Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (347) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (89) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2012.01.11. 14:13 Tévésámán

Aliens - A bolygó neve: Halál (1986)

Minden sikeres mozit előbb-utóbb folytatnak, pláne ha olyan módon végződik, mint ahogy A nyolcadik utas: a Halál, ami szinte kérleli, hogy folytassák. Ott van az űrben lebegő Ripley és a bolygó felszínén az idegen hajóban a megszámlálhatatlan mennyiségű tojás, szóval már csak egy helyszín kell meg az alkalom, hogy a dögök ismét nekieshessenek az embereknek. De az Aliens direktora a nulláslisztbe mindig legnagyobbat durrantó James Cameron lett, aki nem elégedett meg ennyivel, hanem még kitalálta a szörnyek ikonikus irányítóját, a félelmetes Királynőt is, akiben az emberi hősnő méltó ellenfelére talál. Lássuk, miként:

57 évvel azután, hogy a Nostromo legénységét egy kivételével lemészárolta egy ismeretlen, gyilkos kreatúra, a túlélő Ripley (Sigourney Weaver) mentőhajójára rátalálnak a Weyland-Yutani emberei, hogy aztán a hibernált nőt kiolvasszák, majd a nyakába varrják egy 42 millió dollárt érő űrhajó és teljes rakománya elpusztulását. Ellen hiába bizonygatja, hogy a földönkívüli tehet az egészről, nem törődnek vele, az ügyet lezárják. Valamivel később megjelenik a személyiségében leginkább egy csúszómászóra emlékeztető Burke (Paul Reiser), aki felkéri a 87 éves kora ellenére nagyon jól kinéző hölgyet, hogy legyen segítségére az LV-426-os bolygóra tartó kommandósoknak, majd mellékesen megemlíti, hogy ez a planéta ugyanaz, ahol a Nostromo csapata akaratlanul is felvette az Alient. Ripley végülis velük tart, de csak azért, hogy láthassa, amint kiirtják a bestiákat, ám a megérkezés után kiderül, hogy még a kőkemény rohamosztagosok sincsenek felkészülve a pusztító űrlény-horda visszaverésére, amit csak tovább nehezít a barátságtalan környezet és az újfent felbukkanó belső ellenség. Kérdés, hogy vajon kijut-e valaki élve a kolóniáról, vagy mindenki a bestiák keltetőjeként/táplálékaként végzi? És vajon mi lesz a sorsa a Newt becenévre hallgató kislánynak (Carrie Henn), akiért Ripley-nek még a minden addiginál hatalmasabb főszörnnyel, a Királynővel is fel kell vennie a harcot?

Ahogy korábban a Terminátornál láthattuk, a Cameron-Hurd-páros nagyon ért a sci-fivel fűszerezett akcióhoz, itt pedig ennek újabb bizonyítékát adták. Ezzel csak az a pici gond van, hogy míg A halálosztó már a kezdettől fogva akciónak készült, addig az Alien alapvetően egy horror/thriller volt az űrben - tehát miért kellett átalakítani a borzongatást lövöldözéssé? Nekem azért komolyabb bajom nincs ezzel, mert így sikerült egy csomó szórakoztató elemet becsempészni az egyébként komor sztoriba, például poénokat, jó dumákat és ugye a kiadós golyózápor se kutya:) A történetnek három fő szála van: 1. az Alienek, akiket le kell győzni; 2. az anyaság, legyen szó földönkívüli vagy emberi anyáról és 3. a vélt plusz valós belső ellenség.

SZPOJLER

A 3. témához: Burke-öt mi akadályozza abban, hogy felhasználja a céljai eléréséhez Bishopot? Hiszen anno a Weyland-Yutani simán beprogramozta Ash-t, hogy a legfontosabb feladata a szörny megtalálása és visszahozása legyen, minden egyéb másodlagossá vált számára, még a többiek élete is - itt a szemétláda miért nem állítja be úgy a szintetikust, hogy az ne segítsen a többieknek, csak neki? Nem férhet hozzá? Nyilvánvaló, hogy a cég célja azonos Burke-ével és az android nekik engedelmeskedik, szóval mi oka van rá, hogy éppen ezt ne tegye meg? Egyszerűen logikátlan.

SZPOJLER VÉGE 

Az Alien-mozik (legalábbis az első kettő) nagy pozitívuma, hogy akkor is fenntartják a figyelmet, mikor gyakorlatilag semmi se történik. Vegyük példának azt, mikor a kommandó felébred és útba veszik a bolygót. Akkor semmi olyan információt nem tudunk meg, amit eddig ne tudtunk volna, a szereplők nagy részéről pedig az előzmény fényében sejthetjük, hogy fűbe fognak harapni, tehát lényegtelen, hogy megismerjük őket. Mégis, a poénok és az, hogy ez az összeszokott csapat milyen jól elvan együtt, valahogy tök szórakoztató - és ugye Henriksen karaktere (akiről Ripley rögtön azt feltételezi, hogy veszélyes ellenség), tovább színesíti az egészet. A játékidő többi részében már megjelennek a szörnyek, de belőlük nem sokat mutatnak, általában csak a vicsorgó pofájukat látjuk, meg azt, ahogy rohannak; viszont kárpótlásul a Királynőt minden szögből megcsodálhatjuk és mi tagadás, kurvajól néz ki.

Lássuk a színészeket! Weaver az egyetlen visszatérő szereplő, aki az elsőben egy volt a hét közül, itt viszont ő A Főhős, az erős nő, aki egyben anya is. Sajnáltam, hogy levágták a haját, de legalább egyel több jelenet van, ahol alsóneműben mászkál:D Lance Henriksen újfent kitűnően hozza a rábízott karaktert, androidként van benne valami fura, olyan idegenszerű az arca, fogalmam sincs hogy csinálta... Carrie Hennt úgy választották ki, hogy semmilyen színészi tapasztalattal nem rendelkezett. Sem ez előtt, sem ezután nem játszott sehol, manapság tanárnőként dolgozik egy iskolában. Szinte az összes többi szereplőt láttam már valahol: Paul Reisert (aki itt borzasztóan idegesítő) a Megőrülök érted-sorozatban, Michael Biehnt (Hicks) és Bill Paxtont (Hudson) a Terminátorban (előbbi Reese, utóbbi a punk vezér volt), Jenette Goldsteint (Vasquez) a Terminátor 2-ben (valami Janelle volt), Al Matthews-t (Apone) a Superman 3-ban (a tűzoltóparancsnokot keltette életre), Mark Rolstont (Drake) a Fűrészben 5-6-ban (ő volt a főrendőr, akit a hatban a gyilkos kinyír), Ricco Ross-t (Frost) pedig a Babylon 5-ben. James Cameron írta a forgatókönyet, a neje, Gale Anne Hurd meg pénzelte a produkciót.

Érdekességek: A Fox akkoriban kinevezett új vezetése úgy gondolta, fölösleges folytatni az Alient, mert nem hozott be elég pénzt (a 11 milliós büdzsé tízszereséről van szó!). A producerek a Terminátor kapcsán említették az Alien 2 ötletét Cameronnak, aki gyorsan össze is dobott egy előzetes forgatókönyvet nekik, ez pedig elég volt arra, hogy felkérjék a forgatás levezénylésére. Viszont Cameronnak még be kellett fejeznie A halálosztót, ezért a stúdió szokatlan módon megvárta őt, a Schwarzi egyéb irányú elkötelezettségei miatt álló kilenc hónapnyi szünetben pedig James bácsi továbbfejlesztette az Aliens szkriptjét. Az egyik forrás, ahonnan a történet eredeztethető, az Robert A. Heinlein 1959-es írása, a Starship Troopers (bizony, amiből a bogaras film lett), a másik pedig a vietnami háború.

A felvételek rögzítése elég nehézkesen haladt, mivel Angliában csinálták, ahol a helyi stáb rosszul jött ki a kezdő amerikai rendezővel és a producerrel. Külön fennakadást okoztak a tea-szünetek és az, hogy Hurdöt pocskondiázták, mondván csak azért került a film közelébe, mert a rendező felesége. Volt olyan, aki vissza akarta hozni H. R. Gigert, hogy segítsen a tervezésben, de addigra már Cameron kigondolta az egyetlen lényeges idegen elem, a Királynő külsejét, így nem volt szükség rá. A vágás iszonyúan sokáig tartott, alig egy héttel a premier előtt sikerült csak befejezniük, elmaradtak a tesztvetítések. A zenével megint baj volt: míg az előző epizódnál Jerry Goldsmith muzsikáját rosszul használták fel és széjjelbarmolták, addig itt hasonló, sőt, még rosszabb sors várt James Hornerre. Neki ugyanis hat hetet adtak, hogy elkészítse a teljes filmzenét, ám mivel sem az anyag rögzítése, sem a vágás nem volt készen, mikorra odaért, ezért Horner három hétig vesztegelt Londonban, munka nélkül. Viszont amellett hogy nem volt mivel dolgoznia, és a rendező se szentelt figyelmet neki, még a rendelkezésére bocsátott 30 éves Abbey Road Studio is eléggé technikailag elavultnak számított abban az időben, szóval borzasztó körülmények között kellett alkotnia és éppen hogy csak be tudta fejezni határidőre a muzsikát. A komponista ezek után úgy gondolta, hogy soha többet nem fog Cameron megbízásának eleget tenni, de tizenhét évvel később mégis ő szerezte a Titanic zenéjét, majd pedig az Avatarét is.

A játékidő alatt két alkalommal találhatunk olyan utalást, hogy mennyi idő van hátra egy bizonyos dologig és az tényleg akkor következik be: Az első, mikor a leszállóegységből kigördül a csapatszállító, ekkor Apone azt mondja, tíz másodperc múlva bevetés; a második pedig a negyedórás visszaszámlálás a végén, mielőtt minden felrobban. Az említett tankszerű jármű egy módosított repülőtéri vontató, ilyennel szokták a leszállópályákon mozgatni a repcsiket. Alapállásban 75 tonnát nyomott és bár ezt nagy nehezen sikerült 30 tonnára redukálni, még így is meg kellett erősíteni a helyszín azon részeit, ahol ezzel közlekedtek. Az Alien-kaptár teljes díszletét meghagyták az utókor számára és később Tim Burton ebben forgatta le a Batman vegyi üzem-szekvenciáját. Az Aliens-ből létezik egy Special Edition, ami hét perccel hosszabb a mozis verziónál.

Sigourney Weavert már többször felkérték ez előtt is, hogy szerepeljen ismét egy Alien-moziban, ő viszont mindig visszautasította, mert úgy gondolta, úgyse tudják megfelelően folytatni a sztorit és a karakterét se írnák meg rendesen. Szerencsére Cameron forgatókönyve őt is meggyőzte, de ekkor meg a stúdió nem akart szerződést kötni Weaverrel, mondván túl sok fizetést kér. Ám a direktor ragaszkodott hozzá, így végül mégis felvették, 1 millió dolláros fizetséggel, ami az előző epizódban kapott pénzének jó harmincszorosa (!) volt. Ripley életre keltője azt nyilatkozta, hogy a forgatás alatt az akkor éppen "elhalálozni" készülő kollégáinak mindig adott egy csokor virágot, kivéve Paul Reisert, aki egy marék hervadt gyomot kapott:) Lance Henriksen ételmérgezéshez hasonló fertőzést kapott a leszúrásos jelenet felvételétől, mivel az android testnedveit reprezentáló joghurt és tej-keverék a stúdiólámpák fénye alatt a baktériumok melegágyává vált.

Carrie Henn a forgókerekes résznél mindig direkt elrontotta a szövegét, csak hogy újra és újra lecsúszhasson azon a csúszdaszerű járaton:) Aztán James bácsi megegyezett vele, hogy ha rendesen teszi a dolgát, utána annyit csúszkálhat, amennyit csak akar - és így is lett. Henn és Weaver a mai napig tartják a kapcsolatot egymással, levélben. Hicks-et eredetileg James Remar alakította volna, de őt pár nap után elbocsátották, ennek ellenére mikor az osztag behatol az épületbe, az ő hátát láthatjuk és nem Michael Biehnét. Az Apone-t játszó Al Matthews a valóságban is katona volt régen, sőt, ő az első néger, akit a harcmezőn léptettek elő őrmesterré Vietnamban. A bolygó neve: Halál Jenette Goldstein első filmje, ám mivel képtelen volt megfelelő képet vágni, miközben tüzelt, a legtöbbször nem láthatjuk az arcát, amikor lő. Sőt, a szellőzőjáratba Gale Anne Hurd állt be helyette lövöldözni. A színészek maguk tehették egyedivé páncéljaikat, ahogy anno az amerikai katonák és azt a jelenetet vették fel velük utoljára, mikor először látjuk őket, mert így valóban érződik a köztük lévő összetartás, ami a hosszú hónapok alatt alakult ki. A bolygó neve: Halál és az Acéllövedék egy időben készült, így a két stáb gyakran együtt járt bulizni:D

 

Élien a Királynő!-rovat

A tartályban látható arcmászót kilenc ember mozgatta: nyolcan a nyolc különböző lábát és egy a farkát. A Ripley-re ráugró parazita-modell képes volt menni, az ugrást pedig visszafelé vették fel. A kifejlett lényeket életre keltő táncosok, tornászok és kaszkadőrök számára hat jelmez készült, a legegyszerűbb mindössze egy pár műanyagdarabbal felszerelt balett-trikó volt. Ezek a kosztümök sokkal rugalmasabbnak és strapabíróbbnak bizonyultak, hogy gyorsan lehessen mozogni bennük, a szűk helyen való mászáshoz pedig az eredetileg teljesen egyenes fejet elgörbítették. Az egyik Alien-tojás ma a Smithsonian Intézetben látható. A Királynő modellje körülbelül 6 méter magas volt és tizenhat (!) ember kellett a mozgatásához. A makettet egy daru tartotta, két bábos a belsejéből mozgatta a karokat, a többi részét hidraulikával, távirányítással és zsinórokkal mozdították meg. Semmilyen kameratrükköt vagy számítógépes animációt nem használtak fel hozzá, vagyis úgy nézett ki és úgy mozgott, ahogy láthatjuk. A Királynő fogai átlátszóak, a "köz-Alieneké" viszont nem. A végefőcím után az elsötétült képernyőt nézve egy arcmászó hangját hallhatjuk, ahogy balról jobbra elhalad...

A bolygó neve: Halál 18 és fél millió dollárból lett és 131 milliót hozott vissza. A közönség és a kritika is pozitívan reagált rá, Legjobb Hangeffektusok és Legjobb Vizuális Trükkök kategóriákban pedig Oscar-díjakat nyert. Weaver megkapta a Legjobb Színésznőnek ítélt Saturn Awardot, Jenette Goldstein a Legjobb Női Mellékszereplőnek, Bill Paxton a Legjobb Férfi Mellékszereplőnek, Carrie Henn pedig a Legjobb Gyerekszínésznek járót. Az Aliens máig a legnagyobb bevételt hozó epizódja a kvadrológiának. Az Entertainment Weekly a világ 2. legjobb akciófilmjének választotta (első a Die Hard lett), és a valaha készült 52. legjobb filmnek. Az IGN a 3. legjobb akció-mozinak szavazta meg, a Rotten Tomatoes pedig a 10. legjobb sci-finek. Az arcmászó-támadásos jelenet a Bravo 100 Legijesztőbb Filmes Jeleneteinek listáján 35. helyezést ért el.

Az Aliens a sci-fi-akciófilmek egyik legjobb darabja. Szórakoztató, vicces, izgalmas és látványos, kevés negatívummal (konkrétan Burke-re gondolok). Aki A nyolcadik utas: a Halál komor, ijesztő atmoszférájára vágyik, annak nem ajánlom, ám aki szerette a Terminátort, annak igen!

Pontozás:

imdb: 8.4 (4 év alatt 0.1-et csökkent.)

Szerintem: 5/5 

Várható írások: Legyetek jók, ha tudtok!

Ja és még valami: SZPOJLER! Azért sajnálatos, hogy a harmadik rész fényében Ripley-nek a lányért és Hicks-ért tett erőfeszítése teljesen felesleges volt...

Szólj hozzá!

Címkék: akció sci fi


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr33536913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása