Egy újabb klasszikus, amin gyerekként sokat nevettünk a tesómmal. Az nagyon jó dolog volt már régen is az HBO-ban, hogy egy csomó olyan filmet láthattunk magyarul, amit mások egyáltalán nem, vagy csak jóval később - persze most már le lehet tölteni őket, de mondjuk 10 éve még ez a lehetőség még elérhetetlen volt a legtöbbek számára. Cikkem tárgya pedig annak ellenére (de lehet hogy azzal együtt) volt vicces kisebbként, hogy a poénok 40%-a szexre utal. Azért ne egy Amerikai pitét képzeljünk el, hanem inkább ilyesmit:
James Krippendorf professzor (Richard Dreyfuss) már lassan két éve nem csinál semmit, pedig azelőtt az egyik legjobb antropológuspárt alkották feleségével. Az asszony azonban meghalt, így a férfi kénytelen egyedül nevelni három gyermekét, egy nagylányt (Natasha Lyonne), egy kamasz fiút (Gregory Smith) és egy kisfiút (Carl Michael Lindner). Hamarosan viszont eljön a nap, mikor óriási tömeg előtt kell beszámolnia a régóta keresett elveszett afrikai törzsről - az ideges és elkeseredett prof. pedig nem vallhatja be, hogy elsikkasztotta a kutatásokra kapott pénzt, ezért sebtiben kitalál egy népet a kisfia rajzai meg saját élete alapján. Ezzel a lépéssel váratlan sikert arat, ezért hirtelen nagy bajban találja magát, mert mindig újabb és újabb meglepetésekkel kell előállnia a közönségnek és megbízóinak - így ő maga és a gyerekek játsszák el a nem létező shelmikedmukat. Viszont a banki kölcsön visszafizetésének égető határideje, egy túlbuzgó egykori diák (Jenna Elfman), a támogató alapítvány fejesei, meg a tévések jóvoltából a hazugság egyre inkább csak dagad, növekszik, mint egy rágóból fújt lufi - de vajon meddig bírja még kipukkadás nélkül? Talán James-nek mégiscsak be kell vonulnia a börtönbe - most már csalásért?
Mint látható, egyszerű a történet, viszont egyre bonyolultabbá válik, ahogy a soron következő tudományos tényt találják ki. A vicces helyzetek főleg abból adódnak, hogy a városi gyerekeknek kell eljátszaniuk az afrikai törzsi fiatalokat, meg hogy Krippendorf hogyan vedlik át törzsfőnökké; a csúcs pedig az új ösztöndíj-átadó gála, ahol aztán minden a feje tetejére áll. Az egyetlen komoly baj, ami eddig fel sem tűnt, hogy szinte teljesen kimarad a vígjátékok kötelező drámai alapszála, ami itt jelen esetben az anya elvesztése. Így ugyanis az alkotók megfosztják a nézőt attól, hogy tudja, hogy James-nek nem volt lelki ereje dolgozni; meg hogy a pénzt se azért tette el, mert gazember, hanem mert valahogy át kellett élniük ezt a csapást. A készítők a legkisebb erőfeszítést se teszik meg, hogy a hős szimpatikus legyen, vagyis a tette megkülönböztethetetlen számunkra a valós bűnözők tetteitől. De sajnos alapvetően lehetetlenség kedvelni a professzort, mert állandóan ideges és üvölt, ráadásul olyan kétbalkezes, mindent elront. Szerencsére mind a motivációja, mind a kiindulási pénzelköltési akciója elveszti jelentőségét, így lényegtelenné lesz, amiket eddig írtam róla. A női főhős, Jenna Elfman szintén rémesen irritáló, külsőre nem tetszik, ripacskodik és túl sokat szerepel. A gyerekek viszont jó fejek, így értük lehet szurkolni, talán fiatalabb koromban ezért tetszett az Alibi törzs, mert a hozzám hasonló srácokat éreztem főszereplőnek.
Pozitívum egyik kedvelt színésznőm, Natasha Lyonne szereplése, aki szerintem jól játszik és nagyon tetszik:) (Most már korántsem annyira szép, mint volt, de még így sem mondható csúnyának.) Plusz van itt egy csomó ismert mellékszereplő: a középső tesót alakító Gregory Smith volt a Chipkatonák főhőse; az agresszív professzornő segédje Siobhan Fallon (pl. Funny Games, Totál káosz); az iskolaigazgató Lance Kinsey (a Rendőrakadémia Proctora); a tévés producer David Ogden Stiers (A Jáde Skorpió Átkából a hipnotizőr); az öreg alapítványi vezetőnő pedig Frances Bay (Happy Gilmore nagymamája). Valamint érdekesség, hogy Hollywood új kedvence, Mila Kunis az a kislány, akit Smith malacvizelettel akar meglocsolni:D A rendező Todd Holland, aki olyan műveket tett le az asztalra, mint a Tűzoltó kutya (ez rossz fényt vet Krippendorfékra); az alapot pedig Frank Parkin könyve jelentette.
Érdekességek: Natasha Lyonne 19 évesen játszott 14 évest. Frances Bay alig egy hónapja hunyt el, 92 évet élt. Ismét feltűnik valahol az örök háttéralak, a kimondhatatlan nevű Shashawnee Hall (asszem talán ő a vezető Bosabiban). A Krippendorf's Tribe 7 és fél millió dollárt hozott be, készítési költsége ismeretlen. Elsősorban negatív kritikákat kapott - Dreyfuss karaktere és Jenna Elfman játékát látva megértem...
Annyira nem jó, van pár remek poén, Lyonne kisasszony szerintem gyönyörű benne, de egyéb értékelhető tulajdonsága nincs. Gyerekként tetszett, ezért nálam mindenképp a kult-kategóriába sorolandó.
Pontozás:
imdb: 4.9 (5 év alatt 0.3-at emelkedett.)
Szerintem: 3/5
Hírek:
- Jenna Elfman állítólag mellékszerepel a Forbidden Planet 2-ben - ez egy klasszikus sci-fi folytatása. (Hála Istennek, 2016-ig még nem készült el.)
- Natasha Lyonne következő felbukkanása a He's Way More Famous Than Youban lesz, ahol egy csomó ismert fiatal színész játszik, mind önmagukat alakítják - vígjátékról van szó.
- Mila Kunis-t Mark Wahlberg oldalán láthatjuk jövőre a Tedben, amiben egy pasas plüssmacija életre kel gyerekkori kívánsága miatt; valamint a kedves bábfigurák legújabb mozijában, a The Muppets-ben is találkozhatunk a hölggyel.
Várható írások: Johnny English újratöltve, Red.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.