Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (346) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (88) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2013.07.08. 16:14 Tévésámán

Az ezerarcú ember (Man of a Thousand Faces, 1957)

man-of-a-thousand-faces-movie-poster-1957-1020519697.jpg

Elérkeztünk a Lon Chaney-hetek lezárásához, aminek keretében megnéztem a némafilmkorszak egyik legnagyobb amerikai színészének három híres filmjét (Az Operaház Fantomja, London After Midnight, The Unholy Three), majd az egyik remake-jét, A vámpír jelét, ami már nélküle készült, ám szerepét a magyar horrorikon, Lugosi Béla vette át. Lezárásként pedig tegnap éjjel sorra került a Man of a Thousand Faces, ami Chaney elég korai halála után 27 évvel, 1957-ben készült. Igazából nem tudtam, mire számíthatok, de korábban végeztem egy mélyreható kutatást a címszereplőről az interneten, szóval tisztában voltam élete fontos állomásaival és érdeklődve figyeltem, mikor jön ez vagy az a dolog. Egy rövid történetismertetésre azért mégis szükség van, merthogy Az ezerarcú ember eléggé átmegy valóságból a fikcióba: 

man-of-a-thousand-faces-cagney.jpg

A sztori az 1910-es évek elejétől 1930-ig kíséri végig Lon Chaney (James Cagney) életét, kapcsolatát süketnéma szüleivel és feleségeivel (Cleva - Dorothy Malone és Hazel - Jane Greer), bemutatva Chaney-t, a szerető apát, a házasságai egyben tartására törekvő férjet és a megszállott, fantasztikus színészt. Bepillanthatunk a kulisszák mögé, láthatjuk színházi fellépéseit, a filmiparba való bekerülésének pillanatait és néhány legendás mozijának (The Miracle Man, A Notre Dame-i toronyőr, The Phantom of the Opera, A szentségtelen hármas) forgatását. A film legfőbb mondanivalója viszont az, hogy nagy ára van a sikernek, és hogy nem könnyű dolog az átlagostól eltérőként élni vagy az ő sorsukat bemutatni/pártfogolni őket... 

images (1).jpg

Az első dolog, amin kicsit megütköztem, az a süketnémák látványos kirekesztése. Igaz, hogy ez a film több mint 50 éve készült és a történet még régebben játszódik, de mégsem értem, hogy ez tényleg ennyire visszataszító volt a normális emberek számára? Eltartott egy darabig, amíg megértettem, hogy Cleva miért reagál úgy Lon szüleire, ahogy és persze érthető a belevitt gyerekkori csúfolás-motívum is, de valahogy nekem ez az egész hiteltelen. Képtelen vagyok elhinni, hogy ez tényleg megtörténhetett a valóságban... A színpadi évek és az első házasság bemutatása, ami a két órás játékidőnek kb. felét teszi ki, kevésbé érdekes, de amint Chaney megkapja pályáját elindító szerepét a fantasztikus maszkmesteri tudása miatt, onnantól máris sokkal izgalmasabb a dolog. A csúcsjelent egyértelműen a Phantom híres "unmasking"-jelenetének újraalkotása, ahol önkéntelenül is elmosolyodtam, mert bár korántsem olyan jó, mint az igazi, de a hangulatát nagyon sikerült elkapni. A másik csúcspont a színházi évek lezárása, ahol egy elég sokkoló esemény történik. 

images_2.jpg

Mivel Chaney nem volt kitárulkozó alkat és titokban tartotta magánélete nagy részét, így a forgatókönyvírók főként a fantáziájukra hagyatkoztak a konfliktusok kiötléséhez. Így született meg a szüleit és miattuk őt is érő gúnyolódás okozta lelki sebek visszatérő aspektusa, az apa-fiú kapcsolatban rejlő titok, meg a végig jelen lévő előző feleség, aki folyton valami gondot okoz. Viszont kimarad pár dolog, amiket egyébként kevés erőfeszítéssel bele lehetett volna tenni, pl. hogy Lon szemüveges volt civilben és rengeteget dohányzott (jó, hát ezt talán akkoriban nem lehetett mutatni), ráadásul nagy sajnálatomra a szívemnek oly kedves London After Midnight mindössze csak két, rövid pillanatokig látható rajzon jelenik meg. Még egy apróság visszás számomra: a Cagney-féle Fantom valahogy túl kövér, pedig maga a színész nem látszik annak egyetlen másik jelenetben sem. 

scan0017.jpg

Ha már szóba jött, rátérek James Cagney-re: Korábban sosem láttam tőle semmit, de valami fantasztikusan játszik. A testfelépítése eltért az igazi Ezerarcú Emberétől, de remek mimikájával és az utánzási tehetségével elérte, hogy elfogadjam, ő Lon Chaney. A The Miracle Man-szekvenciában nyújtott teljesítménye elképesztő, tényleg olyan színész volt, akire rá lehetett építeni egy komplett mozit - mint látható, ez működött. Dorothy Malone rendkívül szép nő volt, de a karaktere annyira antipatikus - nagyszerű ez a kettősség benne; vele ellentétben Jane Greer kedves és melegszívű Hazeljét lehet szeretni. Chaney fiát, Creigthon Tull Chaney-t (a későbbi Lon Chaney Jr.-t) négy különböző fiatalember testesíti meg, közülük elsősorban a legidősebb változat, Roger Smith emelkedik ki - egyébként a valódi Lon Chaney Jr. élt, amikor ez a film készült, de semmit nem találtam arról, hogy hogyan reagált rá. 

Érdekességek: A rendező Joseph Pevney volt, akit elsősorban a '60-as évekbeli Űrszekerek-sorozat rendezése kapcsán ismernek. A mellékszereplők egyike önmagát alakítja, ő Clarence Kolb, aki anno tényleg együtt dolgozott Chaney-vel - Kolbnak ez az utolsó filmje. James Cagney egy nyaraláson találkozott Roger Smith-szel, aki tengerészgyalogosként szolgált azon a helyen, és ő beszélte rá a jóképű ifjút, hogy álljon színésznek. Smith és Cagney a Man of a Thousand Faces mellett együtt dolgozott a Never Steal Anything Smallon is. A Universal-vezető Irving Thalberget az a Robert Evans alakította, aki aztán felhagyott a színészettel és valóban stúdióigazgató lett, csak éppen a Paramountnál. Utólagos szerkesztés: Tegnap éjjel jutott eszembe, hogy Cagney 57 évesen játszotta el a mindössze 47 évet élt Chaney-t, de ha megnézitek a képeket, nem tűnik annyira öregnek.

cagney-westmore.jpg

Több eltérés is akad a valóság és a filmben látható cselekmény között azokon túl, amiket észrevettem: Cleva tudta, hogy Lon szülei süketnémák és a házasságkötés előtt többször találkozott velük. Creigthon Chaney nem kórházban született, hanem szülei Oklahoma City-beli otthonában. Mind az Operaház Fantomja, mind a Quasimodo maszk replikája erősen eltér az eredetitől, ugyanis amiket itt láthatunk, azok vastag, kemény gumirétegekből álltak és Cagney alig tudta mozgatni az arcát bennük, míg Chaney valódi sminkjei egyszerű, könnyen felvihető darabok voltak, ezek viselése közben is játszhatott az arcizmaival. Az igazi Creigthon sosem gondoskodott ilyen módon a valódi anyjáról, mivel akkoriban már felesége és két gyereke volt, munkáját tekintve pedig az apósa fűtőüzemében dolgozott. Az idősebb Chaney soha nem akarta, hogy az ifjabbik beálljon színésznek, ő maga pedig csak akkor kezdett el filmeken dolgozni, mikor korábbi állását elvesztette és nem talált másikat. A Lon Chaney Jr. nevet a fiára a producerek erőltették rá és nem szerette. Később aztán már elkezdték Lon Chaney-ként emlegetni, amire viszont büszke volt. A főszereplő halála is másképp zajlott le a valóságban, ugyanis egy kórházban hunyt el, teljesen váratlanul, a torkában keletkezett vérzés miatt. Az ezerarcú ember készítési költségéről nem találtam adatot, ám majdnem 2 és félmillió dollárt hozott vissza, ami anno szép sikernek számított. 

Nem mondom, hogy rossz film ez, de engem jobban érdekelt volna egy elsősorban Lon Chaney magánélete helyett a mozijaira épülő életrajzi alkotás. 

Pontozás: 

imdb: 7.3 (4 év alatt 0.2-t emelkedett.)

Szerintem: 4/5 (Vannak kisebb hibái és már az idő is eljárt felette, ám maradandó alkotás - csak éppen nem olyan jó, mint egy valódi Chaney-film...) 

Most már tényleg a végére értem ennek a hosszadalmas projektnek, így továbbléphetek. Ezen a héten lesz egy pár jó dolog a tévében, plusz 100 Ft-ért sikerült beszereznem a Titokzatos folyót angol nyelvű dvdn, meg aztán ott az a már említett régi listám, amin van kb. 10 cím és az új listám, amin szintén akad egy-két ígéretes darab. Úgyhogy hamarosan ismét jelentkezem!

Szólj hozzá!

Címkék: dráma


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr735396307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása