Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (346) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (88) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2011.10.24. 21:13 Tévésámán

A légy (The Fly, 1986)

A másik oldal, ahová írok (cinegore.tk) ezen a héten indítja Halloween alkalmából a horror-dömpingjét, így most a Filmrajongó is csatlakozik ehhez a kezdeményezéshez, 24-től 30-ig borzongatós művek következnek. Az első ezek közül a legendás '86-os The Fly. Most néztem meg másodszor, de a gusztustalansági faktora nem csökkent az évek során - erről majd később, először a történetről:

Seth Brundle (Jeff Goldblum) lángelme, csak ezt kevesen tudják róla. Egy raktárszerű helységben rendezte be laborját, ott is lakik és már hat éve dolgozik elképesztő masináján, a teleportáló készüléken. Egy tudósoknak rendezett estélyen aztán összeakad a csinos újságíróval, Veronicával (Geena Davis), aki sikert szimatolva beadja derekát és megnézi a különös fickó állítólagos találmányát. Amikor pedig saját szemével látja, hogy az működik, rögtön meg akarja írni az évszázad sztoriját. Azonban Seth lebeszéli, mert hátra van még egy fontos kísérlet, önmaga teleportálása - így addig is a hölgy figyelemmel kíséri és dokumentálja a különböző próbálkozásokat élő szervezetek teleportálására. Az együtt töltött idő alatt a férfi és a nő közel kerülnek egymáshoz, így Brundle rossz néven veszi, hogy Veronica egykori pasija és jelenlegi főnöke (John Getz) lépten-nyomon bekavar a kapcsolatukba/munkájukba. Egy éjjel aztán félrészegen a tudós bemászik gépébe és elindítja a folyamatot, ám nem tudja, mekkora hibát követ el - vele együtt ugyanis bekerül a szerkezetbe egy közönséges házi légy is...

Direkt nem akartam túlságosan sok dolgot elárulni a leglényegesebb eseményről - ezt ugyanis látni kell! A cselekmény eleje egészen érdekes, hiszen belepillanthatunk a kísérletezésekbe, részesülhetünk a sikerből/kudarcból és szemtanúi lehetünk a főszereplők egymásra találásának. Aztán megtörténik az átküldés és Seth változni kezd - először határozottan az előnyére. De utána egyre furábban viselkedik, majd egyre ijesztőbben, végül elüldözi maga mellől a nőt és keres egy másikat. Nem azért mondom, de nagyon gyorsan talál is és kb. 10 perc után fel tudja vinni magához. Ez, meg az, hogy Veronica képtelen kirúgni az exét, nem mutat túl jó képet a nőkről, legalábbis szerintem. (Más kérdés, hogy a valóságban is sokszor így van, de ebbe most ne menjünk bele...).

Aki egyébként olvasta anno a középiskolában Kafka Átváltozását, annak akaratlanul is eszébe ötlik az a novella. Maga A légy egy íráson alapszik, ami George Langelaan tollából származik (The Fly) és 1957-ben jelent meg a Playboy hasábjain. Ez a mű olyan sikeres lett, hogy később megkapta a lap különdíját és beválogatták az újság legjobb sci-fiket tartalmazó válogatás-kötetébe. 1958-ban pedig meg is filmesítették Langelaan alkotását, így született meg a The Fly, a főszerepben Vincent Price-szal. Ennek aztán lett még két folytatása, az utolsó legyeskedés 1968-ban zajlott le. Majdnem 30 évvel később ötlött fel néhány emberben, hogy el kéne készíteni az újabb verzióját az '58-as mozgóképnek, így megkezdődtek a tárgyalások és elindult a forgatókönyv összehozása. Kezdetben a stúdió nem akarta finanszírozni a készülő filmet, így Mel Brooks szállt be producerként, ezzel meglett a pénz.

A rendezésre némi huzavona után sikerült szerződtetni David Cronenberget, aki elsőre visszautasította a megbízást, mert egy másik mozin dolgozott. De mivel a helyére felfogadott rendező családi okokból visszalépett, ő pedig szabaddá vált, mégiscsak elfoglalhatta a direktori széket. Charles Edward Pogue eredeti forgatókönyvét a rendező jelentős mértékben átírta, mégis ragaszkodott hozzá, hogy Pogue-ot feltüntessék a stáblistában. Az 1958-as Légyből csak az alapkonfliktus maradt meg (ember+légy+teleportáló). A következő probléma, ami lassította a készülődést, az Jeff Goldblum személye. A fejesek szerint nem volt elég nagy sztár, a maszkmester Chris Walas pedig azt állította, hogy az arcszerkezete miatt nehéz dolguk lesz vele, ám végül a direktor úr akarata érvényesült. Utána viszont Cronenberg megingott egy kicsit, mikor Goldblum az akkori barátnőjét, Geena Davis-t javasolta a női főszerepre. Azért meghallgatták a hölgyet és elégedettek voltak vele, így már minden készen állt a forgatáshoz.

A The Fly első felében főként a figyelemfelkeltő téma és a két színész közt a vásznon (és ezek szerint a valóságban is) fejlődő kapcsolat tartja fenn az érdeklődésünket; míg a második felében a rémesen gusztustalan látványvilág meg az alapvető létkérdések felsorakoztatása miatt fogunk borzongani. Például: Megtartanád-e a kisbabádat, ha szinte biztosan torzszülött lenne? Meddig tart a határ, amíg embernek számít egy ember? A külső változás alapvetően belső változással is jár? Mi az, amit már nem tennél meg a szerelmedért? Meg ilyesmik... A három főhős (Davis, Goldblum és Getz) erőteljes hármasa mellett az akkoriban (meg még ma is) rendkívül rémisztőnek számító átalakulási folyamat naturalista ábrázolása és az emberből létrejövő szinte felfoghatatlan szörnyeteg alakja teszi emlékezetessé ezt a filmet. Aki egyszer látta, az biztos, hogy soha nem felejti el, hogyan eszik a Brundle-Légy, vagy azt, amikor először jelenik meg egy pár szál furcsa szőr a testén, vagy azt, amikor elnyeri végső alakját...

Az átalakulást a készítők az öregedés allegóriájának szánták (kihullik a foga, a haja, a bőre ráncos lesz és megereszkedik, stb.), ám az akkori kritikusok nagy része az éppen csak megjelent, fenyegető AIDS-járványt látta benne. Ezért a film még inkább szenzáció-számba ment, de Cronenberg megcáfolta, hogy ezzel a szándékkal készült volna: "Ha te magad vagy a szerelmed AIDS-től szenved és megnézitek ezt a filmet, akkor nyilván AIDS-et fogtok látni benne; de nem szükséges, hogy ilyenfajta tapasztalatotok legyen ahhoz, hogy érzelmileg reagáljatok erre a mozira, és azt hiszem, ebben rejlik az igazi ereje... Ez nem azt jelenti, hogy az AIDS-nek ne lett volna elképesztő hatása mindannyiunk életére, és persze egy bizonyos ponttól kezdve az emberek már mindenhol AIDS-sztorikat láttak, szóval nem sértődöm meg, ha valaki ezt látja a filmemben. Számomra A légy története sokkal egyetemesebbet hordoz: az öregedést és a halált - két olyan dolgot, amivel mindannyiunknak szembe kell néznie."

Érdekességek: David Cronenberg látható is, ő a rémálomban a szülészorvos - azért írta magának ezt a kis beugrót, mert anno Martin Scorsese azt mondta rá, hogy úgy néz ki, mint egy beverly hills-i plasztikai sebész:) Mel Brooks nem akarta, hogy tudják, köze van a filmhez, mert attól tartott, hogy sokan komédiának gondolhatták volna A legyet, így csak a díszbemutatón derült ki, hogy ő a producer, akkor ugyanis saját kezűleg osztogatott rovarcsápokra emlékeztető hajpántokat a nézőknek:) A már említett Kafka-művel való rokonság egyértelmű bizonyítéka az egyenesen onnan átvett idézet: "Azt mondom, egy rovar vagyok, aki álmában ember volt és szeretett ember lenni. De az álom véget ért és a rovar felébredt." A főcím alatt látható színes foltok kavalkádja az, ahogy a tudósok elképzelése szerint egy légy látja a világot - legalábbis elviekben az ember így látná azt, amit az összetett szem mutatna neki. A steak-teleportálós résznél észre lehet venni, hogy Seth fordítva adja oda a két szelet húst Veronicának, hogy kóstolja meg: az első a teleporton átesett, a második a sima. Ellenben a lány a másodikat érzi rosszabbnak - ez viszont elvileg nem hiba, hanem itt Seth pontosan tudja, hogy mindkét hús ugyanolyan, de az emberi reakciót teszteli:)

Brundle-Légy rovat

A teljes testet beborító jelmezt öt órába tellett felrakni Jeff Goldblumra. Az emésztőnedv valójában méz, tojás és tej keveréke volt. A végső leszámolásnál az elolvadás-effektet ugyanúgy hozták létre, ahogy Az elveszett frigyláda fosztogatóinak emlékezetes elolvadó náciját - vagyis a roncsolt testrészt ábrázoló modellre felépítettek egy tökéletes állapotút zselatinból, majd azt megolvasztották és lassított felvétellel rögzítették. A kreatúrákat három bábos mozgatta, akik a padló alatt helyezkedtek el. A többi stábtag gyakran megfeledkezett róluk és például otthagyták őket ebédszünetben - ők pedig eléggé unatkoztak lent, ezért az említett leszámolós részben John Getz az effektek miatt a padlóba rejtett bal lábára matricákat ragasztgattak vagy éppen zabkásába mártották:D

A légy 15 millió dollárból készült, több mint 60 és fél milliót hozott vissza. A kritikusok elismerték, ez lett Goldblum nagy kiugrása és Cronenberg legnagyobb bevételű műve. Chris Walas, a maszkokért és bábukért felelős effektmester Oscar-díjat nyert látványos figuráiért; mellette pedig a film Saturn Awardot kapott a Legjobb Horror, a Legjobb Főszereplő (J.G.) és a Legjobb Maszkok (Walas) kategóriáiban; valamint BAFTA-t a Legjobb Vizuális Effektek és a Legjobb Maszkok elismeréseként. A The Fly több sikerlistára is felkerült: a Time magazin 25 Legjobb Horrorjaira, a Bravo 100 Legijesztőbb Pillanatára, a Chicago-i Filmkritikusok Szövetsége pedig a világ 32. legfélelmetesebb mozgóképének választotta. Készült belőle egy opera, amit 2008-ban, Párizsban mutattak be, azt is Cronenberg rendezte és ugyanaz a Henry Shore szerezte a zenéjét, aki a filmét.

Nekem újfent tetszett, már amennyire ezt lehet mondani. Fantasztikusan reálisak az effektek, ettől sokkal gusztustalanabbak és ijesztőbbek a CGI-nál, ettől lesz cikkem tárgya igazi horror/sci-fi-mérföldkő. Csak erős gyomorral bíróknak ajánlom!

Pontozás:

imdb: 7.5

Szerintem: 5/5

Hírek:

- 2003-ban röppent fel a hír, hogy újra akarják forgatni A legyet, ennek rendezője más lett volna és 2006-ra kellett volna bemutatni, de hát nem lett belőle semmi. Két évvel ezelőtt pedig azt kezdték rebesgetni, hogy David Cronenberg akarja megcsinálni ezt az újrát. Ő maga ez évben azt mondta, hogy nem remake-ről, hanem folytatásról lenne szó, ami csak részben tartozna elődjéhez. Érdekes módon ő az, aki arról (is) híres, hogy sosem készít folytatásokat saját műveihez, de ezzel a szokásával már akkor felhagyott, mikor az opera létrehozásába beszállt. Az új Légyről azonban a mai napig nem derült ki, hogy elkészül-e vagy sem - mindenesetre a direktor úr fiókjában már lapul egy kész forgatókönyv, ami csak a finanszírozásra vár...

- Jeff Goldblum állítólag szerepet kapott a Jurassic Park 4-ben, ez azonban még korántsem bizonyos. (Kihagyták belőle.)

Ma megint horror jön, a Sorvadj el!; holnap pedig nagy valószínűséggel Zack Snyder első rendezését, a Holtak hajnalát tekintem meg. Ezen kívül A légy-rajongók készülhetnek, mert egy hét múlva jön A légy 2! (Asszem ezt már nem néztem meg...)

Befejezésül két videó. Az első hazánk nagy sikere, az 1981-es A légy című animációs rövidfilm, amivel Rófusz Ferenc Oscar-díjat nyert (eddig még sosem láttam, érdemes megnézni, bár elég nyomasztó). Utána pedig egy igazi ritkaság, Bryan Ferry Help Me című száma, ami a The Fly betétdala, ám a filmben nem használták, csak a báros jelenetben hallható a háttérben és 1993-ig nem is jelent meg semmilyen formában: (Utóbbit levették.)

Szólj hozzá!

Címkék: horror sci fi


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr943327318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása