezkedni. Van egy felesége, akit nem szeret, van egy kislánya, akivel alig törődik, fiatal lányokat szed fel, verekszik a diszkósokkal és úgy él, mintha 35 helyett 15 vagy 25 lenne. Nincsen múltja, nincsen jövője, a jelene pedig arról szól, hogy megpróbál másokkal együtt fennmaradni, megélni abból, amit szeret és egy hamis jövőképet akar megvalósítani. Ha ehhez még hozzátesszük azt, ami a film végén történik vele, akkor még érdekesebb a helyzete, mert hiába van esze és akarata, ha mások akadályozzák, a barátai nem hisznek benne, aztán végülis még csak előbbre sem jut... 

kopaszqtya.gif

Visszatérő motívum a szegénység megmutatására a lyukas zokni, van itt a Csinibabában is megjelenő "ricsajt" gyűlölő házinéni és persze vannak szép nők, akik közül többet levetkőztetnek. Van bunyó meg káromkodás, néhány nagy zenész idézeteitől kísérve. (A kedvencem Mick Jaggertől, hogy "Nehogy azt képzeljétek, hogy negyvenévesen még a színpadon fogok rohangálni és a Satisfactiont énekelem." Hány éves is most?:D) A különös hangulatot csak fokozzák a különböző színárnyalatok, amik folyamatosan változnak, mintha az operatőr állandóan cserélgette volna a lencséket a kamerán. A zenekar a Hobo Blues Band meg a P.Mobil tagjaiból áll, és olyan remek dalokat hallhatunk tőlük, mint a Hosszúlábú asszony, a Kőbánya Blues, a Ki vagyok én vagy a címadó Kopaszkutya; de felhangzik az Omega-LGT közös előadásában a Gyöngyhajú lány, a záró stáblista alatt pedig a Mobil halhatatlan Utolsó cigarettája szól. Hobot, Bill kapitányt és a dobos Pálmai Zoltánt jelölték meg zeneszerzőkként, Földes úr még konzultáns is volt, gondolom a történet megalkotásában. A forgatókönyvet Szomjas György és Kardos István írta. Az egyetlen ismert mellékszereplő Csákányi Eszter (ő a rockklub üzemeltetőnője, a szemüveges), viszont a közönség soraiban valahol megjelenik Nagy Feró, az első koncert után az énekes pedig magával Allen Ginsberggel, a beatkorszak legendás költőjével beszélget. A szép hölgyek közül csak a tetovált lány kiléte biztos, őt Varga Csillának hívják. Az egyetlen igazi baj a teljes mozival a feliratokban keresendő, mert szép dolog, hogy magyarul, angolul és oroszul is megjelennek, de a fehér betűk sokszor egyáltalán nem látszódnak a fehér háttéren... 

kopaszkutya2.jpg

Érdekességek: Bár a Kopaszkutya nem dokumentumfilm, a benne megjelenő személyek és események sok esetben direkt hasonlítanak valós történésekre meg emberekre. Hobo kifogásolta ezt a jellegzetességet, mert úgy hitte, a nézők majd az itt látható bandával azonosítják igazi zenekarát. A HBB (Hobo Blues Band) felvette a filmben hallható összes dalt, ám az ebből összeállított albumot betiltották, csak 1993-ban jelenhetett meg. Mikor Schuster figurája bemegy a stúdióba, a háttérben látható nyálas zenét produkáló együttes a Candy, daluk címe A lélek hangja. Az említett befejezésül hallható P.Mobil-felvétel egy egészen egyedi darab, mert az Utolsó cigarettából megjelent kétféle hivatalos verzióból egyikkel sem egyezik. Rudán Joe-t anno a Kopaszkutya 2 miatt vették fel a Mobilba, amiből végül dokumentumfilm lett, Schuster benne sem volt és állítólag nagyot bukott... Végül egy vicces név a stábból: Kristály Kriszta (nem tudni kit játszott). 

A Kopaszkutyában benne van a 30 évvel ezelőtti Magyarország, de politika, giccs és fényezés nélkül. Az elmúlt idők egy darabkája, amit a korszak örökbecsű dalaival festenek alá. A mondanivaló szintén örök érvényű, hiszen ma is igaz, hogy "Légy a kutyák királya, Ne királyok kutyája!". Azt hiszem minden kétséget kizárhatóan mondhatom, hogy a folytatása nem érhet a nyomába, de aki másként gondolja, az nyugodtan kommenteljen! 

A dvdről: A Magyar Filmek gyűjteménye-sorozat 22. darabjaként jelent meg és szerencsére sikerült extrákat is felpakolni a lemezre. Van egy Szomjas György-filmográfia, egy ajánló a gyűjtemény többi darabjáról és a Filmmúzeumon régen sugárzott Privát rocktörténetnek a Hobo Blues Banddel kapcsolatos epizódja. Ebből tudtam meg a következőket a Kopaszkutyáról: A szövegeket improvizálták, Hobo pedig már akkor sem értett egyet a "le kell menni kutyába"-elvvel. Ő volt az, aki elérte, hogy az éppen itt tartózkodó Ginsberg bekerüljön a műbe. A három extrából tulajdonképpen ez az egyetlen valódi, egy korrekt adalék a mozihoz, ami kicsit közelebb hozza a fiktív zenekar valós magját a nézőhöz. Potom pénzekért hozzá lehet jutni ehhez a koronghoz, akinek tetszett a film, az mindenképp vegye meg, mert megéri!

Pontozás: 

imdb: 7.6 (4 év alatt 0.3-at emelkedett.)

port.hu: 9.3 

Szerintem: 5/5

Boldog Születésnapot Juno Temple-nek, kedvenc színésznőmnek:) Várható írások: Képregények: A DC Comics története, D-War, Paranormal Activity, Woyzeck.

1 komment

Címkék: zene magyar dráma


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr294669869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gubb 2012.08.12. 09:36:00

Egyik kedvenc filmem.