Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (346) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (88) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2013.07.04. 22:43 Tévésámán

A vámpír jele (Mark of the Vampire, 1935)

images_1.jpg

A Lon Chaney-blokk lezárásaként két olyan film kerül sorra, amikben ő már nem szerepel, de szorosan kötődnek hozzá. Tegnap rájöttem, hogy akaratomon kívül időrendben haladtam Az Ezerarcú Ember munkásságában, így most is a korábban készült mozit választottam a kettő közül elsőnek, ez pedig A vámpír jele, ami a Draculát összehozó páros, Lugosi Béla és Tod Browning újabb közreműködése, hasonló témában. És hogy hogyan kapcsolódik Chaney-hez? Nos, a Mark of the Vampire a London After Midnight remake-je... 

Mark-of-the-Vampire-1.jpg

Furcsa, de elgondolkodtató, hogy vajon miért pont ezt a filmet újrázta Browning? A legkézenfekvőbb válasz az, hogy nyilván a Draculával elért elképesztő siker hullámait akarta meglovagolni, így keresett egy újabb vérszívó-szerepet Bélának - végülis 1935-ben járunk a bemutatókor, mikor Lugosi a legnagyobb aktuális horror-sztár. Viszont mi van akkor, ha valamennyire benne volt a rendezőben, hogy megőrizze az utókornak történetét, a The Hypnotistet? 8 év alatt sok mozit el lehet felejteni és a London After Midnight egyrészt némafilm, így idejétmúltnak számított, másrészt Chaney ekkor már öt éve távozott az élők sorából, ezért már közismertnek sem számított. Ha ez az okfejtés csak egy kicsit is valós, akkor máris igazi misztikummal állunk szemben, ugyanis ahogy már kétszer leírtam, a LAM megsemmisült az utókor számára és tulajdonképpen a visszaállított 47 perces változat mellett leginkább a Mark of the Vampire mutatja meg, milyen lehetett. Sejthette Browning 1927-es művének eljövendő végzetét vagy csak kaszálni akart? Na, most hogy kellőképpen összezavartam mindenkit, lépjünk tovább, térjünk rá a sztorira! 

mark of the vampire 003.JPG

Prága, 1934. Egy év telt el Sir Karell Borotin, a gazdag nemes úr rejtélyes halála óta, amiről a mai napig nem sikerült kideríteni, hogyan is történt. A holttest nyakán két apró, szúrt sebet találtak és eltűnt belőle az összes vér... A paranoiás közemberek a város szélén álló kastély rejtélyes lakóit vádolják, akikről bizton állítják, hogy vámpírok! Minden nyom és jel efelé mutat, ám a prágai rendőrség nyomozóját (Lionel Atwill) nem sikerül meggyőzni. A rendőr azonban kénytelen elismerni, hogy természetfeletti erőkkel akad dolga, mikor az elhunyt nemes lányát (Elizabeth Allan) és annak szerelmét (Henry Wadsworth) támadás éri, a tettesekre pedig a szemtanúk leírása szerint illik az élőholt jelző. Szerencsére megjelenik Zelen professzor (Lionel Barrymore), aki összefogva a felügyelővel és a lány gyámjával, Otto báróval (Jean Hersholt) felveszi a harcot a vérszopó Mora gróffal (Lugosi Béla) és lányával, Lunával (Carol Borland). Vajon sikerül megmenteni a Borotin-vagyon örökösnőjét az éjszaka gyermekeitől - és vajon a kastélyban lakó félelmetes alakok tényleg vámpírok? 

Innentől jön néhány szpojler-szerűség... 

mark-of-the-vampire.jpg

Aki olvasta a LAM-ról szóló írásomat, az láthatja, hogy Browning és a mellé szegődött írók azért próbálkoztak némi újdonság bevitelével, mert míg az eredeti műben az áldozat feltehetőleg öngyilkos lett, addig itt nyilvánvaló, hogy megölték, csak az nem, hogy ki. Plusz ugye a felügyelő és a vámpír ezúttal két különböző személy, valamiért pedig az alap figurát három részre szakították (a professzor, a zsaru és az élőholt) - Chaney ezt mind eljátszotta egymaga... 

A történet irtó lassan indul be, az elején csak néztem, hogy mi ez a várkastély, kik ezek a vándorcigányok és egy darabig azt hittem, valamiféle ócska Nosferatu-koppintást látok - egészen a gyilkosságig. Aztán a halál okának kinyilvánításáig tök jó volt a hangulat, Béla és partnernője megjelenése csak még jobbá tették az egészet, viszont ahogy az imdbn valaki írta a fórumba, hirtelen a semmiből tűnik fel a professzor és egyszeriben átmegyünk valamiféle vámpírvadász-akcióba. Történik három újabb támadás, plusz az egy évvel korábbi részekben a parasztok is beszámolnak halálesetekről, így a Mora grófnak nevezett állítólagos vérivó sokkal veszedelmesebb, mint Chaney őrült Hódbőr-kalapos Férfija. Ott teljesen érthető volt, hogy a Yard embere miért nem akarja bevonni a rendőrséget, itt viszont semmi értelme nincs. /Most jöttem rá, hogy van magyarázat arra, hogy Mora hogyan "létezhet" a gyilkosságkor, ugyanis említik, hogy az üresen álló kastélyt legendák övezik./ 

tumblr_m8cib2fJk31qzcwkno1_1280.jpg

A színészek közül Lionel Barrymore kiemelkedik, szerintem remek volt; bár ismét itt egy példa Lon Chaney nagyságára: ő tudta érzékeltetni, eljátszani, hogy a karaktere öreg, sőt azt, hogy megöregedett az eltelt öt év alatt, itt meg csak simán egy éltesebb korú színjátszót alkalmaztak... Lugosi még a Man in the Beaver Hatnél is kevesebbet van színen, így véleményt nem tudok mondani róla, gyakorlatilag egy sebes fejű Dracula gróf - a sebről még lesz szó. Carol Borland tetszett, pláne mivel Lunanak itt nagyon hosszú haja van, a jófiúkért viszont lehetetlenség izgulni, a csúcs az, hogy maga az örökösnő és a szerelme totál háttéralakokká degradálódnak... A cenzúra azért most is érvényben volt, szóval erőszakos részeket nem láthatunk, bár lőni azért lőnek, de sosem emberre/vámpírra. 

Tudtam, ki a tettes és mégis sikerült fenntartani a figyelmemet a vámpír-módszerrel, vagyis kíváncsi voltam, hogyan hajtotta végre a bűncselekményt - de akkor is, az eseménysorban két olyan ostoba dolog van, ami egyszerűen elront mindet. Ez a semmiből megjelenés problémája: először a professzor, aztán a hipnotizálósdi. A LAM-ban szépen felvezették az utóbbit, az előbbire meg nem volt szükség, mert a rendőr maga volt a professzor. Itt mért kellett máshogy csinálni? Az se jó, hogy nincsen zene, csak kb. fél percnyi összesen a nyitó és a záró szekvenciákban; nem lehet érezni az idő múlását a kezdés után; minden éjjeli részben ugyanazt a fura hanghatást alkalmazzák; és egyedül a hangos hangokkal tudtak megrémíteni, semmi mással. A béna trükkök (a szálló denevér és a mászó pók egyszerűen nevetségesek), a rémesen szar mellékszereplők (főleg a doki, Donald Meek) és a főhősök sok buta kis baklövése miatt unatkoztam, Béla és Ms. Borland meg túl keveset szerepeltek. Azért az utolsó jelenet kifejezetten vicces és érdekes a magyarázat a gyilkos módszerére, de ezektől függetlenül egyet kell értenem a London After Midnightnál idézett imdbs kollégával, aki szerint a csak képekből álló 47 perces új LAM szórakoztatóbb és izgalmasabb ennél. 

gogolmark.jpg

Érdekességek: Tod Browning The Hypnotist című novellájának második feldolgozása ez, ő volt a producer és a rendező. A szereplők a forgatás alatt azt hitték, hogy egy tipikus klisé-horrorban vesznek részt, addig, amíg a direktor szembesítette őket a befejezéssel, mert így akarta biztosítani, hogy komolyan vegyék a dolgukat. Lugosinak nem tetszett a vége, de azért megcsinálta. Az eredeti 80 perces játékidőt a stúdió a korábbi Browning-mozi, a Szörnyszülöttek buktája miatt 60 percesre vágta, emiatt sok stáblistában feltüntetett szereplő nincs benne a végső verzióban és azt se magyarázzák meg, hogy hogyan keletkezett a gróf halántékán lévő golyó ütötte seb. A sebet elvileg úgy szerezte, hogy még életében vérfertőző viszonya volt a lányával, ezért fejbe lőtte magát, de ez a mellékszál a vágószoba padlóján végezte sok mással együtt. A konkrét sebet a fején viszont már nem lehetett eltüntetni, így benne maradt, magyarázat nélkül. Később az MGM-es fickók azt mondták, hogy a kivágott anyag nagy része a házvezetőnő komikusnak szánt szerencsétlenkedése volt és ez hihető, mert a London After Midnightról is azt mesélték, akik látták, hogy túl sok volt benne a házvezetőnőből - szóval talán nem gond, hogy ez kikerült a kész műből. A legnehezebb jelenet az volt, mikor Carol Borland vámpírszárnyakon suhant, ezt három hétbe tellett felvenni. A denevérek egy része igazi, őket Dél-Amerikából importálták. Saját korában Lengyelországban és Svédországban betiltották a filmet, Magyarországon cenzúrázva adták ki. Lionel Barrymore együtt dolgozott Lon Chaney-vel a Zanzibártól nyugatrában; Béla pedig nem csak hogy átvette Chaney vámpírszerepét itt, de helyette kapta meg a Draculát is. (2017-es toldás: Jelenleg az imdbn magyar címként az szerepel, hogy "Vámpírasszony"...)

Luna and the Count.jpg

Luna, a Denevérlány-rovat 

Carroll Borland 1914-ben született, drámai színészetet tanult. Fiatal korában Lugosi Béla megbabonázta őt Draculaként, Carroll pedig Stoker művének színpadi verzióját látva írt egy novellát, a Drakula grófnőt, amit el is küldött Bélának. Neki ez nagyon tetszett és meghívta az ifjú írónőt a színházba, ahol egy mellékszerepet, Lucy-t játszhatta. Ez az ismeretség vezetett a Mark of the Vampire-höz. A lány leegyszerűsítette a nevét Carrollról Carolra a filmezéshez, ahonnan 1953-ban vonult vissza, ezek után főiskolai tanárként oktatott. 1933 és 1983 között mindössze öt szerepe volt. Borland hírhedt arról, hogy az évek múlásával egyre jobban kiszínezett történeteket adott elő Lugosiról. A vámpír jele miatt kultikon-státuszba került, annak dacára, hogy csak egy mondatot mond az egész játékidő alatt és összesen kb. tíz percet van képernyőn. 1994-ben halt meg, 79 évesen. 

A Mark of the Vampire 305 ezer dollárból készült, a bevételéről nem találtam adatot. A kritikai megítélése máig elég vegyes, egyesek szeretik, mert a tipikus horrorok jellemvonásait kikarikírozó szatírát látják benne; mások viszont a meglepő, ám végülis csalódást okozó befejezés miatt nem tartják valami jónak. Ha az eredeti London After Midnight is ilyen sok dumálásból álló, nagyrészt álló történettel bír, akkor jobb, ha sosem láthatjuk - de én bízom benne, hogy az 1927-es verzió sokkal jobb! Remélem egyszer láthatom...

Pontozás: 

imdb: 6.3 (Ez túl sok...) 

Szerintem: 2/5 (Unalmas volt, kár, hogy ez az egyik első találkozásom Lugosi Bélával...) 

Holnap vagy holnap után sort kerítek a Man of a Thousand Faces-re is és azzal lezárulnak a Lon Chaney-hetek. Utána már tényleg megnézem a Silent Hill 2-t, dacára hogy olasz ismerősöm szerint szar:) És van még egy régi listám, amin rengeteg dolog van, azt is elkezdem, mivel most két hétig szabadságon vagyok!

1 komment

Címkék: horror


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr435391729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2022.06.15. 11:12:13

Ha megengedőek akarunk lenni akkor tisztelgés Bram Stoker Drakulája előtt, ha nem vagyunk ilyen kedvesek akkor sima lopás majdnem minden perce, mondata, beállítása, jelenete. Mégsem lehet mondani, hogy ne lenne eredeti, kapott egy nyomozót aki gyilkosságot akar kinyomozni, illetve nem egy, hanem 2 professzor próbál rájönni, hogy is lehet harcolni a vámpírral. Na az ő hármasuk, és a munkájukra nagyobb hangsúlyt fektetnek, mint a vámpírra magára, így Lugosi szerepe is vékonka sajnos.
süti beállítások módosítása