Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: jasonx@chello.hu

Kategóriák

akció (133) áldokumentum (7) animációs (54) bekategorizálhatatlan (3) dokumentum (11) dráma (274) fantasy (132) háborús (15) hill (17) hírek (60) horror (190) kaland (73) katasztrófa (4) krimi (69) magyar (51) musical (11) néma (11) paródia (35) regényem (2) rövidfilm (7) sci fi (147) spencer (24) sport (37) szatíra (8) szuperhős (99) thriller (56) történelmi (24) vígjáték (451) western (9) zene (53)

Friss topikok

2014.06.27. 14:15 Tévésámán

Demóna (Maleficent, 2014)

be_afraid___maleficent_poster_by_disgorgeapocalypse-d7by3ad.png

Juno Temple és Elle Fanning egy filmben – naná, hogy megnézem! 

A számos Hófehérke-feldolgozás után egy újabb klasszikus mese került terítékre, a Csipkerózsika, annak is egy bizonyos változata, az 1959-ben bemutatott Disney-rajzfilm. Ebben a copyright-jogok miatt a hercegnőt Aurorának, a gonosz boszorkányt pedig Maleficentnek nevezték (angolul rossz, gonosz, ártalmas, káros). 55 évvel később páran Hollywoodban gondoltak egyet és fordítottak egyet a Csipkerózsikán: most az átkot mondó boszorkány a főszereplő! 

angelina-jolies-maleficent.jpg

Megtudhatjuk, hogy az alapvetően jóságos, hatalmas mágikus erőknek parancsoló, magyarul Demónának nevezett tündér (Angelina Jolie) miért válik fekete ruhás, sátáni varázslóvá; hogyan találkozik ikonikus Hollójával (Sam Riley); és miért bocsát átkot Aurora hercegnőre (Elle Fanning). Közben pedig kibontakozik egy fantasy-történet, ami a valóság és az álmok, a mese és a realitás összeütközéséről szól – legalábbis számomra, ugyanis van benne még valami, amit majd kicsit lejjebb ismertetek.

Aurora.jpg

Az alapot adó Disney-rajzfilmet sohasem láttam korábban, így nincs sok fogalmam Maleficentről, ám az ötlet maga, hogy egy mindenki által ismert sztorit egy mellékszereplő szemszögéből mondanak el, az tök jó! (Persze ez sem új a nap alatt, hiszen például már a ’90-es években elkészült a Rosencrantz és Guildenstern halott; amihez még nem volt szerencsém, de nagyon kíváncsi vagyok rá. - 2017-es szerkesztés: Azóta láttam, nagyon tetszett.) Oké, szóval fogtak egy az USA-ban legendásnak számító mesebeli gonoszt és kanyarítottak köré egy eredet-történetet. De hogy lehet ezt eladni olyanoknak, akik még hírből sem ismerik a címszereplőt? 

Itt jön be a fantasy-aspektus. Anno a Hófehér és A Vadászra is azért ültem be, mert arra számítottam, hogy egy remek feldolgozás lesz; ugyanez vezérelt a Grimm megtekintésekor. Mindkettő elbukott, előbbi azért, mert egy tehetségtelen rendezőre bízták, rosszul vágák össze és talán nem a megfelelő színészekkel operáltak; utóbbit pedig a producerek tették tönkre, de azért érezni lehetett, hogy ha Terry Gilliam szabad kezet kapott volna, az mennyivel királyabb végeredményt szül! (Aki rám akar cáfolni, mondván maximális pontszámot adtam a Snow White-ra, annak elmondom, hogy szerettem volna szeretni azt a filmet, és főként ez vezérelt a pontozásnál…) Most, a Demónánál a fő okom Juno Temple jelenléte volt; a másodlagos Elle Fanningé, akit megkedveltem a Super 8-ban; és minden más csak ezután jött. Sosem rajongtam Angelina Jolie-ért, de nem is utáltam, viszont pusztán az ő neve kevés garanciának egy jó mozizásra, legalábbis eddig ezt gondoltam, de a hölgy bebizonyította, hogy nincs igazam. 

A lényeg az, hogy ez Jolie nagy visszatérése. Ha dunsztod sincs, ki Maleficent; hidegen hagy Csipkerózsika története és így tovább, akkor ott a híres színésznő, aki már évek óta nem filmezett, most pedig egyenesen berobbant a köztudatba egy olyan alakítással, amit a bemutató óta magasztalnak a kritikusok. Már ezért van értelme odafigyelni cikkem tárgyára, azt viszont nem állítom, hogy csak emiatt meg is kéne nézni. Amiért érdemes látni, az a mese jellege: A régi klasszikusok (Grimmék vagy Andersen) feldolgozásai közül ez a legmeseszerűbb; a lenyűgöző látványt nézve tényleg azt éreztem, hogy ezt a célt szolgálja és éppen emiatt gyereknek (is) szól. A felnőtt nézőknek mutatják be Demóna életét; ráadásul több forrás megerősíti, hogy van benne még egy „rejtett” jelentés, ami pedig kifejezetten a felnőtt nőket szólítja meg.

maleficent004diaval.jpg

SZPOJLER 

Amikor Lipót levágja Demóna szárnyait, akkor metaforikusan megerőszakolja őt. Több elemző észrevette ezt, Jolie elmondása szerint pedig direkt van így, tehát a film több-kevésbé rejtett mondanivalója az, hogy mit kezd magával egy nő, akit megerőszakoltak. A válasz: bosszút áll. Néhány kritikus szerint a valódi feminista vonulat itt bukik el, de hogy miért, azt ne tőlem kérdezzétek… 

SZPOJLER VÉGE 

Néhány mondat a többi színészről: Elle Fanninget Isten is arra teremtette, hogy hercegnőt alakítson, nagyon cuki, folyton vigyorog és nevet. A komikus mellékszereplőket képező három tündér egyike Juno, aki rendkívül édes a nagy boglya-frizurával; partnernői pedig veterán brit komikák, Imelda Staunton (Harry Potter-filmek, Egy kis Fry és Laurie) meg Lesley Manville (utóbbi itthon kevésbé ismert). Nekem tetszett a tündér-trió szerencsétlenkedése, kár, hogy olyan keveset szerepelnek. A férfi főhős egyrészt Sam Riley (Franklyn), akinél a CGI teszi igazán érdekessé a karaktert; másrészt pedig Sharlto Copley (District 9, Elysium); ám meg kell említeni, hogy az öreg királyt az a Kenneth Cranham kelti életre, aki a Hellraiser II-ben Dr. Channard. Még két ifjú hölgy érdemel külön kiemelést: az egyik Isobelle Molloy, aki a gyerek Maleficent; a másik Vivienne Jolie-Pitt, aki az 5 éves Aurora – mindketten aranyosak, utóbbi pedig Brad Pitt és Angelina Jolie lánya. A rendezéssel a vizuális effektmester Robert Stromberget bízták meg (ő felelt többek közt a Trónok Harca és az Avatar látványvilágáért), a forgatókönyvet Linda Woolverton írta (az ő tollából származik Az oroszlánkirály, A Szépség és a Szörnyeteg, az Úton hazafelé, meg a Tim Burton-féle Alice Csodaországban). Jolie producer is volt.

Maleficent.jpg

Érdekességek: Linda Woolverton forgatókönyve legalább 15 féle változatban készült el, mielőtt elérte volna végleges formáját. A szkript formálását Paul Dini segítette, aki nagy névnek számít az animációs filmesek közt, többek közt az 1992-es Batman-rajzfilmsorozat, az Animánia és Az Igazság Ligája köthető a nevéhez; ám mégsem kaphatott megjelölést a stáblistán. Robert Stromberget John Lee Hancock (Banks úr megmentése, Hófehér és A Vadász) segítette az újrafelvételek során. Állítólag Hancock alkotta meg a nyitányt, vagyis Demóna előtörténetét, ám rendezni nem rendezett, számomra viszont ez gyanús… 

Juno-Elle15.jpg

A film az ’59-es Csipkerózsika bemutatásának 55. évfordulóján került mozikba. Ez a valaha készült legdrágább mozi, amit kezdő rendezőre bíztak. A király vára a Disney-logó kastélya. A színészeket az alapján választották ki, hogy mennyire hasonlítanak rajzolt elődeikre. A tündérek életre keltőit három héten át filmezték zöld háttér előtt, mindannyiukat a Cirque du Soleil művészei készítették fel, hogy vissza tudják adni a parányi mágikus lények kecsességét és könnyedségét. A magyar fordítás rengeteget ront a végeredményen, ugyanis érdekes módon Lipótot eredetileg Stefannak, Hollót Diavalnak nevezik, Mooria pedig Mooreland, vagyis Mocsár-vidék – és itt a Mooria szót meghallva lehetetlenség volt nem A Gyűrűk Ura törpe-királyságára gondolni. Ezekre az elferdítésekre aligha tudnék logikus magyarázatot találni, bár talán az eredeti rajzfilm fordításában így nevezték a karaktereket anyanyelvünkön, ki tudja? A Forbes Magazinnak dolgozó Jordan Shapiro szerint a film egyik értelmezési lehetősége a kapitalizmus (az emberek) és a szocializmus (a tündérek) összecsapása:) Végül két vicces név a mellékalakok közül: Marama Corlett (szolgáló) és David Boat (Hajó Dávid, lény-szinkronhang). Ja és ha már lények, a varangy-elefántkák meg a faemberek marhajók a filmben, ráadásul még egy sárkányt is sikerült becsempészni a cselekménybe!

maleficent-angelina-jolie-2014-movie-hd.jpg

„Sajnálattal vettem tudomásul, hogy én nem kaptam meghívót…”-rovat 

Mivel producer is volt, ezért Angelina Jolie sokban befolyásolta a filmet. A stúdió szerette volna kiaknázni a szépségét, ő viszont ragaszkodott az elcsúfító protézisekhez, hogy minél jobban hasonlítson a rajzfilmbeli Maleficentre. A címszereplő külsejét állítólag nagyban inspirálta Lady Gaga. A szarvakból többféle készült, az egyik annyira nehézre sikerült, hogy a színésznőnek megfájdult tőle a nyaka. Az egyik párat ezekből a jelmez-alkotóelemekből Jolie hazavitte. Demóna hangja és akcentusa az ’59-es változat szinkronszínésznőjét, Eleanor Audley-t idézi. Angelinát a gyerekei segítették a szerep megformálásában, a kicsik választották ki, melyik a legjobb ördögi kacaj számára. A már említett Vivienne azért került a szereplők közé, mert ő volt az egyetlen gyerek, aki nem rémült meg a boszorkánytól. Brad Pittné az összes kaszkadőrmutatványt maga hajtotta végre, nagyrészt hámok segítségével. Szeretett volna egy olyan filmet, amiben a gyerekei megnézhetik és ők maguk is kérték, hogy szerepeljen benne. Saját bevallása szerint kislányként Maleficent volt a kedvence a Csipkerózsikából. Ő ragaszkodott hozzá, hogy Aurora keresztelője szóról-szóra megegyezzen a rajzfilmben látott jelenettel – itt egyetlen pillanatra a tömegben látszódik két másik gyermeke, Pax és Zahara. A főproducer John Roth szerint ez a mozi csak azért készülhetett el, mert Angelina rábólintott: „Ő az egyetlen, aki eljátszhatta ezt. Ha nem vállalta volna, a film értelmét veszti.” Jolie karrierjében ez a mű produkálta a legnagyobb nyitó bevételt és az élőszereplős munkái közül ez hozta be a legtöbb pénzt.

angelina-jolie-elle-fanning-are-lovely-in-white-at-maleficent-london-02.jpg

A Maleficent 180 millió dollárból lett és több mint 525 milliót hozott eddig. A kritikusoktól vegyes értékeléseket kapott: a főszereplőnő életre keltőjét mindenütt felmagasztalták, ahogy a látványt is, ám a történettel a hozzáértők nincsenek megelégedve. 

Nekem tetszett, sokkal jobb volt, mint amire számítottam. Azon túl, hogy Juno és Elle egy filmben látható, ez a legmeseszerűbb mesén alapuló fantasy, ami az utóbbi években készült. Ajánlom!

Pontozás: 

imdb: 7.0 (3 év alatt 0.4-et csökkent.)

Szerintem: 5/5

Hírek: 

- Linda Woolverton írta a már készülő Alice Csodaországban 2 forgatókönyvét. (Megbukott.)

- Angelina Jolie másodszor is Salt ügynök lesz, aztán harmadszorra szólaltatja meg a Tigrist a Kung Fu Panda új részében. (Nem készült el, nem keltett túl nagy érdeklődést.)

- Elle Fanning a készülő életrajzi dráma, a Mary Shelley címszereplője. Ha visznek bele némi fantasy-vonalat, akkor érdekelni fog! (Valószínűleg nem, de mégis megnézem majd.)

Tegnap mutatták be a Transformers 4-et, amit hamarosan megtekintek, remélhetőleg, olyan 80%-ra mondom, hogy ez lesz a következő írásom témája!

Szólj hozzá!

Címkék: fantasy


A bejegyzés trackback címe:

http://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr516433683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.