Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (346) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (88) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2014.04.25. 11:36 Tévésámán

Hellraiser – Pokolkeltő (1987)

hellraiser-movie-cover.jpg

Ha az ember rátalál a horror valamelyik ikonikus karakterére, akkor előbb-utóbb ezen a nyomon haladva összetalálkozik a többiekkel, hiszen például Jason útja Freddy felé vezet, kettejüket hozzá lehet kötni Ash-hez az Evil Deadből, de ugyanakkor létezik Jasont Bőrpofával vagy akár Pinheaddel összeugrasztó fan art, képregény vagy akár kisfilm is. Ezzel elérkeztünk a Szögfejű démonhoz, akinek ezüst vászonra lépése velem egyidős. Már meg se tudom mondani, hogyan találkoztam vele először, de tény, hogy a Hellraiser-széria erős nyomot hagyott az emlékezetemben – ezért gondoltam, hogy nem hagyom ott az 500 Ft-ért árult első részt a Metroban. Különben már lassan két év is eltelt, mióta rendeztem egy szavazást itt, hogy mit nézzek legközelebb és a Pokolkeltő első három része megosztott második helyet kapott, ám azóta sem foglalkoztam velük. Nos, most végre sorra került, hosszú évek után ismét kinyílt a doboz, amivel átléphettem Clive Barker elképesztően rémisztő fantáziavilágába…

81000032.jpg

Larry (Andrew Robinson) feleségével, Juliaval (Clare Higgins) beköltözik abba a nagy, elhagyatott családi házba, ahol a férfi gyerekeskedett. Néhány nyom arra utal, hogy Larry fivére ott volt egy ideig előttük, de aztán eltűnt, ki tudja, hová. A költözés első perceitől Juliát megrohanják az emlékek az elveszett Frankről (Sean Chapman), aki azonban nem börtönben ül, hanem egyenesen a Pokolba került! Ám egy véletlen balestnek köszönhetően a holt lélek újra testet ölthet a házban. Az egykori szeretőjére vágyó asszony rémisztő alkut köt a groteszk teremtménnyel, ami egykor Frank volt: elcsábít és megöl néhány férfit, akiknek vére újból egész emberré varázsolhatja a förmedvényt. Ám Larry lánya, a csinos Kirsty (Ashley Laurence) tudomást szerez a szörnyű titokról és megszerzi a dobozt, ami Frank számára a végzetet jelenti. A lánynak csak egyetlen választása marad, ha le akarja győzni a gyilkos párost: neki is ki kell nyitnia az átjárót, amely egyenesen az Alvilágba vezet, hogy egyezséget kössön a szenvedés és kéj démonaival, a cenobitákkal. Vajon sikerülhet felülkerekednie a velejéig romlott szeretőkön és elkerülnie a borzalmas véget, amivel e földöntúli teremtmények akarnak lesújtani rá?

frank.jpg

„Ne nézz rám!” 

A Hellraiser azon ritka alkotások egyike, ahol minden működik. A szörnyek és a speciális effektek túlnyomó többsége még ma is jól mutat, az ocsmányságok kellőképpen reálisak, a sztori érdekes meg hatásos, plusz a színészek játékára sem lehet panasz. Az író-rendező és animátorként közreműködő Barker nagysága abban rejlik, hogy a horrort a szexualitás oldaláról fogja meg, ez a hajtóerő, ami a szereplőket vezérli – legalábbis elvileg. A szemünk láttára kibontakozó szerelmi háromszög mellé gyilkosság vegyül, ezzel már lehetne egy nagyszerű thrillert alkotni, ám hozzájön még az ikonikus külsejű, gyötrő gyönyört ígérő démon-csapat meg az őket körülvevő ijesztő, groteszk létsík, ezeket pedig garantáltan senki sem fogja elfelejteni. A szado-mazo bőrruhás, megcsonkított, eltorzult lények gyülekezete, a szögek, kampók és láncok tömege fantasztikus, egyedi gonosz erőt formál meg, ami nem áll olyan távol az embertől – de belőlem már a „szakértő” beszél, hiszen láttam a sorozat összes részét. 

Belekötni semmibe sem tudnék, mert tényleg, a bőrről sokszor látszik, hogy gumi, a rajzolt trükkök meg olyan nagyon ’80-as éveket idézőek, de ezekért kárpótol a szörnyeteg Frank (ő egyébként nem Sean Chapman, hanem Oliver Smith), aki elképesztően gusztustalan, fájdalmas ránézni és garantáltan undorodni fogsz tőle. (Felmerülhet, hogy vajon egyébként ki itt az igazi gonosz? A szexre és fájdalomra éhező Frank, aki gyilkosságra csábítja szeretőjét és megveti a saját bátyját, önálló akaratból fakadóan cselekszik; míg az eredendően pokoli kreatúráknak ez a természete, nem azért csinálják, mert elhatározták egyszer. - Vagy igen?) A legjobban szerintem Clare Higgins játszik, és nemcsak az érzelmek megjelenítésének tekintetében. Egyfolytában valami vad, zabolátlan érzékiség sugárzik belőle. Andrew Robinson is remek teljesítményt nyújt, főleg a végén; Ashley Laurence pedig nagyon cuki és tényleg szorítottam a karakteréért. Néhány perces felbukkanásai alatt azonban az első filmes, korábban csak rövid alkotásokban szereplő Doug Bradley, a legendás Pinheadként mindenki mást lemos a színről. A hangja, a tartása, a mozdulatai, kiegészülve a még 27 év után is óriási maszkkal/jelmezzel igazi lélekkel tölti meg ezt a kegyetlen, rémisztő alakot. Mellette felbukkan még állandó társa, Chatterer (Nicholas Vince) és a következő epizódban velük tartó Butterball (Simon Bamford), valamint egy ritka női cenobita (Grace Kirby). Még annyit mindenképpen kiemelnék, hogy a zene nagyon jól illik a látnivalóhoz, remek, vérfagyasztó atmoszférát teremtve.

hellraiser_1_04.jpg

Érdekességek: Clive Barker saját novelláját, az 1986-ban megjelent The Hellbound Heartot dolgozta át forgatókönyvvé. Az imdb szerint a Hellraiser magyar címe Kísértetház… (2017-re ez szerencsére megváltozott.) Andrew Robinson két másik híres horror-folyamban is felbukkant, az egyik a Gyerekjáték (a harmadik részben látható), a másik pedig a Pumpkinhead (a másodikban van benne), egyébiránt mind ő, mind Clare Higgins elsősorban sorozatszínész. Robinson találta ki „Larry” utolsó mondatát. Mikor Frank fejjel lefelé, véresen pörög, az egy kamerateszt-jelenet, az egyik első, amit rögzítettek, Sean Chapman pedig percekig hányt utána, annyira elszédült tőle. Frank Baker csöves-karaktere elég furán hat itt, de a folytatásokban magyarázatot adnak rá, hogy ki ez a férfi. A rendező elmesélte, hogy a sokszor kritizált számítógépesnek látszódó trükköket valójában ő „meg egy görög pasi” csinálták, saját kezűleg rajzolva rá őket a kész filmre, egyetlen hétvége alatt. Hozzátette, hogy meglepően jó lett a végeredmény ahhoz képest, hogy a procedúra alatt mennyit ittak:) A kamera-beállítások azért olyanok, amilyenek, mert egy igazi házban forgott a Hellraiser, ezért legtöbbször az operatőrök vagy egyáltalán nem tudtak mozogni, vagy csak oldalra tudtak lépni a szűkös hely miatt. A padlást egy stúdióban építették fel, de csak azokban a jelenetekben használták a díszletet, ahol speciális effektek kellettek. A Nintendo belefogott egy a történeten alapuló játék fejlesztésébe és ez lett volna a világ első játéka, amiben el lehetett volna menteni az állásokat, ám a programozásba folyton hiba csúszott és a mentések se működtek, ezért végül a fejlesztés abbamaradt. A Coil nevű industrial zenekar egy teljes albumnyi anyagot rögzített a műhöz Barker felkérésére, ám a stúdió elutasította azt és inkább Christopher Younggal íratták meg a zenét. A Coil aztán megjelentette ezeket a dalokat két lemezén is, amelyek ma már ritkaságszámba mennek.

hellraiser-pinhead.jpg

„No tears please, it’s a waste of good suffering!”-rovat 

A stáblistában Vezér Cenobitaként szereplő Pinheadet eredetileg Papnak hívták, ám aztán a stábtagok ráragasztották ezt az elnevezést, ami rajta maradt a széria többi epizódjában is. Barker viszont nem szereti ezt a megnevezést, emiatt a képregény-adaptációban Papnak nevezik a többiek, az író pedig azt ígérte, egyszer majd felfedi Pinhead valódi nevét. A női démont ugyanilyen módon Deep Throatnak nevezték, ám ezt a túlzott szexuális utalást nem használhatták a stáblistában. Chatterernek és Butterballnak lett volna szövege, ám az őket alakító színészek a protézisek miatt képtelenek voltak beszélni, ezért a dialógusaikat a másik két pokoli lény kapta meg. Doud Bradley-nek felkínálták a vezető cenobita és az egyik bútorhordó szerepét, ő meg, lévén kezdő színész volt, úgy gondolta, hogy jobb lenne, ha látnák az arcát a nézők, így kis híján az utóbbit vállalta el. A maszkját és a jelmezét hat órába tellett feltenni rá, és a filmes csapat többi tagja annyira megszokta őt ezzel a külsővel, hogy a forgatást lezáró partin senki se beszélgetett vele, mert nem ismerték meg. 

A Hellraiser 1 millió dollárból készült, több mint 14 és félmilliót hozott vissza. A kritikusok fanyalogtak, meg is kellett vágni, de a sikere megmásíthatatlan! Ha minden igaz, hét folytatást eredményezett. (Amikből néhány már szerepel itt a blogon és megígérhetem, hogy a második és a harmadik még biztosan sorra kerül, hamarosan!) 

Csak magamat tudom ismételni: Semmiféle kifogásolnivalót nem találok a Pokolkeltőben. Aki szereti a horrort, ne hagyja ki, kultikus és baromijó rémisztgetős mozi! [Az azért érthetetlen, hogy a sorozatnak egyetlen része sem ad semmiféle konkrétumot abban a tekintetben, hogy miért éri meg kinyitni a dobozt? Miért jó a démonokkal haverkodni, mit nyernek belőle? Ezen kívül még annyit, hogy eddig egyetlen Barker-novellát olvastam, ami irtó fura és nehezen befogadható volt, bár tény, hogy az alapötlete tetszett. Vajon ennek az írott változata milyen?] 

Pontozás: 

imdb: 7.0 (3 év alatt 0.1-et csökkent.)

Szerintem: 5/5 (Nagyon közel van a 6-oshoz, csak a gusztustalansági faktor miatt nem kapja meg.) 

Hellraiser.1987..PNG

A dvdről: Nagyon ritkán szoktam magyar kiadásokat venni, a legutoló ilyen a Hajrá, Bliss! volt, ugyanis a tapasztalatom az, hogy a normális árkategóriában az ember semmit nem kap a pénzéért manapság. Ez a lemez azonban kivétel, mert a VOX Mozimagazin jelentette meg és egyértelmű, hogy a kiadásért felelős emberek mennyi figyelmet fordítottak a kész termékre. A nagyszerű, informatív borító belső felén a doboz mintázata van, ahogy a korongon magán is. A dvd behelyezésekor megjelenő, kissé hosszú céglogókat viszont nem lehet se átugrani, se áttekerni, ez negatívum. A menüben jobbra Pinhead feje, balra a kocka pörög és már a jogvédelmi szöveg alatt is ezt láthatjuk, miközben ijesztő zene szól. Kétféle magyar és kétféle angol hangsáv adott, plusz a szokott jelenetválasztás. A menü közepén ott van egy kis halálfej, ha erre a rákattintasz, ügyes kis hazai filmecskét nézhetsz meg a copyrightról. Az ötlet jó, de miért kell ezt külön menüpontba rakni? 

Extrák tekintetében igen jól ellátták a Hellraisert, ezeknek mindegyike alapvetően magyarul feliratozott – kérdés, hogy ez jó-e vagy sem? A filmhez háromféle audiokommentárt választhatunk: Clive Barker; Clive és Ashley Laurence vagy a VOX-os fiúk szövegét hallgathatjuk, én szokás szerint kihagytam ezeket. Az egyik almenüben 4 trailert és 5 tv-spotot tárnak elénk – a második trailer rohadtjó, a tévére készült kedvcsinálókból a harmadik és negyedik tetszett.

- Doug Bradley interjú: Azt mondja, egy suliba jártak Barkerrel. Szerinte az egykor maga is ember Pinhead még mindig emlékszik, milyen volt halandónak lenni, ez benne van abban, ahogy viselkedik. A maszk felrakása alatt érzelmileg sivár állapotba került. Mivel egész nap ebben kellett lennie, így a forgatási szünetekben sem tudott önmaga lenni, se saját maga, se mások szemében. Egy órába telt leszedni a sminket és azt mondja, ez sokkal rosszabb élmény, mint feltenni. A kontaktlencsékben alig látott valamit és a hosszú jelmezben nehezére esett mozognia. Beszél egy jelenetről, amit leforgattak, de sosem látott.

- Interjú a forgatáson: Clive azt mondja, a leghatalmasabb fizikai/érzéki élményt nyújtják a cenobiták. Ezek a szörnyek a saját testüket torzították el ilyenné. Bob Keen, a maszkmester is megszólal. Clare Higgins szerint a női nézők kedvelni fogják Juliát, bár a férfiak viszolyognak tőle.. Az élőholt Frank annyira felforgatta a gyomrát, hogy két napig nem tudott enni.

- Kisfilm: Elég érdekesen indul, Barker azt nyilatkozza, hogy már régen elmesélt mindent a filmről, már nem is tartozik igazán hozzá. Laurence azt meséli, hogy nem is tudta, mi van a forgatókönyvben, úgy jelentkezett. Bradley elvállalta volna a főszerepek bármelyikét és ezzel nagyot hibázott volna. Az előző interjúban ő is mondja, itt meg a direktor megerősíti, hogy mivel Pinhead mellékalaknak indult, így nem számítottak rá, hogy ekkora hatással lesz az emberekre. Simon Bamford azt eleveníti fel, hogy az ő maszkját sokkal egyszerűbb volt feltenni, de mivel a fejére alakították, így két-három ember kellett, hogy ráhúzzák, mert annyira archoz simuló volt. Nicolas Vince is beszél, kár, hogy Grace Kirby-t nem szólaltatták meg. Az effektmester elmeséli, hogy a padló mozgásakor mindent speciális gépek mozgattak, Frank feléledésénél a legtöbb dolgot meg visszafelé vették fel. Oliver Smith maszkjának elkészítése 6 órát vett igénybe, plusz volt egy egész testet befedő latex-kezeslábasa. Bemutatják a Hellraiser inspirálta primitive art nevű, hát, előadási formát, aztarohadt… Ez a filmecske érdekes és informatív, de a hangvétele alapján Barkernek és Bradley-nek már talán elege van az egészből, előbbinek tutira.

Ez egy remek, méltó kiadás, elégedett vagyok vele. Jelenleg is kapható a boltokban, aki szereti ezt az alkotást, mindenképpen szerezze be! 

Hírek: 

- Clive Barker évek óta dolgozik egy még bemutatási dátum nélküli Hellraiser-újrán, amiben ígérete szerint több régi kameratrükk lesz és kevés CGI, valamint Doug Bradley is visszatér majd, mint Pinhead. 

- Doug Bradley az új Hellraiserig fennmaradó idejében az alábbi horrorokat erősíti: Taryn Barker: Demon Hunter (szerintem nem szorul magyarázatra), The 4th Reich (nácik és emberkísérletek, Simon Bamford is benne lesz), valamint a jó ideje készülő Death House (a legnagyobb B-horrorsztárok egy filmben!). 

A következő írásom egy olyan moziról szól majd, amit már régóta szeretnék látni, ezen felül ígérhetem a Hellraiser 2-t és a Demónát.

Végül jöjjön ugyanaz a dal két előadótól, amik a szériához készültek, de nem ehhez a részhez, viszont én most önkényesen felhasználom őket: Az Ozzy Osbourne-verziót levették a youtube-ról...

Szólj hozzá!

Címkék: horror 18+


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr76084523

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása