Rovatok

Filmrajongó

Több mint 1000 bejegyzésből álló magyar nyelvű filmadatbázis, filmrajongóktól filmrajongóknak. Nem vagyunk kritikusok, nem vagyunk szakértők, csak két tv-néző, akik szeretik a filmeket:) Ha nem tudod, mit nézz este, vagy hogy megéri-e látni az adott filmet, keress rá (jobb oldalt a Kategóriák vagy A héten a tvben listában) és olvasd el a véleményünket róla! Erre a címre tudtok írni nekünk: tomzameth@gmail.com

Kategóriák

18+ (1) akció (151) áldokumentum (7) animációs (71) bekategorizálhatatlan (6) dokumentum (15) dráma (347) fantasy (145) háborús (20) hill (20) hírek (91) horror (201) kaland (80) katasztrófa (4) krimi (73) magyar (89) musical (11) néma (11) paródia (36) regényem (11) rövidfilm (14) sci fi (150) spencer (26) sport (39) szatíra (11) szuperhős (108) thriller (64) történelmi (42) vígjáték (492) western (11) zene (63)

Kék Szemek és A lány a tűzesőben Facebook Oldal

Friss topikok

  • Tévésámán: @Liberális Artúr: Köszönjük:) (2024.02.10. 13:04) 16. születésnapi bejegyzés I. – Összefoglaló 2023-ról
  • Tévésámán: @Gerberus: Az animáció egy része tényleg nagyon ronda, erre legjobb példa a felügyelő, de a pirami... (2024.01.18. 21:06) Halhatatlanok [Immortel (ad vitam), 2004]
  • Pedrolacarte9213: Szerintem egy igazi klasszikus. Számomra érthetetlen, hogy miért nem kapott Oscar-díjat. Összessé... (2024.01.11. 08:58) Excalibur (1981)
  • gigabursch: Ezek szerint a film kiválóan bemutatja, hogy az orvosi arrogancia nem mai találmány, viszont a gye... (2023.12.07. 14:04) Semmelweis (2023)
  • gigabursch: @Tévésámán: Kb három évtizede láttam. Orrba-szájba kerestem mindenféle megosztó oldalon, de sehol... (2023.09.15. 21:14) Csontváry (1980)

2010.12.14. 18:06 Tévésámán

Vidocq (2001)

 

Nem hiszem, hogy sokan láttátok ezt a filmet, még úgy se, hogy egy csomószor volt pár évvel ezelőtt a tvben. Viszont feltűnő plakátja és tök jó címe miatt aki egyszer látja a poszterét valahol, biztosan megjegyzi. Pár napja jutott eszembe, hogy jó lenne újra látni, meg még nincs róla cikk, és különben is: ez a kedvenc egyszer nézhető filmem:) Arra gondolok, hogy olyan, mint A tökéletes trükk, vagy a többi sok-sok csavarra épülő mozi, amiket ha egyszer láttál, utána már nem fognak ütni - ennek ellenére vagy tízszer néztem meg a Vidocq-ot.

 

1830, Párizs. A hírhedt detektív, Vidocq (Gérard Depardieu) meghal egy rejtélyes nyomozási ügy végső stádiumában: megöli a gyanúsított. A bűnüldözést ért veszteség híre azonban hamarosan elsikkad egy küszöbön álló népfelkelés árnyékában. A kilátástalan, forrongó helyzet közepette négyen is a gyilkos nyomában loholnak: Étienne (Guillaume Canet), Vidocq hivatalos önéletrajzírója; Nimier (Moussa Masskri), a detektív egykori társa; Tauzet nyomozó (Jean-Pierre Gos) és vele együtt a rendőrfőnök (André Dussollier). Utazásunk során Étienne-nel együtt ismerhetjük meg Párizs bűnös negyedeit, a nyomort, a perverziók mocsarát és lassan kibontakozik három férfi tragédiája; lehull a lepel egy legendának tartott, de nagyon is valós ősrégi dologról és megismerhetjük a sok-sok szálat összekapcsoló zseniális magánnyomozó történetét is. De vajon ki a gyilkos, akit mindenki üldöz és ki lesz az, aki végül elkapja?

 

 

Pitof filmje egyike az általam olyannyira kedvelt természetfeletti francia krimiknek, azonban ellentétben pl. a Bíbor folyókkal vagy a Messze fuss, soká maradj-gyal, itt ténylegesen jelen van a megmagyarázhatatlan, a titokzatos és a gonosz. A látványvilág magán viseli a steam-punk stílus kézjegyeit, tele van elképesztően sötét, ugyanakkor nagyon erőteljes színekkel. Mindez, körítve a sok-sok közelképpel, a remek zenével és a kendőzetlenül bemutatott bűnnel fantasztikusan izgalmas, nyomasztó, de mégis érdekes világot teremt.

 

 

A színészek mind nagyszerűen alakítanak, de Gérárd Depardieu-től ez alapvetően el is várható. A férfiszemeknek kellemes látványt nyújt Inés Sastre modell-színésznő, de az izgalmas akciók és a szörnyek kedvelői se fognak csalódni. Kiemelném még Jean-Pierre Gos-t, szerintem tök jó a kényszeres nyomozóként. A történet maga nem új, ugyanis már 1909-ben készült Vidocq-film - La jeunesse de Vidocq ou Comment on devient policie - valamint most is fut a francia TF1-en egy sorozat róla. Ráadásul ő nem is kitalált figura, hanem valós személy volt!

 

Történelmi arcképcsarnok rovatunk következik:

 

Francois Eugene Vidocq, a modern kriminalisztika atyja, a világ első detektívje.

 

 

Vidocq 1775-ben született és 1857-ig élt, Franciaországban. Hírnevét saját korában szokatlan módszerei, eredményessége és a filmben is említett rablóból lett pandúr-mivolta miatt szerezte.

Huszonéves korára ült már börtönben saját szüleinek kirablásáért, csalásért, okirat-hamisításért, illegális bevándorlásért és szökésért. Többször is megházasodott, évekig élt űzött vadként, de megpróbált jó útra térni, azonban valaki mindig felbukkant a múltjából, felismerte és ezzel a nyakára hozta a karhatalmat. Egy idő után belefáradt ebbe az életbe és újbóli letartóztatásakor felajánlotta szolgálatait a hatóságnak - szabadságáért cserébe az általa ismert gaztevőket feladta, majd múltját felhasználva segített több készülőben lévő bűnügy megakadályozásában, a már megtörténtek felgöngyölítésében és a rosszfiúk dolgának megnehezítésében.

 

Megalapította a Sureté Nationale nevű titkosszolgálatot, amellyel hozzá hasonló egykori rabokat irányítva szolgáltatott igazságot a bűnösöknek. Sikereit jól példázza, hogy munkásságának hatására 1820-ra mérhetően kevesebb lett a bűnözés a francia fővárosbanAzonban a jó útra tért rossz mivolta, különös megoldásai és az egykori rabtársak alkalmazása miatt folyamatos támadásoknak volt kitéve. Ezért-azért folyamatosan ki-be járt a börtöne, öt évtől néhány napig terjedő elzárásokban is volt része, míg végül aztán Jules Angles rendőrfőnök segítségével hivatalosan bűnbocsánatot nyert XVIII. Lajostól 1817-ben.

 

Mindezek dacára a helyzete továbbra sem volt rózsás, ezért tíz évvel később otthagyta a Sureté-t és vidéken telepedett le, ahol papírgyárat alapított. De itt is elsősorban börtönviselt embereknek adott munkát, ezért megint nekimentek páran az aktuális hatalom-gyakorlók közül és a gyára egy év alatt becsődölt. Szerencséjére viszont hamarosan visszahívták dolgozni Párizsba, ahol folytatta egykori áldásos tevékenységét, de még mindig szemet szúrt feljebbvalóinak. 1832-ben megint beadta felmondását, '33-ban pedig létrehozta az Információs Hivatalt, ami magánnyomozó iroda és privát rendőrség volt egyben - emiatt őt tartják a világ első detektívjének. Találjátok ki, kik voltak a munkatársai!:) 1848-ban még képviselőnek is jelöltette magát, de mindössze egy ember szavazott rá.

Túlélte a börtönök szörnyű világát, a kolerát és több lázadást, végül 82 éves korában hunyt el. Ismeretlen helyre temették, így a mai napig legendák keringenek nyughelyéről...

 

 

Pár dolog, amit még érdemes tudni róla: Rengeteg kriminalisztikai újítása mellett nevéhez fűződik a kitörölhetetlen tinta és a hamisítás-biztos papír feltalálása is (utóbbira, ha valaki utólag ráírt, a tinta szétfolyt rajta, ezzel leleplezve a hamisítást). Állítólag fotografikus memóriával rendelkezett, képes volt felismerni a visszaeső bűnözőket még álruhában is. Ő volt az első, aki aktákat vezetett a bűnösökről, helyszíni nyomrögzítést végzett, sőt az első ballisztikai szakértőnek is őt tekinthetjük. A feljegyzéseire és tapasztalataira támaszkodva képes volt azonosítani az elkövetőket pusztán a módszereikből, és míg hivatalosan 1835-ben történt meg az első pisztoly és kilőtt golyó összehasonlítása, addig Vidocq már 1822-ben oldott meg így bűntényt.

 

A bűnüldözés mellett az irodalomra is nagy hatással volt. Barátai közt tudhatta többek közt Balzac-ot és Dumas-t, és saját maga is írt hat könyvet. 1828 decemberében jelent meg önéletrajza, amit nagyrészt egy szellemíró készített (ghost-writer, ők azok, akik az eredeti íróhoz megszólalásig hasonlító módon képesek regényt, zenét, verset, stb. írni.). 50 ezer példányban kelt el, kora bestsellere volt és több rendőrt is inspirált biográfia írására - valamint akadtak olyanok, akik nevét felhasználva könyvkiadásra adták a fejüket. Ő volt a minta Balzac visszatérő karakteréhez, Vautrinhez, aki három különböző regényben bukkan fel, és egyetlen alkalommal színpadra is állították a történetét. Dickens és Hugo szintén felhasználták Vidocq-ot írásaikban, sőt benne van Melville Moby Dickjében, Dumas pedig róla mintázta Jean Valjean és Javert felügyelő alakjait a Nyomorultakhoz. Még életében több alkalommal bemutattak darabokat, amiket a sztorija inspirált - mérsékelt sikerrel. Emlékére és nyomában haladva 1990-ben megalakult a Vidocq Társaság, amely FBI-os profilkészítőkből, helyszínelési szakértőkből, tudósokból, gyilkosság-ügyi specialistákból, pszichológusokból és kórboncnokokból áll. A Társaság ingyen old meg rég elfeledett vagy megoldatlan bűntényeket, mert jelmondatuk szerint "Az Igazság Igazságot szül". Vidocq a már említett 1909-es betörése után is többször visszatért a film világába: készült róla sorozat, egész estés film, némafilm, hangosfilm, fekete-fehér és színes film.

 

Néhány érdekesség az itt tárgyalt 2001-es alkotásról: Ez az első digitálisan rögzített, nagy költségvetésű fantasy. A '67-es sorozat volt az eredeti inspiráció: Vidocq bűnelkövetői múltját és detektívvé válását akarták az alkotók a középpontba helyezni, de nem sikerült megszerezniük a megfelelő jogokat. Pitof nemcsak rendezte, de írta is ezt a mozit. Inés Sastre már együtt dolgozott Depardieuvel a Volpone-ban és a remek Monte Cristo grófja minisorozatban, valamint szerepelt a Druidák című történelmi kalandfilmben Christopher Lambert oldalán.

 

Egyik kedvenc filmem, csak ajánlani tudom, főleg ha valami az amerikai moziktól egészen eltérőt akarsz látni, kedveled a rejtélyeket és a borzongató misztikumot!

 

Pontozás:

 

imdb: 6.5

 

Szerintem: 6/5

 

Hírek:

 

- Gérard Depardieu mostanában rettentő túlsúlya és állítólagos alkoholizmusa miatt kerül a címlapokra, azonban ez nem is csoda, hiszen nemrégiben veszítette el a fiát. A tragédia ellenére még most is aktívan filmezik. Az alábbi mozikban láthatjuk majd őt: Le grimoire d'Arkandias [Jean-Marie Poiré, a Jöttünk, láttunk... rendezője készíti, vígjáték:)], Vivaldi [életrajzi film a nagy zeneszerzőről], Astérix chez les Bretons (2012-ben, itt már csak állítólag lesz Obelix. Mivel már Christian Clavier-t is lecserélték, így nem kizárt, hogy őt is le fogják. Kíváncsi vagyok, kinek áll érdekében egy negyedik Asterix elkészítése...].

 

Folyamatban van A kezdet kezdetének kritikája, ma este pedig a Tron: Legacy-t nézzük majd meg a moziban.

2 komment

Címkék: horror fantasy thriller


A bejegyzés trackback címe:

https://transfesser.blog.hu/api/trackback/id/tr562515854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gubb 2012.08.12. 10:05:30

Ezt filmet nagyon kár volt elkészíteni ezzel a címmel. Sokkal jobb lett volna az eredeti Vidocq-emlékiratokat megfilmesíteni, és megmaradni a történelmi műfajnál, mint egy ilyen zagyva krimi-thriller-technopunk zagyvalékot készíteni. Önmagában is uncsi, gyenge volt, a cím által támasztott elvárásokhoz képest pedig békafenék. Nálam 0/10.

Gubb 2012.08.12. 10:06:53

Mondanom sem kell ugyanis, hogy a címtől eltekintve a filmnek semmi köze a "történelmi" Vidocq-hoz!
süti beállítások módosítása